Beata Hlavenková udělala krásnou hudební tečku za rokem 2017. Album Bethlehem můžete poslouchat nejen o Vánocích
24.12.2017 09:49 Milan Bátor Hudba Recenze
Hudební tečka za rokem 2017? I tak lze vnímat album Bethlehem klavíristky a skladatelky Beaty Hlavenkové, které vyšlo u hudebního vydavatelství Animal Music. Dvanáct osobitých úprav vánočních písní doplňují i čtyři autorské kompozice Hlavenkové, která započala svá hudební studia na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.
Beata Hlavenková je úspěšnou absolvenkyní Janáčkovy konzervatoře.
Foto: Anežka Horová
„Koledy mě provázely od dětství. Mám s nimi spojenou radost, pokoj, rodinu – momenty, které chci zažívat znovu a předávat je dál,“ říká Beata Hlavenková, jejíž nové album Bethlehem se inspirovalo názvem města, v němž se narodil Ježíš Kristus. Slovo Bethlehem se dá vytvořit také ze jména a příjmení této klavíristky a skladatelky, což ilustruje symbolicky hravá přední strana bookletu.
Spoluhráčka Lenky Dusilové, Ivy Bittové, Davida Kollera a řady dalších českých i zahraničních osobností natočila kolekci lidových vánočních koled různých proveniencí, které doplnily čtyři autorské skladby. Bethlehem stylově navazuje na kritikou ceněné album Theodoros a představuje další neobyčejně barevný střípek do diskografie této umělkyně.
Skladby jako Chtíc, aby spal, Adeste fideles, Tichá noc, Pásli ovce Valaši, Joy to the World a řada dalších jsou melodicky v povědomí většiny lidí. Hlavenková je vetkla do naprosto osobitého autorského rukopisu. Z jazzu jim propůjčila bohatou akordiku s nádhernými modulacemi, impresivně nespoutaná barevnost jejich aranží spočívá i v rozšířených souzvucích, oblačných figuracích a využívání celého spektra klaviatury.
Aranžmá Hlavenkové v sobě třímají něco z čistoty Children Songs Chicka Corey a lapidární geniality Billa Evanse. Nejsilnější momenty jsou pasáže improvizačního charakteru, kde se vynořují fragmenty minimalisticky repetované melodie či harmonie, nad nimiž zaznívají opalizující trsy tónů – poslové zázraku nespoutané lidské fantazie a invence. Jsou svědectvím o osobním prožitku Hlavenkové, zprávou o jejím bohatém citovém a myšlenkovém životě, který dokáže vnímat poselství, jehož smysl může lidem zářit jako nehasnoucí světlo v temnotách.
Album Bethlehem se objevilo těsně před Vánoci, ale nečekejme od něj pouze vánoční symboliku. Jeho hudba je naplněna meditací, reflexe ustálených lidových melodií koled jsou velmi volné a skladby vyrůstají v naprosto nové, neobyčejně pestré obrazy, které žijí svým vlastním životem. Bethlehem je nahrávka, která vstoupí do dějin svou něhou, pokorou, touhou a nespoutanou radostí. Její lidskost je hmatatelná, atmosféra neopakovatelná. Vstoupit do hudebního světa Beaty Hlavenkové znamená stanout tváří v tvář mystériu a zázraku.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.