Rakev na skateboardu a Elektro dýza aneb na těšínské Půdě s intermediální umělkyní Hanou Čichoňovou
25.2.2018 16:41 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Recenze
Groteskno i poetično. To je ve zkratce dojem z výstavy Hany Čichoňové v Galerii Půda v Českém Těšíně. Nedávná absolventka ateliéru intermedií Petra Lysáčka na Fakultě umění Ostravské univerzity vystavila instalace, které bychom mohli nazvat vizuálními básněmi. A je to poezie oscilující mezi černým humorem a dadaistickými hříčkami až někam ke kuchyňským básním Petra Hrušky.
Hana Čichoňová u díla Svobodná bytost.
Foto: Ivan Mottýl
Asi nejsilnější z vystavených prací je instalace nazvaná Doma. Tvoří ji dvě díla. Objekt Prekérní situace a fotografie Bestie ve mně. Situace je to opravdu prekérní, na nedělně prostřeném stole se dějí až švankmajerovské kejkle. Sváteční servis tančí na hranách stolu jako cirkusoví akrobaté, celé představení pak sleduje z hororově laděné fotografie strnulá rodinka.
Nedělní rodinný oběd vyhrocený až k vražednému dusnu. Každý to někdy zažil. Sváteční setkání u nedělního dlabance má sice být tradičním důkazem rodinných pout, ovšem často to bývají i dost bolestná setkání, když třeba každý z přítomných stojí na jiné pozici takzvané rodinné pravdy. Hana Čichoňová v instalaci Doma nahlíží pod plné talíře i do kávových sedlin, prostě do temných komor neděle u rodinného krbu. Podobně jako Petr Hruška v následující básni ze sbírky Měsíce.
Bude oběd
až sem jsme dožili
slyšet neotevřené zásuvky
ve světnici nahoře
teď
nemá smysl nic začínat
kříž a hodiny
visí stejně
Hana Čichoňová nazvala těšínskou výstavu Garáž na půdě. A do podkroví kulturního střediska ve Střelniční ulici skutečně zaparkovala plný auťák předmětů, které už byly doma jaksi nepatřičné, proto musely do odsunu právě na půdu. V éře Galerie Půda je to určitě výjimečná výstava, protože umělkyně pojala půdní prostor jako součást instalace. A půda je místo pro nejrůznější surrealistická setkání.
Poklad v květináči. Spiritistický stoleček, jenž píše na vrata. Věnec v střelnici, nůžky stříhající knot svíce, vlásečnice hodinek v uchu koně a diamant v pušce kondotiéra, chrlí ze sebe Vítězslav Nezval ve sbírce Žena v množném čísle. Hana Čichoňová postavila rakev na skateboard a Nezval si tak na její výstavu může přijít vypůjčit nový básnický obraz.
Instalace Žena a život je vážnější a skoro feministické dílko. Žena, život, ňadra, křeslo, chlípní chlapi, osahávání, otrava, Ostrava, to vše čtu na první dobrou z instalace.
Schůzka superhrdinů, jak se jmenuje další instalace autorky, je grotesknem na hranici se sci-fi. Masový muž přichází skrze masomlýnek, aby se potkal se Seriózním mužem, což je mluvící skrumáž kravat na houpačce. Není to jediná „niklovština“ na výstavě, parádně tančí i objekt Elektro dýza, což je diskotékový borec sestavený z elektroodpadu, který poskytla firma OZO (Odvoz a zpracování odpadu).
Tady na česko-polských hranicích byly již v roce 2007 zbořeny hraniční závory, výstava Hany Čichoňové zase boří hranice mezi výtvarným uměním a poezií.
*
Hana Čichoňová: Garáž na půdě. Galerie Půda, Český Těšín. Výstava potrvá do 30. března 2018.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.