Hrát v Cradle of Filth je splněný sen, říká před ostravským koncertem této extrémně metalové party kytarista Ashok
4.1.2018 07:19 Petr Bidzinski Hudba Rozhovor
Metalový rok začne minimálně na Ostravsku pěkně zostra a dalo by se uvést, že doslova v ďábelském tempu. Už 19. ledna vystoupí v klubu Garage formace Cradle of Filth. Stane se tak u příležitosti propagace jejich aktuálního alba Cryptoriana – The Seductiveness of Decay. Našince přitom musí těšit skutečnost, že stálými členy této kapely jsou dva Češi, a to Martin „Marthus“ Škaroupka a Marek „Ashok“ Šmerda. S druhým jmenovaným jsme vedli rozhovor, který však není pouze o black metalu, ale dozvíte se například, proč Ashok velebí Věru Špinarovou nebo Leoše Janáčka, a zároveň se dočtete, které faktory ovlivnily, že od roku 2014 patří Ashok do rodiny Cradle of Filth.
Kytarista Ashok je členem kapely Cradle of Filth.
Foto: Mark Ellis
Když se řekne Ostrava, co se ti vybaví jako první z hudebního hlediska? Máš nějakou speciální příhodu spojenou s Ostravou?
Ostravu, respektive region severní Moravy a Slezska pro mě kromě samostatných koncertů v rámci celého kraje dlouhá léta symbolizoval festival Noc plná hvězd, kde jsem si s Root v roce 1999 odbyl svoji premiéru před opravdu velkým počtem diváků. Tuším, že tam tenkrát bylo okolo 20 tisíc lidí. Následně jsme se zúčastnili všech dalších ročníků až do roku 2012, kdy festival bohužel ukončil svou činnost. Žádná speciální příhoda se mi momentálně nevybavuje, možná i proto, že už jsem v Ostravě opravdu dlouho nebyl. Snad jen, že koncerty na Ostravsku byly téměř vždy spojené s bujarými afterparty, ať už se to týkalo klubů THC, Trinity nebo třeba Tančírny, předchůdce dnešního Barráku.
Ostrava nabízí mnoho interpretů různých žánrů. Kdybys měl tedy určit své tři nejoblíbenější nahrávky týkající se Ostravy, které bys vybral?
Rozhodně nemůžu vynechat jeden z milníků československého metalu, kterým je Radegast od Citronu. Dále pak jeden z největších ženských hlasů nejen v naší republice, který pro mě vždy představovala Věra Špinarová. Tady bych vybral desku Meteor lásky. Silent Stream of Godless Elegy se snad také už dnes dají považovat za ostravskou kapelu. Jejich opus Behind the Shadows jsem svého času také často poslouchal. Vůbec kapely ze stáje RedBlack vždy nabízely velmi kvalitní porci materiálu. Z těch ostravských nebo chceš-li severomoravských krom SSOGE třeba i Endless a Memoria.
Nezapomínal bych ale ani na klasickou hudbu. Leoš Janáček je dle mého názoru trochu nedoceněný skladatel, který v mnohém ovlivnil moje vnímání muziky, zejména pak citlivějších harmonií a nekonvenčních hudebních postupů.
Proč je podle tebe Leoš Janáček nedoceněným skladatelem a která z jeho děl jsou pro tebe nejvíce inspirativní?
S tím nedoceněním jsem to možná malinko přestřelil, ale je pravda, že jsou při tvorbě dramaturgických plánů různých institucí upřednostňováni jiní skladatelé, které tolik v oblibě nemám. Takže to asi spíš bude záležitost osobního vkusu? (smích) Z jeho děl bych rád zmínil záležitosti, jako například Sinfonietta, Taras Bulba, Věc Makropulos nebo také moji hodně oblíbenou operu Z mrtvého domu.
