Ilona Tichá o nové pěvecké soutěži Hlas Slezska: Těšíme se na nové talenty v klasickém i populárním zpěvu
6.2.2018 00:00 Milan Bátor Hudba Rozhovor
Moravskoslezský kraj je považován za líheň hudebních talentů a místo špičkových hudebních festivalů. Hudební novinkou je celostátní pěvecká soutěž Hlas Slezska, která vznikla z podnětu městské organizace MIKS Krnov, Základní umělecké školy Krnov a Střediska volného času v tomto městě. Zakladatelkou soutěže pro zpěváky a zpěvačky od 7 do 22 let je Ilona Tichá, známá operní tvář Slezského divadla v Opavě a také úspěšná hudební pedagožka.
Ilona Tichá je hlavní duší nové pěvecké soutěže Hlas Slezska.
Foto: Archiv
Co tě přimělo k rozhodnutí založit novou pěveckou soutěž?
Tu myšlenku mám v hlavě už několik let. Tím, že mám ráda děti, je mi to velmi blízké. Sama jsem si prošla soutěžemi jako studentka i jako sólistka opery. Teď jezdím na soutěže se svými žáky a někdy vyrážíme hodně daleko. Soutěží v našem regionu moc není, v Ostravě je Talent Ostrava a mezinárodní pěvecká soutěž Pro Bohemia pro klasický zpěv a ve Zlíně Czechtalent. Nelíbí se mi to, že kategorie nejsou rozděleny na profesionály a amatéry. Tak jsem si řekla, že si Krnov a vůbec celý Moravskoslezský kraj zaslouží soutěž, kde budou obě kategorie – tedy klasický i populární zpěv.
Kdo je podle tebe amatér a kdo profesionál?
Je to myšleno tak, že do čtrnácti let jsou všichni amatéři, to jsou „zušky“ nebo děti ze základních škol. Od patnácti let to dělíme podle typu školy. Když soutěžící studují konzervatoř nebo vysokou hudební školu, jsou to budoucí profesionálové, takže budou mít svoji kategorii. Ti, kteří se hudbě věnují pro své potěšení, budou mít také svou.
Věkové ohraničení pro soutěžící je od 7 do 22 let?
Ano. První ročník pro nás bude taková zatěžkávací zkouška. Uvidíme, jak se nám ty kategorie naplní a podle toho to potom s pořadateli zhodnotíme. Máme ohlasy, že chtějí soutěžit i starší, je tedy docela možné, že to příště dáme i do třiceti let. Uvidíme.
Soutěž má název Hlas Slezska, přitom je určena zájemcům z celé republiky? Není v tom trochu rozpor? Nebo jste chtěli být patrioty?
My jsme Slezsko chtěli vyzdvihnout. Mám pocit, že jsme trošku opomenutí. Máme takový malý handicap. Je to jen můj názor. Takže Hlas Slezska může získat kdokoli. Třeba z Prahy. Soutěž jsme tak pojmenovali proto, aby se Slezsko zviditelnilo. Není to vyloženě proto, že by byla určena jen pro slezské zpěváčky.
Jak bude samotná soutěž probíhat, kolik má kol a kategorií?
První a druhá kategorie má dvě kola. Nejprve výběrové a pak rovnou finálové. Kategorie číslo 3 a 4 má tři kola, takže vlastně výběrové, semifinálové a finálové. Děti od 7 do 14 let budou soutěžit pouze ve dvou kolech. Ve výběrovém kole vybereme 15 nejlepších finalistů, kteří se potkají v Krnově a předvedou svůj zpěv naživo před porotou. Myslím, že třetí kolo by je zbytečně přetěžovalo. Děti a mládež od 15 let budou mít 3 kola. Výběrové, semifinálové a finálové. Do semifinále vybereme 15 nejlepších, z každé kategorie, a do finále následně 5. V propozicích jsou daná pravidla, co si každá kategorie musí připravit. Jsou tam různé hudební styly, není opomenut ani Leoš Janáček.
Kdo bude výkony soutěžících hodnotit?
Máme dvě poroty, jednu pro populární a druhou pro klasický zpěv.
Pojďme nejdřív nahlédnout na tu klasickou. Ještě před tím mi ale prosím prozraď, podle jakého klíče jsi porotce volila?
Vybírala jsem jména a tváře, které jsou známé i neznámé. Nechtěla jsem v porotě jména, která jsou na soutěžích tohoto typu obvyklá a častá. Patronkou celé soutěže je Jana Šrejma Kačírková. Právě tato vynikající sopranistka má co říct mladým umělcům, je velmi žádaná, známá a já si jí nesmírně vážím. Dále máme v klasické porotě Elišku Weissovou, která má velmi nadějný hlas a už dnes i velké jméno. Stanislava Šimkovská je bývalá členka divadla F. X. Šaldy v Liberci a patronka nadace Ma-ma Foundation. Tu jsem pozvala, protože má zkušenosti a její nadace je i partnerem Hlasu Slezska. Aby to bylo osobnější a mateřské za Krnov je v porotě Nevena Lilova. Má velké zkušenosti z porot a výborně učí. Michal Pavel Vojta je taková značka (ikona) Slezského divadla v Opavě. Je to umělec, který má hodně za sebou a myslím si, že bude na správném místě.
