Nechceme být jen jedním z dalších doprovodných programů, říká ředitel Meltingpotu Antonín Parma
26.6.2017 06:19 Martin Jiroušek Atd. Rozhovor
Festival Colours of Ostrava se letos v půlce července bude už podruhé prolínat s paralelně se konajícím diskusním fórem Meltingpot. Čtyřdenní program fóra na osmi scénách slibuje setkání s mnoha osobnostmi z oblastí ekonomiky, literatury, politiky, ale také s hudebními hvězdami, které vystupují na Colours. Hudebníkům bude věnována jedna ze scén Music Alarm a jedním z řečníků bude i frontman australských Midnight Oil Peter Garrett. O tom, že Meltingpot není jenom další konferencí, hovoří jeho nový ředitel Antonín Parma. Festival v jeho pojetí dokonce překročí hranice areálu Dolní oblasti Vítkovic.
Ředitel mezinárodního diskusního fóra Meltingpot Antonín Parma
Foto: Tomáš Beran
Jak jste se seznámil se zdejším prostředím, jste obdivovatel Colours of Ostrava?
Na Colours of Ostrava mě kdysi přivedl můj nejstarší syn a už jsem tady byl asi čtyřikrát. Loni jsem měl možnost navštívit první ročník Meltingpotu a už tehdy jsem měl představu, že to bude mé nové angažmá. Moci sledovat už jeho první ročník pro mě znamenalo velký zážitek. Musím přiznat, že ačkoliv jsem tady byl loni primárně za hudbou, tak vystoupení historiků Andreje Borisoviče Zubova nebo Timothyho Snydera byl pro mě silnější zážitek než většina hudebních vystoupení, v některých momentech mi šel až mráz po zádech. Uvědomil jsem si, že zdánlivě anomální myšlenka propojit hudební festival s diskusním fórem není až tak šílená jako geniální.
A jaké je vaše profesní zázemí?
Jsem z umělecké branže, celý život se pohybuji kolem hudby, divadla a filmu. Poslední léta jsem se živil jako organizátor odborných konferencí a kongresů. Momentálně mě naplno zaměstnává Meltingpot jehož jsem oficiálním ředitelem a rovněž podporuju kolegy v Colours Production.
Co nového na druhém ročníku Meltingpotu nabídnete?¨
Snažíme se vylepšit vše, co je potřeba. Novinkou je nádherná scéna Music Alarm, která bude výkladní skříní ve spojení hudebního festivalu a diskusního fóra, protože na ni vystoupí řada zahraničních hvězd, které tady budou současně účinkovat jako hudebníci. Myslím si, že pro diváky bude velkým zážitkem slyšet například životní příběh Petera Garretta z Midnight Oil, který zhruba na deset let opustil slavnou kapelu, vstoupil do politiky a dotáhl to až na ministerstva školství a životního prostředí v Austrálii. Má určitě mnoho dobrých i bizarních zkušeností z této části kariéry. Velkým zážitkem bude určitě také možnost potkat se zpěvačkou LP, mít možnost vidět osobnosti z jiných částí světa jako je například Faada Freddy nebo s lidmi ze zemí, kde třeba hip-hopeři mají takovou moc, že jsou schopni instalovat nebo deinstalovat členy vlády, myšleno v dobrém slova smyslu. Své příběhy představí lidé ze států, kde není hudba až tak svobodná jako u nás, kde třeba vzít do ruky kytaru znamená ohrožení života. O tom všem bude náš Music Alarm.
Samotný název napovídá, že hudba má možnost k něčemu vyburcovat. Od toho jsou ale hlavně koncertní show, máte tedy i jiné formáty?
Přesně tak. Kromě velké show nebo velkého vystoupení klademe v rámci Meltingpotu důraz na jiné typy prezentací a chceme umožnit i menší formáty. Příkladem může být světoznámý kouč osobního rozvoje Dan Millman, jehož knihu Cestu pokojného bojovníka zfilmoval Hollywood a která je v České republice hodně populární. Pro sobotní program s ním otevíráme speciální uzavřený workshop pouze pro několik desítek účastníků, kteří se přihlásí v rámci našeho rezervačního systému.
