Na Janáčkově máji se dějí i malé zázraky. Dokonalý Lukáš Vondráček podle očekávání ohromil Ostravu
30.5.2017 10:45 Milan Bátor Hudba Recenze
Lukáš Vondráček v úterý večer s obrovským úspěchem vystoupil na Janáčkově máji. Před zcela vyprodaným sálem Domu kultury města Ostravy mladý klavírista zahrál program složený převážně z děl skladatelů hudebního romantismu. Lukáš Vondráček v současnosti reprezentuje to nejlepší z české klavírní interpretace, což úterním koncertem dokonale stvrdil.
Lukáš Vondráček vystoupil 29. května 2017 na festivalu Janáčkův máj.
Foto: Lukáš Tížek
Bylo to více než před dvaceti lety. Vzpomínám si, jak jsem cestou ze střední školy v Opavě chodíval kolem obyčejného, všedního bloku domů. Ten dům se mi vryl do paměti oknem, které bývalo otevřené a z nějž se linul zvuk klavíru. Nepamatuji se, že by někdy bylo okno tiché, mladý Lukáš Vondráček svůj dětský věk prožil u klavíru.
S velkou úzkostí jsem později sledoval Lukášovo hledání sebe sama, v němž na nějaký čas přestal hrát a snažil se urovnat si myšlenky a najít svůj „raison d’être.“ Naštěstí se mu to povedlo, protože jinak by nejen naše malá Česká republika, ale i svět byl ochuzen o jednoho z nejlepších klavíristů současnosti.
Lukáš Vondráček v dusném parnu pondělního večera zahájil triptychem Vzpomínky, op. 6 českého impresionistického mistra Vítězslava Nováka. Sám autor k nim ve své autobiografii O sobě a o jiných stručně napsal: „V Triste mi zpívá Osud ukolébavku z mého smutného dětství, Inquieto je soužení a toužení mladé duše. Amoroso je první vlastní skladba, jež poprvé vyslovila mé erotické Confiteor.“
Klavírista posluchače v zaplněném sále uhranul ihned v Novákově rané kompozici. V jeho hře bylo přítomno něco, co i přes Vondráčkův hluboký ponor do díla, dokázalo komunikovat s lidmi v sále. Jeho Novák nebyl zbytečně impresionistický, pianista nepřeháněl pedalizaci a vystavěl folklorně zabarvené Vzpomínky do jednotného soudržného celku. Následovat měla málo hraná skladba Tema con variazioni „Zdenčiny variace“ Leoše Janáčka. Došlo však ke změně programu a Vondráček pokračoval výběrem z Českých tanců Bedřicha Smetany.
Furiant zaujal perfektní synkopickou rytmizací, klavírista zde vyvolal přívětivou, srdečnou atmosféru v umění jemných přechodů, současně zvolil prudce kontrastní dynamiku a brilantní tempo, které naplno ukázalo Smetanovo mistrovství. Cibuličku Smetana zamýšlel jako symbolický portrét lásky. A Vondráček skutečně rozezněl tóny klavíru něžně i rozevlátě, jeho dolce amoroso v mezihře střední části bylo plné vroucí lyriky a žhavého citu. U symboliky lásky Vondráček zůstal i v třetím tanci, kterým byl Hulán v geniálním variačním zpracování skladatele. Pianista se kláves dotýkal neuvěřitelně lehce, dokázal vyvolat nejjemnější barvy a rozjasněnou živočišnost. Největším překvapením bylo, jak Smetanovy skladby zněly ve Vondráčkově procítěném i tektonicky promyšleném přednesu moderně. Tohle nebyl žádný salónní stylista. Smetana byl na svou dobu prostě až příliš „cool“.
Následovat mělo Scherzo č. 4 E dur, op. 54 Fryderika Chopina, Vondráček ale nakonec zahrál Scherzo č. 1 b moll, op. 20. Kolik eruptivní dynamiky a zvukové fantazie Vondráček do Chopinovy skladby vložil! Jak precizní bylo jeho vedení basových melodických tónů, s jakým technickým nadhledem zahrál tempově vzrušující pasáže a figurace! Rozezněl klavír v orchestrální zvukové šíři s neuvěřitelnou energičností a animální vitalitou: během celého večera se z pianisty řinul pot, který dopadal na klaviaturu a měl v sobě něco naturalistického, drásavě skutečného. Však také celý sál byl během večera zjihle oněmělý a s úžasem sledoval strhující Vondráčkovo odevzdání se Múzám umění. Autentickou uměleckou zpověď, která se nedá napodobit!
Jádrem druhé poloviny večera byla Sonáta č. 3 f moll, op. 5 Johannese Brahmse. Německý romantický skladatel Brahms byl skvělý pianista a jako skladatel byl předchozími generacemi (Robertem Schumannem) už v mladém věku oslavován jako největší skladatelský talent doby. Jeho třetí klavírní sonáta je dílo epochálních rozměrů, rozvržené velkoryse do pěti vět, které jsou naplněny dramatickými i lyrickými myšlenkami v dokonalé tektonické symbióze. Vondráček Allegro maestoso první věty vystavěl do obrovské dynamické šíře sošnými, tvrdými akordy, které přinášejí první téma. Andante espressivo vymodeloval s láskyplnou něžností, písňovou melodiku vedl s nekomplikovanou, výstižnou jednoduchostí.
V modulačních mezivětách dokázal promyšleným rubatem vyvolat napětí a poetické tajemství, kterými Brahmsova komorní hudba oplývá. Scherzo zahájil energicky rozmáchlými rozklady akordů, které zase přitlumil jemnými figuracemi v pravé ruce. Taneční živelnost a prudká dravost scherza pronikala až do morku kostí svou razancí, Vondráček je však mistr jemných přechodů, druhé téma zahrál v protepleném, přívětivém jasu v plných akordech.
Hudebně dramatické intermezzo působí jako spojka ke zdrcujícímu Finale. Rytmicky vyostřená melodie závěrečné věty byla Vondráčkem přesvědčivě ztvárněna, stejně tak i kontrastní lyrické téma, zpívající velkou citovostí a detailně vykrouženými frázemi. Vondráčkova interpretace Brahmse je vzorová, mistrovská a naprosto výstižná. Byl to bezesporu monument večera, intimní pocta velkého současného pianisty největšímu německému romantickému skladateli.
Lukáš Vondráček přidal ještě tři přídavky, než jej nadšené publikum pustilo. Jeho interpretace je charakteristická nesmírně silným emotivním projevem, vášnivostí a mimořádně empatickým smyslem pro drobnokresbu detailů i tvarování větších hudebních bloků. Svou skromností, neokázalostí a přirozeností si získal srdce posluchačů, je to umělecká hvězda v tom pravém slova smyslu. Takto si představuji skutečného, ryzího muzikanta, který zasvětí svou duši hudbě a nepotřebuje žádné další prostředky k tomu, aby uhranul své posluchače!
Večer považuji za mimořádně zdařilý. Jediná drobná výtka směřuje k programovým změnám. Z avizovaného pořadí skladeb, otištěného v programu, nezazněly celkem tři – také v případě Johannese Brahmse a jeho třetí sonáty měla zaznít Sonáta č. 1, op. 1. Není to zcela korektní k posluchačům, kteří si zakoupili program. Domnívám se ale, že strhující muzikalita fenomenálního Vondráčka dokázala uspokojit všechny návštěvníky koncertu. Lukáš Vondráček opravdu ukázal to nejlepší ze současné klavírní interpretace.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.