Většinu poroty tvoří ženy, to je sympatické. Jak je tomu v populárním zpěvu?
Tam to máme naopak, ale nebyl to záměr, ono to tak prostě vyšlo. Do poroty v populárním zpěvu přijal pozvání Petr Bende, čehož si velmi vážím. Petr vystoupí i na koncertě vítězů. Pak tam máme Romana Rossiho, což je ředitel umělecké agentury Nemoros . Zabývá se mladými talenty a nabízí i krásné ceny. Nejen, že se budou natáčet singly, ale pokud se mu bude někdo líbit, tak se mu pokusí pomoct a dá mu příležitosti. Dalším členem poroty je muzikálová zpěvačka a herečka Michaela Horká, kterou obdivuji už jen za její Rebeccu. Paní Michaela má co říct, má velké zkušenosti a hlavně v muzikálovém zpěvu bude nanejvýš potřebná. Pak zde máme hudebního skladatele Václava Kramáře. Sleduji jeho tvorbu několik let a musím přiznat, že se mi velmi líbí. Richard Liegrt je umělecký ředitel festivalu Sanremo Junior. Je to největší soutěž u nás a já jsem velmi ráda, že přijal pozvání. Je to pro nás velká čest a vážím si toho, že někteří vítězové mohou vystoupit na vánočním koncertu s finalisty Sanremo Junior, kde budou zpívat známí zpěváci naší popové scény. Ti, kteří získají první místa, budou vystupovat také na Krnovských hudebních slavnostech.
Jaké ceny čekají na vítězné zpěvačky a zpěváky?
Je toho hodně. Já jsem chtěla, aby to nebylo jenom o zkušenostech, o diplomu a nějaké sošce. Chtěla jsem, ať je cena pro soutěžící motivací. Proto máme připravenu spoustu krásných věcných cen. Už dnes mohu prozradit, že agentura Nemoros dá vítězovi možnost natočení singlu, mastering i jeho vydání. Prostě okénko do světa showbyznysu. Jednou z cen je relaxační pobyt v lázeňském městě Turčianské Teplice na Slovensku. Zajímavou cenou je nafocení portfolia pro umělce nebo i sada kabelek od firmy Stilla (ruční práce). Já jako zakladatelka mám také připraveny ceny, stejně tak město Krnov. Takže bude toho opravdu hodně a doufám, že se to bude líbit.
Tak rozsáhlá akce se neobejde bez podpory, kdo všechno soutěži pomohl do života?
Zásadní je pro nás podpora patronů. Záštitu nám poskytl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje a místostarosta Krnova Jan Krkoška. Já jsem oslovila i jiné osobnosti naší populární i klasické scény, ale zatím jsem nebyla úspěšná. Například Dagmar Pecková odmítla kvůli časovému vytížení, což ale naprosto chápu.
Je soutěž něčím speciální?
V semifinále budou mít všichni v populárním zpěvu jednu písničku povinnou a všichni ji budou mít stejnou. Na tom se ukáže kvalita soutěžícího. Zazpívá samozřejmě písničku z výběrového kola, kterou poslal, ale k tomu bude mít povinnou píseň, kterou my jako pořadatelé pošleme a bude mít měsíc na to, aby se ji naučil. Je jedno jak ji pojme, je jedno jestli to bude v transpozici takové nebo onaké. Může si tam leccos upravit, ale jeho podání se bude hodnotit.
V klasickém zpěvu tomu bude také tak?
V klasickém zpěvu je to dané podle oboru, tam nemůžeme vymýšlet nic společného, jsou daná kritéria. Chtěla jsem to mít trochu ostřejší, aby měl soutěžící pocit, že se na tu soutěž musel něco naučit. Já jsem to zažila třeba v Litoměřicích v jednom ročníku s Eliškou Markovou (má žákyně, finalistka Sanremo Junior v roce 2017), která tam tenkrát vyhrála třetí místo. V semifinále tam zazpívala písničku, kterou si vybrala. Ale do finále se musela naučit píseň ze seznamu a zpívala ji s živou kapelou. Měla na to asi tři neděle.
Jak bys ráda pozvala čtenáře a všechny případné zájemce, aby zkusili v Hlasu Slezska své štěstí?
Zpíváte rádi? Je vám od 7-22 let? Chcete nabrat zkušenosti a potkat se s významnými osobnostmi naší české hudební scény? Neváhejte a pošlete přihlášku na adresu prihlaska@hlasslezska.cz spolu se svou nahrávkou (audio nebo video). Vedle zkušeností ti nejlepší z vás vyhrají nádherné ceny a také se zviditelní na různých koncertech po celé ČR. Těšíme se na nové talenty jak v klasickém, tak i v populárním zpěvu.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.