Čistá hudba a neskutečná energie. Festival Musica Pura je v plném proudu
23.11.2017 12:32 Milan Bátor Hudba Recenze
Ve středu byl v Ostravě zahájen čtyřdenní mezinárodní hudební festival Musica Pura, který je zaměřen na lidovou hudbu v interpretaci špičkových sólistů a uměleckých souborů. Úvodní koncert představil dva velké orchestry: Orchestr lidových nástrojů VUS Ondráš a Ostrava Cimbalom Orchestra, který vytvořili členové nejlepších ostravských cimbálových muzik minulosti i současnosti. U mikrofonu se vystřídala celá řada pěveckých sólistů a večerem provázel známý folklorní moderátor David Pavlíček.
Z úvodního koncertu třetího ročníku festivalu Musica Pura.
Foto: Ivan Korč
Divadelní sál Domu kultury města Ostravy byl ve středu kolem šesté hodiny příjemně zaplněn. Publikum různých generací se sešlo, aby si vyslechlo hru dvou reprezentativních českých folklorních souborů s různými hosty. Koncert byl přenášen Českým rozhlasem Ostrava také do éteru a na live stream kanálu Youtube. Podtitul úvodního koncertu Moravské metropolitní muzicírování má své odůvodnění, ale to bych raději přenechal moderátorovi Davidu Pavlíčkovi, který měl průběh koncertu pevně ve své invenční a překvapivé režii.
V úvodu koncertu zazněly energické Lašské zvrtky, které zazpíval Lukáš Mrkva, jako přiléhavý hold kraji Leoše Janáčka, z něhož vzešel jeden z nejoriginálnějších světových skladatelů 20. století. Hudební Lašsko představili členové cimbálové muziky Tolar s primášem Ondřejem Zedníčkem. Pavlíček konstatoval, že klukům z kapely to sluší a že jsou všichni až na Jiřího Machače řádně oholeni. Upozornil diváky také na vyšívané kroje, podle kterých mohou dobře identifikovat, kdo je z které kapely.
V pěvecké roli se poté představil v slovenské lidové písni Pri Prešpurku verbujú Martin Kajzar z cimbálové muziky Friš. Kajzar ukázal, že je znamenitý zpěvák, vládnoucí bravurní hlasovou technikou při zachování autentičnosti lidového pěveckého projevu a přirozeně krásné hlasové barvy. Zvídavý moderátor chtěl vědět, co je myšleno zvláštním slovem rezidenční orchestr. Od manažerky festivalu Kláry Blažkové získal Pavlíček vysvětlení, že takový rezidenční orchestr hraje jen pro tento konkrétní festival. Z toho Pavlíček vydedukoval, že se orchestr schází pouze jednou za rok, má jen jeden kšeft a rozvíjel další vtipné asociace. Svou oblíbenou folklorní oblast východního Slovenska následně oživil Jiří Machač se svými syny Adamem (housle) a Jiřím (cimbál). Piesne z Abova v hudební úpravě Machače staršího upoutaly lkavou, kolovrátkově opakovanou melodií, která se zrychlovala téměř v čardášovém stylu.
Ve druhé polovině koncertu se představil Orchestr lidových nástrojů Ondráš s primášem Jaromírem Kučerou. Hudební pásmo nazvané Pozdrav ze Slovenska ve znamenité úpravě skladatele a muzikanta Stana Palúcha zaujalo umělecky přesvědčivě znějící introdukcí a příjemnou gradací s četnými rytmickými změnami a sólovými linkami klarinetu, cimbálu a houslí. Pavlíček také vysvětlil, proč je v podtitulu úvodního koncertu Musica Pura přízvisko Moravské metropolitní muzicírování. Dramaturgie koncertu byla složena ze dvou těles největších moravských metropolí Ostravy a Brna, načež Pavlíček zažertoval, že Uherské Hradiště nebude příliš nadšeno.
