Jiří Bednář je posledním malířem dvacátého století v Ostravě. Teď vystavuje v Lese
23.11.2017 07:29 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Malíř Jiří Bednář je skanzenem svobodného prostoru, jehož nezajímají žlučovody světa za oknem bytu. Baj kaj laj! U Bednáře v Mariánských Horách se ještě přemítá jako v dobách Benjamina Péreta, který řád svět podmiňoval „zelenými fazolemi, které se o své vůli odeberou do kastrolu“. Jiří Bednář je posledním malířem dvacátého století v Ostravě. Bohémem staré doby.
Jiří Bednář při přípravě výstavy v klubu Les.
Foto: Ivan Mottýl
Pamatuji si na jednu dávnou únorovou noc, kdy klesaly teploty k minus dvaceti a ke zvonku se jmenovkou Jiří Bednář skoro přimrzaly prsty. Malíř zrovna pořádal bytovou výstavu a v tom podkrovním kvartýru jako by se zhmotňovala představa o svobodném umělci. Bednář právě montoval euklidovskou skulpturu z nožek od nábytku a na stojanu stál kus čela ze starého kanape.
V místnosti byly naskládány stovky obrazů a objektů, takže se tam sotva vešla postel na přespání. Žádné rozptylování křikem dětí, televizní obrazovkou nebo novinami na stole. Výtvarné exploze jsou vždycky nejsilnější v samotě a sebezničujícím pocitu o zneuznání. U Bednáře se vždycky cítím jako v jiné časové dimenzi, v jeho bytě se zjevuje svět z časů Francisca Picabii, Františka Kupky, Marcela Duchampa či Aléna Diviše. Paříž v ulici Mojmírovců.
U Bednáře se zakopává o reliéfy z barokních hřebíků nalezených v kyjovickém zámku, pak kolem proletí hoblík jako raketoplán a na zbytku židle zatančí lovci jeskynních medvědů. Je to jako v básni Waltera Mehringa: „Revoluce, teror, Sodoma, Lourdy, Postupim, smilstvo a stesk.“ Proč to ale všechno píšu? Protože Bednářova aktuální výstava v klubu Les umožňuje pouhý pohled klíčovou dírkou do umělcova bytu. Je to jen výseč, která odhaluje asi setinu z toho, co skrývá půdní byt v Mariánských Horách. Bednář si výstavu připravil sám a zaměřil se na obrazy, k nimž má nějakým způsobem blízko. Bez ruky kurátora, což je svaté právo umělce.
Až na oltář složený ze židliček ale Bednář do Lesa nepřivezl jediný objekt, ačkoliv mnohé duchampovské artefakty patří k vrcholům jeho víc než třicetileté práce na poli vizuálního umění. Na počátky jeho tvorby naštěstí odkazuje obraz umístěný hned u výčepu nad stolem štamgastů. Malba vytvořená v čase revolučního kvasu v listopadu 1989 a inspirovaná hornickými hlasy z mariánskohorské pivnice Dělnický dům.
Havíři tehdy sice nad pivem posílali „k…y komunistické do p..e“, jenže na nějaké studenty, co neumějí makat a fárat, nebyli vůbec zvědaví. Ani na Václava Havla. Bednář havíře nad pivem a rumem vyposlechl a zvěčnil v undergroundovém gestu. Tenhle obraz by byl skvělým obalem na desku tehdejší přerovské undergroundové kapely Stará dobrá ruční práce, neboť Bednářovi se podařilo namíchat čirou esenci doby. Tinkturu vydestilovanou z hrany senilního husákovsko jakešovského komunismu a počínajících divokých devadesátek.
Bednář namaloval Ostravu ještě s hlavou ovázanou sovětskou vlajkou, jenže staré pořádky už byly vytlačovány novými kousky. Bořili jsme pomníky, ale nic nového moc nebudovali. Tohle je Ostrava s albánskými skořápkáři na Kuřím rynku a s prvním peep show v sále Pivovarské restaurace. Vpravdě revoluční obraz, který by si zasloužil místo ve sbírkách Domu umění, protože patří k nejsilnějším dokumentům oné přelomové doby.
Další Bednářovy malby si ctěný čtenář může v Lese prohlédnout sám, tenhle referát chtěl především upozornit na jednoho umělce, který zůstal undergroundem i osmadvacet let po revoluci. Starý dobrý ruční Bednář. Svým způsobem zapomenutý, výtvarnými teoretiky ignorovaný a kamarády neprávem přehlížený. O to silnější je však jeho dílo, umění vyvzdorované z letité nepřízně. Svébytné práce, které vlastně teprve čekají na objevení.
*
Jiří Bednář: Obrazy. Absintový klub Les, Ostrava. Výstava potrvá do 30. prosince 2017.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.