Stará aréna organizuje výpravu na Měsíc. Sraz bude na nádraží Ostrava-střed, zve režisérka Ewa Zembok
7.8.2017 07:00 Martin Jiroušek Divadlo Rozhovor
Stará aréna pokračuje v tradici letních inscenací pod širým nebem. Po úspěšných minulých ročnících se chystá další fantastický výlet do světa divadelní imaginace v plenéru. Po Cestě do Ameriky na Karolině nebo Zlém jelenovi v Komenského sadech tentokrát budou mít diváci možnost přistát v Měsíčním městě, které se prý skrývá někde mezi nádražím Ostrava-střed a Vítkovicemi. Inscenace nazvaná Výlet na Měsíc čerpá inspiraci ze satirických příběhů Svatopluka Čecha o výletech pana Broučka. Zpracování české literární klasiky se ujala režisérka Ewa Zembok, Polka žijící v Praze, kde vede progresivní Divadlo X10.
Mladá polská režisérka Ewa Zembok připravuje v Ostravě Výlet na měsíc.
Foto: Archiv E. Zembok
Pocházíte z Katovic, žijete v Praze, ale Ostrava vám není cizí. Jak dobře ji znáte?
V Ostravě jsem téměř každý rok, především s tvorbou pražského Divadla X10, které jsem zakládala s Lenkou Havlíkovou. Ona je ředitelka, já umělecký šéf. V minulosti jsme byli v Cooltouru s inscenací Den bez Rusáka, což bylo v rámci festivalu Dream Factory, na kterém jsme také představili Válku v režii Jana Friče a letos jsme do Ostravy přivezli Obchod na korze. Jako X10 jsme v Ostravě pravidelní hosté. Navíc Katovice jsou poměrně blízko. Už dříve jsem spolupracovala jako překladatelka s Komorní scénou Arénou.
Která místa v Ostravě máte ráda?
Nemám Ostravu sice moc prochozenou, ale mám v ní oblíbená místa. Ráda chodím se psem Pedrem k řece Ostravici, je dobrý plavec. Takže centrum, pak Dolní oblast Vítkovice, halda Ema a Poruba.
Jak došlo k vaší spolupráci se Starou arénou?
Oslovil mě Pavel Gejguš, umělecký šéf Staré arény, jestli bych neměla čas a chuť udělat přes prázdniny se Stařenou jejich tradiční letní projekt. Přijala jsem nabídku, jelikož Staré aréně fandím, mám rovněž ráda podobné site specific formáty, ale i téma výletu na Měsíc mi bylo blízké.
To už jste měla přečteného Matěje Broučka?
Kdepak, ještě jsem jej vůbec neznala. Pavel mi jenom prozradil, že mají takovýto námět, ze kterého by se mělo vycházet. Že tématem bude právě cesta na Měsíc. Jelikož zrovna pracuji s X10 na adaptaci Solaris podle Stanislawa Lema, tak mi to přijde jako příbuzné téma spojené s Vesmírem. Teprve poté, co jsem byla oslovena, jsem si přečetla román Svatopluka Čecha a seznámila jsem se přesně s tím, co je to za látku.
A jak se vám pan Brouček zamlouvá?
Námět je zajímavý, ale určitě se nedá na divadle dělat jedna ku jedné. Přes určitou zastaralost textu jsme ale nechtěli Broučka obejít, takže jsme se s Petrem Sedláčkem, který je autor scénáře, snažili částečně dílo Svatopluka Čecha zachovat, ale také je posunout směrem k dnešku, aby děj někam směřoval a měl patřičnou pointu. Což podle mě v originále chybí.
Takže budete hrát Broučka v novodobé jazykové úpravě?
Částečně. S Pavlem Gejgušem jsme měli záměr, aby se v inscenaci objevil přesah k dnešku. Na druhou stranu je pro mě jako Polku velmi zajímavé setkat se s českým textem z 19. století, protože je psán jiným typem jazyka. Částečně jej chceme zachovat, jako celek by byl ovšem neúnosný a nehratelný. Přesto budou mít některé postavy vložen do úst záměrně archaický text. Půjde například o básníka, který pana Broučka provází po Měsíci. Také některé dramatické konflikty chceme založit na konfrontaci dobového a současného jazyka. Náš projekt je mimo jiné střetem dvou světů fungujících na odlišných principech.
Na rozdíl od mladých Poláků, kteří s Čechem raději diskutují anglicky, se mnou celou dobu hovoříte plynulou češtinou. Jak jste se ji dokázala tak dobře naučit?