Zajímavé srovnání poskytla následující úprava kontrabasisty Mariana Friedla známého z kapel Beránci a Vlci či Jitka Šuranská Trio. Hojákačky zahájily Friedlovy oblíbené koncovky, na které hráli Antonín Špaček a Pavel Fojtů, pak se přidaly přirozeně naturální vokály dívčího sboru Ondráš v četných imitačních nástupech hlasů s terciovými souzvuky v závěrech frází. Píseň měla perfektní tah, který umocnily dynamika, rozbíhavé tempo i tleskání zpěvaček.
Výborně vyzněla také úprava violisty Romana Gila z Hradišťanu, jehož Idzie z góry zbójniček zaujala kontrastem smyčcového tria, který se na způsob lidového „concerta grossa“ střídal s celým souborem. Zábavné entrée pro diváky potom zase ukuchtil Pavlíček. Končil totiž přímý přenos a obecenstvo v divadelním sále Domu kultury města Ostravy se rozloučilo s posluchači a diváky v domácnostech hromadným „Ahoj!!!“. Do Rumunska poté zavítaly dva cimbály Jiřího Gužíka a Jana Tarabuse v skladbě Cimbálnoty, kterou upravil Jan Rokyta. Dravá kompozice v 7/8 prudkém tempu měla velký drajv, umocněný skvělým sólem primáše Kučery. Následovala emotivní, melancholická píseň Letěl, letěl roj v úpravě Jaroslava Juráška, kterou si srdečně vystřihnul horňácký zpěvák a primáš Petr Mička.
Vrcholem večera bylo toužebně očekávané společné muzicírování spojených orchestrů Ondráše a Ostrava Cimbalom Orchestra. Ještě před nimi vystoupila jedenáctiletá zpěvačka Anita Horváthová z Českého Těšína, která je jednou z finalistek pěvecké soutěže Zpěváček. Její interpretace písně Hej Gruničku, Gruničku i následující tesklivé Lačes Mange byla ukázkou přirozeného, ničím neškoleného hlasu, který je na svůj věk neskutečně vyzrálý a pevně posazený. Aneta na sebe prozradila, že chce být učitelskou v mateřské školce, což se jí Pavlíček s ohledem na její hudební talent pokusil vtipně rozmluvit.
Následoval krásný ceremoniál, kde se vyjevilo, že Ondráš vystoupil na zahajovacím koncertě Musica Pura bez nároku na honoráře a cestovné ve prospěch Anity Horváthové. Předseda poroty Zpěváček a ředitel festivalu Musica Pura Jan Rokyta během udělení šeku v hodnotě 10 tisíc korun zavzpomínal na všechny romské rody, které prošly Ostravou a které přinesly do Ostravy svou osobitou hudbu. Hudební režisér Lukáš Bendarčík následně předal Anitě šek, který je určen výhradně na podporu jejího hudebního vzdělávání. Nesmírně sympatické gesto, které diváci ocenili bouřlivým, dlouhotrvajícím potleskem.
Rozlučka spojených orchestrů se odehrála v pásmu melodií Podpolianské prekáračky v mohutném symfonickém zvuku všech instrumentalistů, po kterém by zákonitě následoval dlouhý potlesk. Nebyl by to ale Pavlíček, kdyby si pro diváky lišácky nepřipravil ještě poslední hru. A tak se na závěr tleskalo muzikantům spravedlivě: každému zaznělo jedno jediné hromadné tlesknutí.
Takovou zábavu, akci a spád jsem ještě na festivalu Musica Pura nezaznamenal. Na úspěchu se podílelo několik faktorů: předně to byly skvěle hrající orchestry. Ondráš mne osobně zaujal technicky mimořádnou hrou primáše Kučery, Ostrava Cimbalom Orchestra pak větší kompaktností a brilantní souhrou.
Souhra a spojení obou orchestrů byly doslova velkolepé. Všichni zpěváci a zpěvačky předvedli báječné výkony, celkový dojem odlehčil moderováním na humornou notu perfektní David Pavlíček. Takto spokojené obecenstvo jsem na festivalu Musica Pura ještě neviděl. Lze očekávat, že vysokou laťku ještě přeskočí čtvrteční první pokračování, kdy v Českém rozhlase Ostrava vystoupí od 19 hodin dravá slovenská formace Balkansambel se svým energickým vírem nepravidelných balkánských rytmů s jazzovým drajvem.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.