V Ostravě cítím srdečnost a vlídnost, říká sopranistka Maida Hundeling, která se připravuje na roli Desdemony
9.10.2017 05:59 Milan Bátor Divadlo Rozhovor
Narodila se německým rodičům v tuniské Bizertě. Má za sebou úspěšné hostování na řadě světových operních scén. Řeč je o sopranistce Maidě Hundeling, která se vrací do Ostravy, aby ztělesnila tragickou roli Desdemony ve Verdiho opeře Ottelo podle slavného dramatu Williama Shakespeara. Ostravan.cz požádal uznávanou sopranistku o rozhovor před premiérou, která se uskuteční 19. října v Divadle Antonína Dvořáka.
Maida Hundeling_se v Ostravě připravuje na roli Desdemony v opeře Otello.
Foto: Simon Pauly
Za necelé dva týdny se představíte v Ostravě v novém nastudování opery Ottelo Giuseppe Verdiho. Máte s tímto vrcholným dílem italského skladatele dřívější zkušenost?
Shakespearovu tragédii jsem samozřejmě znala z četby i ze školy. S Verdiho Otellem jsem se setkala poprvé už jako studentka, když jsem vypomáhala ve sboru.
Jak se vám líbí pojetí režiséra Ivana Krejčího? Bude tradiční nebo novátorské?
S režisérem Ivanem Krejčím spolupracuji poprvé a máme na věc každý jiný názor. Důležité je, že o všem diskutujeme a konfrontujeme. Není to tradičně pojatá inscenace, ale také není nijak extrémně moderní. Přijďte se podívat!
Desdemona je tragická postava. Co ji charakterizuje?
Desdemona je mladá bohatá dáma z Benátek. Bezpodmínečně miluje svého muže Otella. Je to distingovaná, vyrovnaná a silně věřící katolička. Až do samotného konce nemá ponětí, co se vlastně s jejím manželem stalo.
V závěru je Desdemona svým manželem zardoušena. Je Shakespearovo téma aktuální i dnes?
Hlavním tématem opery pro mne není žárlivost, ale intriky zlého našeptávače Jaga. Ta možnost, že jediné slovo dokáže tak zmanipulovat dalšího člověka, že pohřbí vše racionální a zavraždí. Myslím, že zneužití moci a manipulace jsou dnes i provždy aktuální.
Poprvé jsem vás slyšel v roce 2013 na galavečeru k poctě 200. výročí narození Richarda Wagnera, který patří k vašemu kmenovému repertoáru. Jaké další autory ráda zpíváte?
Richard Strauss, Alban Berg, Ludwig van Beethoven, Carl Maria von Weber, Erich Wolfgang Korngold… to jsou mí oblíbení skladatelé, ale téměř stejně ráda zpívám Verdiho, Pucciniho a další italská díla. Nemohu samozřejmě nezmínit slovanský repertoár nebo skvělé opery Benjamina Brittena.
Do Ostravy se vracíte poměrně pravidelně. Zdejší operní publikum vás také mohlo potkat jako Jenůfu v Janáčkově Její pastorkyni. Jaký je váš vztah k hudbě hukvaldského mistra?
Do Janáčkovy hudby jsem se zamilovala a moc se těším, že brzy budu moct přidat do repertoáru jeho Káťu Kabanovou a taky Emilii Marty (Věc Makropulos).
Pohybujete se úspěšně na evropských operních scénách. Jak byste popsala specifika té ostravské v Divadle Antonína Dvořáka? Je něčím zvláštní či osobitá?
V Ostravě cítím velkou srdečnost a vždy vlídné přivítání. Je tady cítit blízkost publika a celého produkčního a provozního týmu. Mám ráda i dobrou akustiku Divadla Antonína Dvořáka.
Kdybyste byla skutečně na místě Desdemony, jak byste reagovala na projevy šílenství vlastního muže?
Když se dostanu do konfliktu, snažím se vždy nejprve domluvit. Občas to ale nejde, tak popřeju hodně štěstí a v klidu a smírně se rozloučím.
Patři role Desdemony k náročným operním postavám?
Role Desdemony se zdá jednoduchá, ale právě v tom je její náročnost. Hlas má znít vyrovnaně, bez přehnané vulgárnosti. Důležitá je i určitá distingovanost. Boito s Verdim přesně charakterizovali celé obsazení.
Máte k hudbě Verdiho blízký vztah?
Verdi je pro mě něco jako Mozart. Hlasová hygiena nebo, chcete-li, wellness pro hlasivky a kulturu zpěvu. Mám vždy obrovskou radost, když dostanu nabídku zpívat Verdiho repertoár, ať už je to Aida, teď v Ostravě Desdemona nebo brzy Abigaille (Nabucco).
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.