Ostravské dny podruhé: Ohlušující šachová partie i fenomenální duo String Noise
26.8.2017 08:22 Milan Bátor Hudba Recenze
Festival nové a experimentální hudby Ostravské dny pokračoval v pátek čtyřdílným hudebním blokem, který trval od pěti téměř do půlnoci. Na prvním koncertu se představil projekt Cage Chess Show, následovalo vystoupení houslového dua String Noise, které se prolínalo s elektronickými intermezzy Michala Rataje. Po recitálu pianisty Josepha Kubery celý večer vrcholil dílem talentované skladatelky Kate Soper Here Be Sirens. Kulturní deník Ostravan.cz si k reflexi vybral první dva zmíněné koncerty.
Z prvního koncertu pátečního programu Ostravských dnů.
Foto: Martin Popelář
V 17 hodin byl program zahájen čtyřiašedesátiminutovou konceptuální hudební performancí Cage Chess Show, kterou rozezvučel Opening Performance Orchestra v čele s klavíristou a skladatelem Reinholdem Friedlem. Cage Chess Show je složena z fragmentů různých děl Johna Cage, které jsou aleatorní technikou propojovány, kombinovány a destabilizovány.
K tomuto účelu sloužily po celou dobu více než hodinové zvukové produkce čtyři MacBooky, které obsluhovali čtyři muži. Reinhold Friedl se pohyboval mezi stolem – jakýmsi operačním ústředím, na němž měl sklenici, jablko, sluchátka a mikrofon – klavírem a miniaturním preparovaným klavírem, znějícím jako rozladěný metalofon.
Výsledný konglomerát zvuků byl opatřen také vizuální projekcí, která měla představovat záznam šachové partie mezi Bobbym Fischerem a Vasilijem Smyslovem z roku 1970. I do projekce byl zakomponován prvek nahodilosti, ačkoli nebyla cíleně postavena do přímé souvislosti s linoucí se hudební masou. Navození názorného příkladu hlukového konceptualismu, hlásícího se k extrémním uličkám vážné hudby 20. století, bylo poměrně přesvědčivé. Naprosto zbytečná však byla intenzita zvuku, řinoucího se z reproduktorů, která byla zbytečně přeexponovaná. Vysoké tóny doslova bodaly do uší a řada lidí včetně uměleckého ředitele festivalu Petra Kotíka si musela chvílemi zacpávat uši.
K zajímavým bodům více než hodinové, monolitní plochy byly výkřiky Reinholda Friedla do mikrofonu, které rozfázoval s železnou pravidelností. Poutavé (?) taktéž bylo pozorovat Friedla, jak chřoupá jablko a u toho si do mikrofonu pomlaskává. Na druhou stranu, podobný typ kompozice poskytuje na rozdíl od klasických hudebních skladeb dost prostoru k přemýšlení. Tam, kde se posluchačsky není oč opřít, může být nenadálá svoboda indicií k nečekaným objevům.
V půl sedmé se v nejvyšším patře Provozu Hlubina rozezněla kombinace elektronické i nástrojové hudby. Houslové duo String Noise, které tvoří Conrad Harris a Pauline Kim Harris, patří k nejlepším tělesům svého druhu na světě a své pověsti nezůstalo nic dlužno. Skladby mladších českých i zahraničních skladatelů spájela elektronická intermezza Michala Rataje, jehož skladby také celý hudební blok orámovaly.
Jako první zazněla Ratajova příležitostná kompozice Glassy Fragile. Tu autor napsal u příležitosti vernisáže výstavy k 25. výročí sametové revoluce. Skladba s minutáží symbolických 89 vteřin přiléhavě evokuje zvukovou představu skla jako subtilního výrazového prostředku, který je však schopen vytvářet atomizované struktury.
Ratajovu Glassy Fragile následovala rovněž kratičká kompozice rakouského skladatele Georga Friedricha Haase s názvem Fuga. S klasickou formou fugy má Haasova kompozice společný jen název. Svým vyzněním i hudební fakturou se jednalo o nezajímavý pokus v rychlých bězích a pasážích not, který byl naprosto tuctový. Polyfonní předivo hlasů v této skladbě vůbec nezaznělo, průběh obou houslových partů byl převážně simultánní. Neustálé „výjezdy“ ze spodních poloh houslí chromaticky vzhůru mě příliš nepřesvědčily o nějaké myšlence.