Musela jsem, protože byla součástí mých studií na DAMU. Na přijímačkách jsem česky neuměla vůbec. Výsledek se dostavil po pěti letech na škole, kdy se mou komunikační řečí stala čeština, což pro mě bylo jedině dobře. Čeština je krásná řeč, pro Poláka má jisté obtížné body, například naučit se „ř“ a dlouhé slabiky, ovšem má krásnou melodii, je poetická. Po osmi letech života v Česku jsem schopna všímat si i rozdílů mezi současnou češtinou a její starší formou. Na češtině se mi líbí to, že je velmi hravá a má svébytnou svobodu třeba v propojování slov, pro Poláky nepředstavitelnou. Je to vidět například na slově „krasovláska“, je pěkně zvukomalebné.
Kdo bude v inscenaci Výlet na Měsíc představitelem Matěje Broučka?
Matěj Šíma. Je to dvacetiletý mladík, přitom Brouček by podle předlohy měl být řekněme čtyřicátník. Matěj se letos dostal na herectví na DAMU, takže je to pro něj pěkný začátek a hezká příležitost zkraje kariéry.
Viděla jste některou z dřívějších plenérových inscenaci Staré arény?
Bohužel ne.
Proč právě Dolní oblast Vítkovic, bude podle vás ideální měsíční krajinou?
Nabízí širokou škálu možnosti pro divadelní zpracování. Je také dobře přístupná a v podstatě v centru. Půjdeme od železničního nádraží Ostrava-střed přes pláně až přímo do Dolní oblasti. Nabídneme tak Ostravákům možnost tento areál znovuobjevit z jiné perspektivy.
Pláně za nádražím Ostrava-střed jsou méně známou periferií vyloučenou z života města…
Ano, výhodou site specific projektu je to, že se diváci dostanou do míst, která běžně nenavštěvují. Lidé i herci nám říkali, že mají najednou možnost toto místo vidět jinak než díky většině hudebních festivalů, které jsou zahlcené davem lidí. Tato krajina je podle mě malebná, mám ráda postindustriální místa. Stává se, že se na krajinu podíváte z jiného úhlu pohledu a zjistíte, jak je jiná, krásná.
Jenže pojem měsíční krajina zas tak velkou krásou nezavání, nezdá se vám?
Když se řekne měsíční krajina, tak první, co si představíte, je, že tam nic není, ale to neznamená, že ta prázdnota nemůže být nádherná. Jenom ten písek, šutry a krátery. Připomíná mi to ostrov Lanzarote, kde jsou jen sopky a kolem oceán. Planě a architektura Dolní oblasti a Hlubiny jsou inspirující svou mnohotvárnosti. Fantazii se meze nekladou, takže i na tom vyprázdněném Měsíci potkáme specifické obyvatele a navštívíme Měsíční město.
Můžete podhalit zápletku inscenace?
Matěj Brouček si přes internet koupí u zážitkové agentury výlet na Měsíc. Exkluzivní cestu za vzrušením a prožitkem do prostor jinak nepřístupných.
A jaký je dramaturgicko-režijní záměr?
Chceme ukázat vývoj sebejistého člověka, který se stane hvězdou, ale nakonec z něj zůstane troska. Snažíme se do pozadí jeho příběhu zakomponovat také developerské i architektonické otázky, které současný člověk žijící v Ostravě určitě ocení.
Máte objednáno počasí?
S velmi mokrou variantou nepočítáme, za velkého deště budeme nucení představení zrušit, ale při menším dešti nebo přeháňkách doporučujeme vzít si deštník nebo pláštěnku. Herci jsou připravení hrát, i když bude pršet.
Premiéra venkovní divadelní inscenace Výlet na měsíc se koná v pátek 11. srpna 2017 od 18.30 hodin. Sraz diváků je u železničního nádraží Ostrava-střed. V plánu je celkem pět repríz (13., 16., 23., 25. a 27. srpna). Autor scénáře: Petr Sedláček. Režie: Ewa Zembok. Výprava: Matěj Sýkora. Hudba: Jakub Novák. Producent: Zeno Václavík. Hrají: Matěj Šíma, Sára Erlebachová, Petr Sedláček, Vít Hofmann, Jan Chudý, Bára Kocmánková, Hana Mikulková, Tereza Petrová, Lucie Rybnikářová a Valerie Skalická.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.