Myslela si, že je to známka punku? Zuzana Šrámková ukázala, jak se dělá Chee Chaak
10.3.2018 21:07 Jaroslav Michna Obraz & Slovo Recenze
Ostravská galerie Jáma 10 v Přívozské ulici otevřela v tomto týdnu výstavu s tajuplným názvem Vizualizace funkčnosti/byrokratizace punku. Návštěvník, který zná mapu ostravské kultury a subkultury, najde klíč k tematickému zámku výstavy, ale nutno říct, že ten neodmyká nic více než prostý záznam.
Vlevo autorka Zuzana Šrámková, vpravo kurátorka Barbora Mikudová.
Foto: Jaroslav Michna
Chvíli jsem se pral s bezprostředním dojmem vyprázdněnosti z výstavy Vizualizace funkčnosti/byrokratizace punku Zuzany Šrámkové v galerii Jáma 10, ale bohužel jakákoliv snaha zlomit tento pocit byla marná. Ano, koncepce vystavování průvodních autorských pracovních skic, poznámek a modelů patří k historické muzeální metodice, ale jedná se povětšinou o sekundární doplnění autorovy tvorby, o jakési nahlédnutí do kuchyně v době přípravy umělecké krmě. Samozřejmě lze uvažovat i o samostatných výstavách takovýchto skic či jiných pracovních postupů, pokud je dílo autora všeobecně známé a etablované. Troufám si ale říct, že toto neplatí o tvorbě ostravské umělkyně Zuzany Šrámkové, která se dostala do povědomí především organizací multižánrového a možno říci subkulturního festivalu Chee Chaak Fest. Právě organizační nálož spojená s tímto festivalem je i předmětem konceptu výstavy. V samostatné místnosti je audio-instalace, v níž je převedena autentická textová komunikace Zuzany Šrámkové s festivalovými interprety.
Ve vstupním prostoru galerie jsou pak na stěnách vystaveny zvětšené formáty poznámek a různorodých seznamů jmen a věcí, s nimiž bylo při organizaci jakkoliv nakládáno. Tyto pracovní záznamy jsou potom různě vrstveny, pomačkány nebo jinak formálně manipulovány a kolážovitě seskupeny do podoby „závěsného obrazu“. I když může být prezentace bezprostředních záznamů a myšlenkových pochodů sama o sobě zajímavá, myslím, že pro záměr galerijní výstavy absolutně nedostačuje a významově je dosti plochá. Jakkoliv přemýšlím o přesahu takovéto výstavy, nemůžu přijít na nic jiného, než že zde autorka obnažila kus sebe, kus své práce a vnitřní snahy o organizaci něčeho, ale co dál? Rezonance této snahy přece leží jinde – na festivalu Chee Chaak. Průvodní jevy organizačního snažení bývají v rámci těchto akcí hodně silné, zbytnělé a někdy možná i demotivující, ale prezentovat je v galerii jako autonomní umění? I přes to, že bych jim dal jakoukoliv spektakulární formu, budou vždy vlastně jen průvodním jevem, záznamem práce.
Možná kdyby například Zlata Holušová nebo třeba Renáta Spisarová a Petr Kotík vytiskli všechny e-maily týkající se organizace jejich festivalů a přihodili k nim osobní psané poznámky, vzniklo by zajímavější umělecké dílo v podobě úctyhodné homole, ta by se pak mohla zvážit a třeba rituálně zapálit. A možná já bych mohl vystavit všechny varianty této recenze před tím, než byly jakkoliv zpětně upraveny. Asi by vznikl materiál o desítkách kusů, které bych vystavil na zeď galerie a návštěvník by si pak mohl dát tu práci a vysledovat mé myšlenkové pochody při psaní tohoto textu.
Ano, je v tom velký kus ryzosti a upřímnosti, ale chybí mi tam ten krok navíc k přesahu do obecnějších poloh, do jakéhokoliv nosného tématu. Vyjmout záznam své práce a pak ho prezentovat jako dejme tomu artefakt na mě působí jen a pouze dokumentárně. Neotevírají se zde žádná niterná zákoutí duše, která by byla třeba dále nějak modelována, jen se mluví a my víme o čem, tedy my, kteří něco víme o Zuzaně Šrámkové.
V této souvislosti mě napadá představa náhodného kolemjdoucího, který by na tuto výstavu přišel a galerie by mu nabídla prožitek na papír vepsaných myšlenkových pochodů jedné mladé ženy a jejího týmu při organizaci nějakého festivalu. Když se to napíše takto, zní to dosti nezajímavě, ale nic víc na výstavě nenajdete.
Možná by se tento syrový materiál mohl spíše vystavit v rámci festivalu nebo třeba v knize, která by vyšla ke stoletému výročí jako ona historická průvodní marginálie dokládající bezprostřednost a autenticitu. Je jasné, že takovéto záznamy umí jednoduše zprostředkovat metodiku práce a obnažují lidský rozměr, který se za takovýmto podnikem skrývá. Je to ale jen dokument a pokud ho převedete do jakékoliv formální podoby, bude to stále jen dokument. Ale kdo ví, třeba jednou budou vystavené poznámky Zuzany Šrámkové fetišizovány stejně jako například rukou psané poznámky a nápěvky mluvy Leoše Janáčka. Rozdíl mezi Janáčkem a Šrámkovou, respektive kurátorkou výstavy je ale v tom, že Janáček je za svého života nepovažoval za umělecké dílo hodné vystavení.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.