Vraťme se ke kráse dětských snů. Zdařilé taneční představení Snílci po tom velmi hlasitě volá
20.4.2017 10:00 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
V ostravském kulturním centru Cooltour se před časem zrodil projekt Move Ostrava, zaměřený na vytvoření aktivní komunity okolo tance a pohybového divadla. Tým soustředěný kolem Jany Ryšlavé nyní přivedl na svět premiéru inscenace v žánru tanečně pohybového divadla, nazvanou Snílci. Premiéra se uskutečnila ve středu večer.
Z premiéry taneční inscenace Snílci v Cooltouru.
Foto: Petr Kiška
Publikum, které do posledního místa zaplnilo velký sál Cooltouru, zhlédlo ve čtvrtek program rozdělený do dvou částí. V první části před přestávkou to byla předpremiéra inscenace Carpet Diem. Premiéra byla ohlášena na květen a nynější představení bylo uvedeno slovy o projektu ve fázi rozpracování a dokončování.
Po přestávce došlo na premiéru Snílků. Pod choreografií je podepsána Anna Jirmanová, absolventka konzervatoře Taneční centrum Praha, která dále studovala choreografii na pražské HAMU a další zkušenosti získala v angažmá ve španělském souboru Dantzaz v San Sebastianu a ve švédském souboru Norrdans. Světelný design je dílem Pavla Vitta, zvuk má na starosti Ondřej Pavlica. Účikujícími jsou Tereza Cigánková, Katarzyna Kavka, Lucvie Kovářová, Valerie Osipkina, Eva Štěpandová a Vít Hofmann.
V setmělém prostoru sedí v jednom koutě na zemi chlapec a komunikuje se svým notebookem. Scéna je postupně nasvícena a v prostoru se objevuje další postava. Marně se do chlapcovy pozornosti a vědomí snaží dostat první z pětice dívek – nejde však o kontakt mezi dívkou a chlapcem, dvěma lidskými tvory opačného pohlaví. To tady nehraje žádnou roli. A pokud přece jen ano, pak takovou, že chlapec reprezentuje dospělou, prozaickou a snů zbavenu část lidstva (nejde však o muže jako takové), a dívky ztělesňují dětský svět krásných snů.
Po marném boji o pozornost to první sen (snílek) vzdává. Chlapec přistupuje k zrcadlu a vidí svůj obraz. Něco však není v pořádku. Jsem to já? Nejsem to já? Co je to se mnou? Co se mi snaží říci ozvěny v mé duši, v paměti a v srdci? Všechna tato sdělení jsou prostřednictvím pohybových a tanečních prvků Vítem Hofmannem prezentována naprosto srozumitelně.
V následujícím obraze se za zrcadlem objevuje dívka. A promlouvá lidským hlasem, snaží se připomenout, že se přece znají. V této části je jistá rezerva v mluvním projevu tanečnice. Po jejím vystoupení ze světa za zrcadlem se k ní ze všech stran přidávají ostatní postavy snílků.
Další prozrazování děje by bylo ke škodě věci, neboť inscenace, která zcela jistě bude mít řadu repríz a bude se těšit velkému zájmu publika vyhledávajícího žánr pohybového divadla, si zaslouží jistou dávku tajemství pro každého, kdo usedne do hlediště.
Velmi důležitá je režijní práce s rekvizitami a také výtvarná složka obsahující zohlednění žádoucí barevnosti scény jako takové i bohatosti jednotlivých, význam nesoucích rekvizit. Choreografka Anna Jirmanová (a snad i autorka scénáře a režisérka v jedné osobě, což ovšem v programu uvedeno není a lze se tedy takto jen domnívat) důmyslně pracuje i s rozdělením děje do mizanscén v prostoru.
Ve scénickém jazyce Snílků dominuje hravost. Je nejen tematickým prvkem hlavní důležitosti, ale i hlavním interpretačním prostředkem. Stejně jako Vít Hofmann, tak i představitelky dalších snílků prokazují vysoce zvládnutou řeč těla, projev emocí prostřednictvím pohybu, gesta i mimiky.
Velmi důležitá je hudba – místy drsná, studená, přecházející postupně v jemnou, něžnou a hladivou. Využívá nejrůznějších žánrů, od elektroniky až po orchestrální swing. V obsahu pak nechybí zmínka o nemoci dnešního světa – podléhání moderním komunikačním technologiím, které však zabíjejí schopnost skutečné mezilidské komunikace i komunikace člověka se sebou samotným.
Inscenace Snílci je nositelem velmi aktuálního tématu. Lze si jen přát, aby ti, co odejdou z představení, našli znova schopnost vrátit se do svých dětských snů. Do světa oblíbených knih a hraček, k těm krásným vzpomínkám na chvíle ničím nezkaleného dětství a ke způsobu vidění světa v celé jeho bohatosti a kráse.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.