S dramaturgem Janem Horákem o festivalu Norma: Důraz na důslednost a vášeň v touze po naplnění umělecké tvorby
2.11.2017 06:35 Ladislav Vrchovský Divadlo Rozhovor
Festival Norma, který již potřetí organizuje ostravská galerie PLATO spolu s pražským Studiem Hrdinů, je přehlídkou autorské divadelní tvorby, vypovídající o trendech a tématech, které zaměstnávají evropské tvůrce napříč generacemi i divadelními žánry. Důležitým rozměrem festivalu je syntéza výtvarného umění a divadla v konkrétních divadelních inscenacích i v sekci performancí na pomezí divadla a výtvarného umění. O letošním ročníku festivalu jsme si povídali s jeho dramaturgem, uměleckým ředitelem Studia Hrdinů Janem Horákem.
Dramaturg festivalu Norma Jan Horák.
Foto: Studio Hrdinů Praha
Proč je letošní ročník festivalu Norma jen jednodenním projektem?
Původně byl plánovaný dvoudenní program, nakonec ale hlavní programový bod druhého dne nebylo možné v našem termínu v Ostravě uskutečnit a náhradní varianty byly kompromisní, proto jsme se nakonec rozhodli pro koncentrovaný jednodenní program.
Co vás vedlo k letošnímu zaměření na přesahy k hudbě?
Především to bylo díky inscenaci Schubert z polského Walbrzychu. Je to výjimečná uvolněná variace na pohybové divadlo a koncert vážné hudby zároveň. K tomu se přidala skutečnost, že jsme s Michalem Pěchoučkem v brněnském Hadivadle inscenovali Bernhardovu Sílu zvyku, kde je silná, i když jen načrtnutá schubertovská linie. Při práci na Síle zvyku jsme se seznámili s talentovanou mladou skladatelkou Natálií Plevákovou, která uvažuje nad klasickou hudbou v rámci elektronické hudby. Oslovil jsem ji proto pro schubertovskou variaci přímo pro festival Norma. Původní dvojdenní varianta počítala i s moderní operou a s projekty představitelů současné výtvarné scény s přesahy k performativnosti a elektronické hudební scéně. Něco z toho by mělo být součástí příštího ročníku.
Budou v programu jednotlivě přesahy z oblasti výtvarného umění, divadla, tance, případně mohl byste podrobněji popsat jednotlivé tituly uvedené v programu?
Asi nejvýraznějším projektem s přesahem k výtvarnému umění bude instalace a performance Vladimíry Večeřové Vitální dialog. Vladimíra Večeřová připravila videoinstalaci doplněnou hravou performancí. Pro Večeřovou, která většinou pracuje v autorské dvojicí s Petrou Lellákovou, je důležité téma ženy a její vitální rozměr a energie. Důležitým rozměrem dramaturgie letošního ročníku Normy je důraz na důslednost a vášeň v touze po naplnění umělecké tvorby, a to i ve svých až „chorobných“ podobách jako v případě hlavního hrdiny Síly zvyku, principála Caribaldiho. Ten bez ohledu na své možnosti nebo možnosti svých podřízených šikanuje své okolí obsesivní potřebou dovést k dokonalosti Schubertův kvintet Pstruh. Variaci na toto téma je i pohybová inscenace Terezy Hradilkové Švihla, kdy jde performerka v potřebě sebevyjádření až na hranici svých fyzických možností. Podobnou důslednost lze ale najít i v minimalistické performanci Jana Bárty, Natálie Plevákové a Magdaleny Szpecht.
Minulé ročníky měly v programu debatní kruhy na nejrůznější témata. Počítáte letos s něčím podobným? A s jakými tématy?
Letos bohužel díky jednodennímu formátu a výrazně koncentrovanému programu prostor pro debatu nebude.
Příští ročník bude opět dvoudenní?
Ano, příští ročník bude opět dvoudenní a měl by završit hudební téma započaté letošním ročníkem. V tuto chvíli počítám s moderní operou z Polska, dvěma projekty ze Slovenska a z Čech, v jednání jsou další projekty. Nechci být v tuto chvíli konkrétní, ale včas program příštího ročníku zveřejníme.
Festival autorského divadla a současného umění Norma se letos vrací do prostoru Dolu Hlubina v Dolní oblasti Vítkovic. Nabitý program třetího ročníku bude zhuštěný do jediného dne 3. listopadu.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.