Ostrava v obrazech? Nová výstava v Chagallu je dokladem kurátorské vyprázdněnosti
3.11.2017 00:00 Jaroslav Michna Obraz & Slovo Recenze
Výstava s názvem Ostrava v obrazech byla ve čtvrtek zahájena ve Výtvarném centru Chagall v Ostravě. Název expozice by ale v nezasvěceném návštěvníkovi mohl vzbudit naprosto lichá očekávání. Koncept výstavy totiž neinvenčně těží z historických klišé obrazu města
Vilém Wünsche: Horník
Výtvarné centrum Chagall, které bylo v minulosti respektovanou institucí, funguje kontinuálně od roku 1990 a ve své dramaturgii nabídlo v minulosti třeba soubornou výstavu grafik S. Dalího, J. Miró, M. Chagalla, P. Picassa či v roce 1995 výstavu skupiny 42. Kromě výstavní a aukční činnosti nabízí nejrůznější doprovodné služby a prodej výtvarných potřeb. Jako komplexní prostor věnovaný výtvarné tvorbě si jistě v Ostravě zaslouží respekt, ale v současnosti mi v programu galerie chybí přesah k reflexi nové situace ve výtvarném umění.
Protěžování starší generace umělců a převládající orientace na období do nástupu postmoderny brzdí jednak konkurenceschopnost této instituce a pohřbívá i její možnosti hledat si mladší publikum. Svědčí to o jisté opatrnosti a pohodlnosti setrvávat na osvědčených pozicích prezentace prvorepublikové tvorby, s Ostravou úzce spjatého socialistického realismu a nekomplikovaných lyrických poloh regionálních tvůrců. U soukromé galerie se ale není čemu divit a onen nalezený pevný bod fungování se prostě těžko opouští.
Bohužel aktuální výstava nazvaná Ostrava v obrazech je právě dokladem této bezzubé vyprázdněnosti. Pokud někdo dlouhodobě sleduje dramaturgii galerie, mohl ještě před vernisáží vytušit autorské zastoupení i celkovou koncepci výstavy, což se v mém případě také stalo. Ze silné generace prvorepublikových ostravských umělců zde nalezneme malíře Ferdiše Dušu, Viléma Wünsche či sochaře Augustina Handzela a Jitku Válovou.
Převažující část výstavy ale zastupují malíři socialistického realismu s přesahem do šedesátých let a sedmdesátých let dvacátého století, jako jsou Milan Zezula, Ota Holas, nebo Karel Šťetkář. I když první věta anotace k výstavě („ostravské výtvarné dění současnosti navazuje na bohaté umělecké aktivity meziválečného období“) mohla rozžehnout jiskřičku naděje, že zde budou nabídnuty konfrontační polohy s mladší, nebo zcela současnou malbou, nestalo se tak. Návštěvník výstavy se prostě znovu utopí ve stojatých vodách obrazu Ostravy jako dělnického města, plného kontrastů, bídy, industriálních kulis a heroizovaných figur horníků a hutníků.
Tento étos města je tak omšelý a zarytý pod kůží, že znovu ho koncipovat do samostatné výstavy v roce 2017 a navíc přímo v Ostravě mi přijde jako úplná kurátorská banalita. Město již přeci dávno není hornickou periférií, v níž brenpartije brázdí haldy a kde úderníci plní plány na sto deset procent. Existují zde zcela nové vrstvy postkapitalistických a sociálních problémů vázaných právě na umírání těžkého průmyslu a především zde tvoří novější generace autorů, kteří by mohli redefinovat současnou tvář města a prolomit onu zacyklenou konzervovanost industriálního klišé.
Kurátorsky zajímavým přínosem by zcela jistě byla právě konfrontace na výstavě zastoupených autorů s nejnovějšími polohami ostravské výtvarné scény. Možná tady by se obnažil otazník po výroku z anotace výstavy, zdali ono ostravské děni současnosti opravdu staví na umělecké aktivitě meziválečného období (které má mimochodem na výstavě menšinový podíl).
Výstavě prostě chybí jakýkoliv přesah, který by takto postavenou otázku vybrušoval. Těžit stále z toho, že Ostrava vznikala živelně a stala se tavícím kotlem etnických, kulturních, jazykových a sociálních substancí již nemůže dnes obstát a usvědčuje to galerii z konzervativní zastydlosti a neinvečnosti v přístupu k fenoménu výstav jakožto komunikačního média.
V roce 2015 Ostravan.cz recenzoval výstavu s názvem Ostrava ve výtvarném umění a i když je dvouletá perioda navracení těchto tematických výstav do programu galerie přiznaná a záměrná, je vlastně až úsměvné, že mustr této recenze by se dal použit na popis aktuální výstavy.
Dokonce na čtvrteční vernisáži zazněla i v dřívější recenzi zmiňovaná motivace výstavního záměru probouzet v lidech nostalgické postřehy a vzpomínky na proměňující se veduty a zákoutí průmyslového města. Osobně si myslím, že by tuto ambici lépe zvládla fotografická výstava sestavená z archivních snímků než často subjektivizované a expresivní polohy malířských interpretací.
Jaký je společenský význam takovéhoto výstavního projektu? Ukázat to, co všichni víme, známe a co je mnohým Ostravanům dnes už i protivné? Tedy stále omílané klišé Ostravy jakožto průmyslové periferie plné horníků a upachtěné existence? Není možné se z pozice kurátora zamýšlet nad tím, jak se tento mazut historické tíže transformuje do současných dispozic města a jeho výtvarné reflexe?
Na výstavě se sice objevilo jedno novější plátno od Daniela Balabána jakožto zástupce střední generace ostravských malířů. Obraz ale pochází z roku 1988 a nese zcela neosobní impresivní výraz, což jistě odráží dobu jeho vzniku, kdy se ještě naplno nemohl zkonstituovat otevřený vztah místních tvůrců k ukončené etapě socialistického bezvětří. Ani tento případ tak nenabídl novější alternativnější obraz Ostravy.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.