Lidé mají letos z programu obrovskou radost, říká ředitel Beats for Love Kamil Rudolf
11.5.2017 06:02 Aleš Honus Hudba Rozhovor
Pátý ročník největšího festivalu elektronické hudby ve střední Evropě se uskuteční od 5. do 8. července 2017 v areálu Dolní oblasti Vítkovic. Letos nabídne rekordní počet účinkujících, větší areál a řadu novinek. O festivalu, který nemá v České republice srovnání, jsme si povídali s jeho ředitelem Kamilem Rudolfem.
Ředitel festivalu Beats for Love Kamil Rudolf na Vysoké peci č. 1.
Foto: Beats for Love
Byl již zveřejněn kompletní program Beats for Love, nebo ještě přijdou nějaká překvapení a další velká jména?
V tuto chvíli již máme zveřejněna všechna zásadní zahraniční jména. Samozřejmě ale nekončíme, protože se začnou zveřejňovat čeští a slovenští vystupující, kteří jsou také velmi kvalitní a zároveň populární u fanoušků taneční hudby. Musím říct, že letos šla do programu více než dvojnásobná částka, a je to i vidět, jen nová Main Stage zhltne více peněz než celý program minulého ročníku.
Největším letošním jménem je Fatboy Slim. Na tiskové konferenci ses netajil tím, že jste o jeho účast usilovali několik let. Co rozhodlo, že se to podařilo zrovna letos?
Určitě nám pomohl začátek spolupráce s Patrikem Kohutem, který pro nás Fatboye zabookoval. U hvězd tohoto formátu je problém už samotné kontaktování jejich managementu. O to jsme se snažili ve druhém, třetím i čtvrtém ročníku, ale až příchod Patrika, který se zná osobně s managerem Fatboy Slima, pomohl v této komunikaci. I tak jsme samotný booking a podmínky, za kterých Fatboy přiletí a vystoupí, řešili téměř půl roku, a bylo to opravdu náročné. Pro mě je Fatboy Slim postavou číslo jedna elektronické scény a v podstatě je jedním ze zakladatelů taneční hudby vůbec. Jsme rádi, že letos přijede poprvé na Moravu!
Lze účast Fatboy Slima, který je globální hvězdou s přesahem do dalších žánrů, vnímat jako snahu přivést na festival i návštěvníky, kteří nejsou zrovna pravidelnými fanoušky různých parties a taneční klubová scéna je míjí? A je to trend, kterým byste se chtěli vydat i v dalších letech? Uvažujete třeba o velkých jménech typu Prodigy, Chemical Brothers, Leftfield a podobně?
Samozřejmě chceme na festival přilákat širokou škálu návštěvníků, ale určitě to není primární cíl. Kromě toho, že Fatboy Slim je veliký oblíbenec napříč naším organizačním týmem, jsme chtěli udělat radost i starším fanouškům taneční hudby, kteří také v hojném počtu navštěvují náš festival. Přece jen je Fatboy známý hlavně ročníkům 88 a starším. A my chceme headlinery i pro ně. Naopak pro mladší ročníky letos přivezeme například Sigalu nebo Wilkinsona. Line-up bychom v tomto chtěli vyvážený. Co se týče jmen, která zmiňuješ, tak o nich určitě uvažujeme, stejně jako o mnoha jiných. Uvidíme, co se v dalších ročnících podaří, ale jednoznačně nebudeme polevovat v přílivu skutečných tanečních hvězd do Ostravy!
V letošním roce přestěhujete centrum festivalového dění na nové místo, uvádíte kapacitu až 40 tisíc lidí jen před novou hlavní stage. Opravdu přijde tolik lidí? A myslíš si, že letos i vzhledem ke kvalitativnímu posunu programu trumfnete v návštěvnosti i Colours of Ostrava?
Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby i letos bylo vyprodáno, ale uvidíme… Někteří členové týmu tvrdí, že se na to máme připravit hned ve středu, kdy vystupuje právě Fatboy Slim. Takhle dopředu to ale samozřejmě říct nejde. Předprodej je ale násobně lepší než minulý rok. Co se týče trumfování, my se s Colours nesrovnáváme a ani srovnávat nechceme. Jsme naprosto odlišné festivaly s odlišnými návštěvníky.
Jak to vypadá s předprodejem vstupenek? Většina festivalů letos zaznamenává zvýšený zájem o předprodej. Máte podobnou zkušenost a můžete už nyní říct, že letošní ročník bude co do návštěvnosti rekordní?
Jak už jsem řekl, předprodej je i u nás násobně lepší! Ale o rekordní návštěvnosti je opravdu předčasné mluvit. Necháme se překvapit a věříme, že díky nabitému line-upu budeme překvapeni mile. Hlavně z ohlasů na sociálních sítích vnímáme, že tento rok mají z programu lidé opravdu radost a nechápou, jak se nám podařilo přivézt do Ostravy tolik úžasných interpretů za vcelku směšnou cenu vstupenky festivalu. Aktuálně prodáváme lístky za 490 korun. Za to lidé zažijí čtyřdenní neskutečnou party s více než 400 interprety z celého světa na 11 pódiích, přitom na samostatné vystoupení Fatboy Slima nebo Chase & Status by stála vstupenka přes tisíc korun.
Taková masa lidí už vyžaduje velmi profesionální organizaci, ochranku, návštěvnické zázemí a další věci. Kolik lidí se na organizaci festivalu bude letos podílet, bude to významný nárůst oproti minulému roku?