Náš rozhovor probíhá u příležitosti koncertu Cradle of Filth v Ostravě, který je součástí vašeho evropského turné. Je náhoda, že turné začíná v České republice, anebo v tom hrál roli fakt, že ty a Marthus z České republiky pocházíte? A mají pro tebe v současné době koncerty v České republice nějaký speciální význam? Přece jenom už v Česku nevystupuješ tak často a zároveň si můžeš uvědomit, že v současnosti zde koncertuješ jako člen celosvětově úspěšné kapely…
Do strategie plánování turné včetně všech logistických záležitostí nevidím, ale pochopitelně mohlo sehrát roli i to, že dva členové bydlí ve státě, kde turné začíná. V minulosti jsme takto například začínali turné ve Velké Británii, kde žije polovina kapely. Koncerty doma určitě speciální význam mají. Není jich mnoho, vlastně tak v průměru jeden nebo jeden a půl ročně. Fanoušci ale pokaždé vytvořili skvělou atmosféru a například z brněnského koncertu v roce 2015 mám dodnes husí kůži.
Co mohou fanoušci od vašeho koncertu v Ostravě očekávat? Na co bys fanoušky nalákal? Uvažujete v rámci tohoto turné o něčem speciálním, co by mohlo přilákat i fanoušky, kteří viděli koncert Cradle of Filth vícekrát? Přece jenom Ostrava bude druhou zastávkou turné, tak se dá přepokládat, že na serveru Youtube ještě moc ukázek týkající se tohoto turné nebude…
Playlist opět doznal poměrně slušných změn a nedávné turné ve Velké Británii a v Irsku napovědělo, že se rozhodně bylo na co těšit! V setlistu se nacházelo hned několik položek, které Cradle of Filth naživo dlouho nehráli, a dokonce jedna kultovní letitá záležitost, která právě při zmíněném turné zazněla vůbec poprvé! Co nás čeká během evropského turné, neprozradím, přijďte se podívat osobně. (smích)
Mimochodem jak ty sám nahlížíš na to, že někdy více, někdy méně lidí na koncertech místo sledování vystoupení spíše nahrává daný koncert na svůj mobil? Ať už pro vlastní potřebu nebo aby se touto ukázkou pochlubili na různých sociálních sítích… Debatujete jako muzikanti často o tomto faktu? Zakázat tuto činnost asi nejde, ale o nějakém prohlášení neuvažujete? I když v konečném výsledku nejde ani tak o kapelu, ale o daného jedince…
Tak já samozřejmě chápu, že si chce člověk pořídit nějakou památku na takto speciální zážitek, ale je pravda, že jsou chvíle, kdy to už překračuje únosnou mez a ten les rukou s mobily prostě často vypadá dost nepatřičně. Nehledě na to, že pokud někdo stojí v tlačenici a hodinu nebo hodinu a půl drží mobil nad hlavou, tak z toho koncertu vlastně sám moc nemá. Na druhé straně máme takto k dispozici více či méně referenční nahrávky, což já osobně využívám ke zpětné kontrole ať už hudební stránky, tak i té choreografické. Prostě to sleduji a přemýšlím, co by šlo udělat ještě lépe. Takže se to snažím brát i z té pozitivnější stránky.
V rámci ostravského koncertu vás bude doprovázet další výborná kapela, a to portugalský Moonspell, který se zde vrátí po více než dvaadvaceti letech (27. 11. 1995)… Proč padla volba zrovna na ně?
Cradle of Filth už v minulosti společné turné s Moonspell hráli a podle toho, co jsem slyšel, se jednalo o velmi úspěšný podnik. Spojení obou kapel slibuje výjimečný koncertní zážitek. Kluky z Moonspell znám ještě z mého působení v Root, kdy jsme společně odehráli 16 zastávek No Mercy Tour v roce 2007. Vím tedy, že kromě skvělé muziky se jedná o úžasné a pohodové lidi, což je na dlouhých koncertních šňůrách vždy výhodou.
Každopádně dle toho, co vás čeká, to vypadá, že příští rok budeš mít po koncertní stránce hodně nabitý… Namátkou premiérový koncert Cradle of Filth v Izraeli a dále například koncerty v Japonsku, Jižní Americe nebo Austrálii… Máš třeba nějaké speciální přání či očekávání zrovna pro tyto koncerty?