Daleko zajímavěji vyzněla skladba Petra Cíglera Nothing is Free, která zazněla ve světové premiéře. Kompozice byla zahájena shluky tónů a zvuků, které nastupovaly v nahodilých časových intervalech. Postupně však v Cíglerově skladbě převládl muzikantský živel, který se prosadil zejména bitonálními a polytonálními postupy obou hráčů, kteří hráli v akordických sekvencích vrstvících se tónin. Cígler také v Nothing is Free velmi invenčně pracoval s rytmem. Jeho skladba, kromě typických zámlk, velmi efektivně využila zejména acceleranda, dynamické rozvržení taktéž přispělo k celkovému vyznění. Není nadsázkou tvrdit, že v Nothing is Free bylo slyšet také ozvěnu raného tvůrčího období Lutoslawského, tu však Cígler zcela transparentně zasadil do současných skladatelských postojů a kontextů.
Následující skladba chicagského skladatele Alexe Minceka Way zazněla rovněž ve světové premiéře. Nejdelší kompozice tohoto hudebního bloku byla složena z několika pásem. Nejčastějším prvkem Mincekovy skladby byly táhlé, dlouhé smyky obou nástrojů, často v sekundových i v mikrointervalových relacích, které vyvolávaly stratofonní, atmosférický dojem, současně jejich drobné přeskupování a atomizované výskyty vzbuzovaly neustále pocit napětí a naléhavosti. K tomu zdárně přispívala také dynamická hladina, která stoupala v jednomyslné symbióze obou duševně propojených interpretů do nečekaně intenzivních výšin. Mincekova Way byla psychologicky nejpropracovanějším dílem a známkou důmyslného tektonického myšlení skladatele. Záhadné, opalizující soutoky houslí v nejvyšších nástrojových polohách evokovaly Ligetiho mikrostrukturální kompozice v tom nejlepším skladatelském smyslu slova.
Dalšího autora, Petra Baklu, pravidelní návštěvníci Ostravských dnů dobře znají. Pro mě osobně jeho hudba zatím zůstávala uvězněna ve sféře pokusů a omylů. Proto mě jeho September celkem příjemně překvapil. Avizované „mezidobí“, jak skladbu sám charakterizoval, provázel zajímavý motivický materiál složený ze zdánlivě simplifikovaného materiálu – jedny housle hrají převážně na prázdných strunách s využitím nejvyšší struny k melodickým kontaktům s druhým nástrojem. Ten se představuje v rovině téměř sólové s využitím častých modifikací tónových výšek a oscilací mezi tonalitou a jejím zvrásňováním. Baklův September byl i svou délkou a celkovým vyzněním také vtipným osvěžením, po drtivém psychologickém ataku Alexe Minceka.
Celý blok uzavřela kompozice Michala Rataje s názvem The Long Sentence II. Jednalo se o třetí světovou premiéru pátečního koncertního maratonu. Rataj si v ní zvolil nelehký úkol. Vybral si jako skladatelský princip formu deníkových záznamů, přičemž dvanáct částí skladby mělo evokovat dvanáct měsíců v roce. The Long Sentence II se rozvíjela jako zvukově neobyčejně vytříbený trialog elektronického alter ega Michala Rataje a obou členů houslového dua String Noise.
V některých částech převládaly akustické interference se zajímavými melodickými vztahy (ty nebyly čistě náhodným řetězením melodických anomálií, ale spíše vyzněly jako plnokrevné hudební nápady), v jiných dominovaly zvukové plochy Rataje, které místy vyzněly nebesky okrouhle. Jejich polysémie nebyla nikdy na úkor akustické složky, ale obě kvality stály proti sobě v dokonalé rovině a souznění. Rataj si také světovou premiéru své skladby náležitě užil. V jednom momentě se doslova urval z řetězu a ukazoval rytmickými gesty pravé ruky tempo, nohy mu podupovaly do rytmu. Jeho elektronická intermezza mezi jednotlivými skladbami, byla naprosto konsekventním aktem, který konvenoval s okolním hudebním prostředím a vytvořil mu zdařilý diskuzní protipól.
Obecenstvo nabitého sálu zahltilo přítomné autory a špičkové houslisty obrovským potleskem, který byl zcela namístě. String Noise se dokonce odhodlali k přídavku, který ještě korunoval jejich neuvěřitelné interpretační mistrovství, psychologický ponor do díla, brilantní sehranost a špičkovou technickou úroveň.
Pro mne osobně, stejně jako loni, byl tento díl Ostravských dnů opět jedním z největších zážitků. A to, že díla mladých českých skladatelů obstojí ve srovnání se světem a dokonce v některých případech (zejména u Michala Rataje) ukazují cestu, je velice dobrým znamením.
Ostravské dny pokračují v sobotu tradičním Minimaratonem elektronické hudby a dalšími koncerty v ostravském Domě umění. Jednou z nejočekávanějších událostí pak bude v neděli světová premiéra nového orchestru ONO – Ostrava New Orchestra v Trojhalí na Karolině.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.