Věříme, že naše organizace je na velmi profesionální úrovni po celou dobu fungování Beats for Love, i když se vždy dá něco zlepšit. Letos tomu nebude jinak. Na festivalu makáme už od září. Ten nejužší organizační tým má zhruba 20 členů, na samotném festivalu potom pracuje více než 1000 lidí! Každým rokem do týmu přijdou noví členové, a to platí i u letošního ročníku.
Budou muset návštěvníci při vstupu do areálu počítat i s bezpečnostními prohlídkami?
Samozřejmě! Bezpečnostní prohlídky probíhají při každém ročníku a letos to bude stejné. Je to standardní záležitost na jakékoliv kulturní nebo sportovní akci. Navíc se provádí hlavně s ohledem na bezpečnost samotných návštěvníků, takže na tomhle nebudeme nic měnit.
Loni jste pro návštěvníky, kteří jsou zvyklí bavit se až do časného rána, připravili afterparty nejen v klubu Fabric, ale i v Trojhalí. Budou i letos?
V minulém roce jsme k tomuto kroku přistoupili poté, co jsme se finálně dozvěděli o nové vyhlášce, která znamenala nutnosti ukončit program festivalu ve 3 hodiny ráno. Nechtěli jsme vypustit tisícový dav, který se chce dále bavit, jen tak samovolně do města. Zároveň jsme chtěli potěšit návštěvníky, kterým to ve Vítkovicích nestačilo. Letos je situace trochu odlišná. Oficiální afterparty bude probíhat pouze v klubu Fabric. Návštěvníci budou moci zůstat v areálu déle než minulý rok. Je to z toho důvodu, že nová hlavní scéna sice bude končit ve dvě hodiny ráno, ale ostatní, které nebudou rušit, budou hrát déle.
Minulý rok jsme pořádali afterparty v Trojhalí také proto, abychom minimalizovali zvukové dopady festivalu na obyvatele Ostravy. Paradoxem bylo, že jedna ze dvou stížností byla právě na produkci v Trojhalí. Tím, že letos nebudeme pořádat afterparty v Trojhalí, chceme vyjít vstříc obyvatelům přilehlých domů, které mohla minulý rok rušit.
Jak se letos vypořádáte s novou vyhláškou, která opět mění délky hudebních produkcí? A co uděláte pro to, aby lidé, kteří chtějí spát, měli méně důvodů ke stížnostem?
Jak jsem zmínil, hlavní stage a další scény obrácené na město, nebo ty, které by mohly rušit, ukončíme dle vyhlášky. Ty menší a také kryté stage pojedou o něco déle. Vyhláška vyšla nedávno a my měli již přes půl roku nasmlouvané interprety na určité časy, které nelze změnit, jelikož se na to váže doprava a podobně. Já tu vyhlášku vnímám spíše negativně, myslím si, že problém stížností nevyřeší a ublíží Ostravě v tom, v čem je dobrá, a to jsou jednoznačně festivaly! Navíc mám trochu obavu, co se stane, až mnohatisícový dav znechucený předčasným ukončením akce vyrazí posilněn alkoholem do města. Můj osobní názor je, že s vyhláškou bude více problémů než s akcemi. Naše agentura pořádá mnoho akcí po celé republice, Slovensku i Polsku a musím říct, že v mnoha regionech se politikům podařilo kulturní život dokonale umrtvit. Musíme si ale uvědomit, že jsou to právě kulturní a sportovní akce, které zlepšují image Ostravy i celého Moravskoslezského kraje. Položme si otázku, proč by tady měl někdo jezdit. Máme moře? Máme nějaké super velehory či malebný venkov pro cyklotoulky? Nemáme. Ale máme Beats for Love, Colours, Zlatou tretru a další skvělé akce. Úžasné je i to, co se za posledních několik let stalo z Dolní oblasti Vítkovice. Tohle jsou ty aktivity, které mohou z našeho kraje a města udělat skvělé místo pro život.
Na závěr osobní dotaz. Vím, že nejsi jen příznivcem elektronické hudby, ale i dalších žánrů. Zároveň nejsi DJ, na rozdíl od tvých spolupracovníků, kteří se na festivalu podílejí. Jak bys charakterizoval svůj niterný vztah k taneční hudbě. Řadíš ji na první místo v žebříčku svých žánrových preferencí? A můžeš popsat svou cestu k taneční scéně?
Taneční hudba je pro mne dalším druhem hudby, dalším druhem vnímání vibrací. Nerozděluji hudbu na taneční, rockovou nebo dechovou. Hudba je umění a jako takové v tobě musí vzbuzovat jisté pocity, nálady a emoce. Když to tak není, je to špatně, i kdybys poslouchal nejlepší hudební těleso světa… Já osobně poslouchám strašně mnoho různých žánrů, pro mě neexistuje moc škatulkování, ale spíše hudba, která na mne působí, nebo nepůsobí. Jinak trošku se pleteš, před lety jsem DJ byl a celkem dost jsem hrál, hlavně v našem klubu Stoun, v jehož produkci se nápad Beats for Love zrodil. Teď už na to nemám vůbec čas, ale v 90. letech jsme rozjížděli drum and bass akce ve Frýdku Místku spolu s Filipem Zárubou (Sub.d.visionz) a Jirkou Ramíkem (C-Phone), který je teď programovým ředitelem Beats for Love… Taneční hudbu stále poslouchám, věnuji se jí i z profesního hlediska, ale nerad bych seřazoval žánry a uděloval jim nějaké priority. Navíc v dnešní době vzniká obrovské množství dobré, ale i zbytečné hudby, a jde to na můj vkus strašně rychle. Je ale fakt, že už asi o žádné současné kapele či interpretovi nemohu říct, že je tou mojí kultovní, jako třeba v dobách mého mládí byla Nirvana nebo Fatboy Slim.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.