Až na Japonsko, které jsme s Cradle of Filth navštívili loni v říjnu, to pro mě osobně budou premiérové zastávky, takže přání i očekávání jsou nemalá. Vše bude záviset na volném čase, kterého na turné až na výjimky na mnoho nebývá.
Co ses během doby, kdy hraješ u Cradle of Filth, naučil?
Poznal jsem život na souvislejších turné a velkých festivalech v pozici headlinera se všemi výhodami i povinnostmi, které k tomu náleží. A musím zmínit i obrovské zkušenosti s nahráváním a vůbec celkovým procesem produkce studiových nahrávek.
Asi to ne všichni přiznají, ale na tvém místě by rády byly desetitisíce jiných kytaristů… Které faktory podle tebe ovlivnily, že momentálně hraješ v Cradle of Filth? Tvrdá práce, talent, náhoda, štěstí, být ve správnou dobu na správném místě a podobně?
Ovlivnily to zřejmě úplně všechny faktory, které jsi vyjmenoval, respektive jejich vzájemná symbióza. Nenadřazoval bych a ani nezlehčoval žádný z nich. Myslím si, že jsem pracoval tvrdě a měl jsem to štěstí, že jsem byl v daný čas připraven a k dispozici. Čímž bych znovu rád poděkoval Marthusovi, že mě na post kytaristy doporučil!
Můžeš popsat, jak vypadá tvůj běžný den, když nejsi na turné? Třeba jak často a jak dlouho cvičíš na kytaru? Mnozí si totiž mohou naivně myslet, že se momentálně topíš v penězích, snídáš šampus s kaviárem a navštěvují tě samé groupies…
Tak vzhledem k tomu, že stále ještě denně chodím do běžného zaměstnání, se dá usoudit, že se v penězích opravdu netopím a ani s tím šampusem a groupies to nebude moc žhavé… (smích) Na kytaru se snažím cvičit denně, ale vždy se to nepodaří. Zaměstnání mi ukrojí podstatnou část času i energie a je třeba stíhat i jiné věci. Celkově ale můžu říct, že za poslední čtyři roky jsem těch hodin nahrál nebo chceš-li nacvičil opravdu hodně.
Cradle of Filth můžeme označit za komerčně nejúspěšnější a nejpopulárnější extrémně metalovou kapelu, jejichž alba se v mnoha zemích (Rakousko, Finsko, Německo a tak dále) objevují v první dvacítce prodejnosti. Navzdory tomu, že obecně platí, že CD se v současné době příliš nekupují… Chápeš tedy toto své angažmá jako splnění svého snu, nebo ve skrytu duše doufáš ještě v lepší nabídku?
Jako splněný sen se to určitě brát dá. Nahlédl jsem takto do první nebo chceš-li vyšší ligy, objel skoro celý svět a poznal spoustu skvělých lidí. Na druhé straně stojím nohama pevně na zemi, protože situace v hudebním průmyslu už zdaleka není tak příznivá jako před pětadvaceti lety, a navíc jsem nikdy nepatřil mezi takzvané přelétavé ptáky. Takže se snažím vážit si a užívat toho, co mám.
Nemůžu si odpustit ještě jednu otázku na závěr, a to zda máš čas na vlastní tvorbu. Snažíš se komponovat vlastní skladby, třeba aspoň do šuplíku, anebo veškerý svůj čas věnuješ Cradle of Filth?
Nápady v různých stylech průběžně přicházejí, a tak se je aspoň snažím zaznamenávat buď na papír, nebo si je nahraji. Upřímně ale kromě Cradle of Fitlh moc času na jiné aktivity nemám. Jak už jsem zmínil, souběžně Cradle of Filth stále chodím i do civilního zaměstnání. To by se ale mělo velmi brzy změnit, takže možná něco nového vznikne. V hlavě nosím nápadů na několik zajímavých projektů už pár let.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.