Folklor bez hranic začal v obchodním centru. Pestré kroje, radostné tance a problematické nazvučení
15.8.2017 07:11 Milan Bátor Atd. Report
V Ostravě v pondělí začal 20. ročník festivalu Folklor bez hranic. Celý týden budou na různých místech krajské metropole tančit, hrát a zpívat soubory z šesti zemí a tří kontinentů. Pondělní zahájení se uskutečnilo na třech místech - vedle Janáčkovy konzervatoře a venkovních prostranství se vybrané folklorní soubory představily také v obchodním centru Forum Nová Karolina. Ostravan.cz byl u toho.
Tanečnice tchaj-wanského souboru při zahájení festivalu.
Foto: Aleš Honus
Jako první se poměrně početnému publiku, sedícímu na centrálním schodišti, představil folklorní taneční soubor Hsin-Lei Dance Company z Tchaj-wanu, který doprovodil hudební soubor Jing Hua Music Ensemble. Představení taneční skupiny zaujalo propracovanou choreografií, s akcentem na barvu, pohyb a práci s předměty.
Bylo výborně sehrané, škoda jen, že hudební složka se skládala z tuctového, nezáživného popového balastu, který neměl s autentickým tchaj-wanským folklorem nic společného: z celé kapely, v níž se nacházely i folklorní nástroje, byly nejvíc slyšet klávesy, což se s představou tradice přece jen značně rozchází.
Folklorní soubor Mateník z Prahy byl ukázkou tradičnějšího pojetí: soubor vystoupil za doprovodu lidové muziky Osminka a představil tradiční české tance ve střídavém tříčtvrtečním a dvoučtvrtečním taktu, které tanečníci s chutí vystřihli.
Skvěle zapůsobil zejména folklorní soubor Kud Abrašević ze Srbska s typickými kruhovými tanci a velkou energií. Také po hudební stránce patřili srbští muzikanti (zejména akordeonisté) k tomu nejlepšímu, co bylo v Karolině k slyšení: snahou o autentický zvuk lidových nástrojů, semknutostí energie i výrazu.
V entuziasmu se Srbům do jisté míry blížil Folklorní soubor Slovácký krúžek v Brně, který představil krásnou lidovou kulturu Moravského Slovácka. Slovácký krúžek se blýsknul nejen tanečně, někteří tanečníci se sólově u mikrofonu ukázali jako výteční zpěváci, předchozí tanečníci zpívali pouze sborově. Také tradiční tance jihovýchodní Moravy zvládli v dobré rytmické souhře.
Český folklorní spolek Žitomir z Ukrajiny nevystoupil jako jediný s živou kapelou ale s podehrávkou. Zvuková kulisa byla předimenzovaná, takže se sbor poněkud ztrácel a působil poněkud rozpačitě.
Přehlídku sborů v Karolině uzavřel folklorní soubor Remembranzas Costarricenses z Kostariky, který měl nejpestřejší kroje. Bohužel nazvučení jejich kapely bylo otřesné: skrumáž zvuků, zcela chaoticky a beze smyslu pro vedoucí úlohu sólových dechových nástrojů zněla jako rozsypaná venkovská kutálka. Ani to sympatické Kostaričany neodradilo od spontánní taneční přehlídky, do které jako jediný soubor odpoledne zapojili také publikum.
Ostravané všech věkových generací si s Kostaričany s chutí zatančili, což vyvolalo spontánní vlnu veselí. Trochu to zamaskovalo fakt, že choreografie a taneční kreace souboru byly dosti jednoduchou, naprosto nezáživnou záležitostí, která nebyla nijak zajímavá či lépe promyšlená.
Celým programem provázel vkusným moderátorským slovem Lukáš Červenka, kterému by příště měl zvukař lépe ošetřit hlasitost. Nazvučení se také ukázalo jako nejproblematičtější partie přehlídky. Zvukař byl na celou práci sám, nestíhal a problémy se táhly se zpětnou vazbou a nedokonalým zvukem dál a dál.
Pořadatelé by si měli tuto stránku lépe ohlídat (posílit tým), protože hudební zážitek je ve folkloru neodmyslitelnou součástí taneční choreografie. Jako ukázka pestrosti folklorních tradic různých zemí ale posloužila festivalová ochutnávka v obchodním centru dobře, což se zračilo v závěru ve tvářích mnoha spokojených lidí.
V následujících dnech soubory navštíví také venkovní prostranství před K-Triem v Ostravě-Hrabůvce, Mariánské náměstí v Mariánských Horách, kolonádu v Klimkovicích, Hlavní třídu v Ostravě-Porubě a v pátek festival skončí programem na Slezskoostravském hradě.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.