Půjdete ale také mimo areál Dolní oblasti, proč to?
Chceme lidem rozdávat dárky a ukázat, jak moc nás tato práce baví. U stanového městečka na Černé louce připravíme od čtvrtka do soboty třikrát dopolední program s vynikajícími světoznámými kouči jógy ze Spojených států, z Izraele a z Evropy. Jenom musíme apelovat, že si lidé musí s sebou přinést karimatku. Uvidíme, jestli se nám v počtu cvičenců nepodaří trhnout nějaký rekord.
Tělocvik na Černé louce ale není jedinou akcí mimo areál, kterou chcete strhnout?
Další věc mimo areál bude sobotní akce v bývalém kině Vesmír. Premiéra účasti slavného amerického pastora Marka Gungora, původním povoláním genetika, který se proslavil vlastní show Jak zůstat v manželství a nikoho při tom nezabít. Má kolem pěti milionů zhlédnutí na Youtube. Vše bude přímo tlumočeno na jevišti, takže neangličtináři se nemusí obávat, že přijdou o zážitek. Těmito prvky chceme umožnit, aby z našeho programu ochutnali i ti, kteří nemají v úmyslu se Colours of Ostrava účastnit.
Loni se na Meltingpotu objevil pozoruhodný jev, tlumočení přednášky Roberta Fulghuma v podání Dany Hábové bylo rovnou přepisováno do titulků živě na plátno. Bude i letos něco takového?
Mělo to své kouzlo, ale letos tento formát nebude, protože má své limity. Tlumočení bude ve všech klíčových sálech přímo do sluchátek.
Je těžké oslovit hudebníky, aby se rozhodli zúčastnit se Meltingpotu? Jak se vám podařilo dosáhnout toho, že zpěváci opustí pódium a začnou diskutovat?
Vycítí, že náš zájem o ně není prvoplánový. Dozvídají se o našich dalších aktivitách už jen když přijmou pozvání tady koncertovat. I v loňském roce řada osobností podobně jako tisíce návštěvníků Meltingpotu propadli kouzlu Colours. Lákáme je tím, že vystupují někde, kde to není běžné, protože tady si navíc připadáte jako ve filmových kulisách. Atmosféra funguje a lidé ji vnímají na dálku, jsou přívětivější a někdy se je podaří přesvědčit. Jsme šťastni, že tady budeme mít řečníky, kteří vyprodávají sály po celém světě. Že mají chuť sem přijet lidé jako například Sugata Mitra, indický informatik a vědec působící v Británii, který za svou vizionářskou přednášku o experimentu samoorganizované výuky získal ocenění TED Prize za rok 2013. Přitom jsme stále na začátku, máme teprve druhý ročník a provází nás, myslím si, dostatek pokory, zdejší prostředí nám v tom velmi pomáhá.
Jak velký je váš tým, co se o Meltingpot stará?
Je nás pět nebo šest. Jsme neziskovou organizací, která je nezávislá na Colours, ale jsme od nich velmi podporováni. Za tuto podporu bych chtěl velice poděkovat, protože bychom tak velký program nemohli sami zvládnout.¨
Jakým způsobem vzniká dramaturgie Meltingpotu? A co je pro vás rozhodující?
Důležitý je všeobecný rozhled a kontinuální sledování dění ve světě v klíčových oblastech. Jeden z důvodů, proč tuto práci dělám, je v tom, že se u toho zároveň bavíme. Kdokoliv může přijít s jakýmkoliv nápadem, pokud má hlavu a patu, pokusíme se jej realizovat. Vždycky budeme mít klíčová témata, která jsou neoddiskutovatelná, jako jsou vzdělání, reformy, ekonomie, lidská práva a literatura. Chceme představit lidi, kteří jsou opravdu zajímaví a mohou inspirovat. Velmi často se tady setkáte s tématy, která mohou být palčivá, ale protože se diskutují v neformální atmosféře, vyznívají jinak než třeba v televizi nebo v jiných médiích. Je možnost je vnímat z dobré perspektivy, nejenom podléhat každodenní tlaku nonstop negací. Naší prioritou je nebýt jenom dalším z doprovodných programů, nějakou horolezeckou stěnou.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.