Andrej Harmečko, ředitel kulturního centra Cooltour: Chodí k nám lidé, kteří chtějí mít bohatší život
30.3.2017 00:00 Ladislav Vrchovský Atd. Rozhovor
Andrej Harmečko je ředitelem ostravského kulturního centra Cooltour. Povídali jsme si s ním o současné pozici Cooltouru, o lidech, kteří toto centrum ležící na ostravské Černé louce navštěvují, a také i o zajímavých pořadech a projektech, které jsou v nabídce jarního programu.
Ředitel kulturního centra Cooltour Andrerj Harmečko.
Foto: Ladislav Vrchovský
Znáte už hospodářské výsledky Cooltouru za rok 2016?
Ano.
A jak jste na tom?
Po šesti letech poprvé na nule. Doposud to vždy byly záporné výsledky, letos poprvé to dopadlo lépe. Strategie takového kulturního centra, jako jsme my, to je vlastně laboratoř, ve které musíte zjistit, co je pro vás vhodné a co ne, jak se lidé ve 30městě, ve kterém působíte, chovají, na co publikum chodí a na co ne, kde jsou ochotni utrácet peníze a za co. Kulturní centrum Cooltour je podporováno městem, ale zhruba 60 procent příjmů vytváří samo. Takže jsme závisí i na tom, kolik se u nás prodá kávy a piva. Při porovnávání čísel jsme například zjistili, že existují dva měsíce v roce, kdy jsme byli ve ztrátě 100 000 korun. Dnes už tohle víme, takže jsme schopni s podobnými údaji profesionálně pracovat.
Kdyby někdo v České republice chtěl založit podobné kulturní centrum, jako je Cooltour, jaké tři hlavní věci byste mu poradil?
Za prvé nikdy nepronajímat provozy, které přinášejí peníze. Některá kulturní centra se z nejrůznějších důvodů zbaví baru nebo kavárny a pronajmou ten prostor cizímu subjektu. Dostanou sice peníze za nájem, ale ve výsledku ztrácejí. Druhou věcí je dobrá dramaturgie. Vědět, co chci dělat. Když jsme začínali, mysleli jsme, že budeme podporovat nejrůznější aktivity, třeba i amatérské. Došli jsme k závěru, že podobnou funkci plní naprosto perfektně řada dalších subjektů v Ostravě, kde se pomáhá lidem, kteří se dají dohromady a chtějí něco dělat. Takže je třeba do toho jít naprosto profesionálně, napsat si priority, zjistit, co městu a lidem, kteří v něm chtějí žít, chybí. A třetí věcí je schopný tým. Velice pečlivě vybrat lidi, se kterými se dá spolupracovat a kteří jsou schopni vytvořit tým.
Tak pojďme k té zmíněné dramaturgii. V Ostravě je velmi bohatá nabídka kultury. Na základě čeho jste se rozhodovali, co nabídnete vy?
Samozřejmě vycházíme z lidí, které máme. Oni sami mají svoje vize. A kulturní centrum jim k realizaci jejich vizí poskytuje prostor. Tohle třeba u nás proběhlo se zaměřením na výrazový tanec a nový cirkus. Také je třeba si uvědomit, co nabízejí ostatní, a jít cestou strategie odlišnosti. Existují zde kulturní domy, které téměř v každém velkém městském obvodě nabízejí obrovskou škálu programů a aktivit včetně dovážených agenturních divadelních představení. V Ostravě jsou klasická kamenná divadla, která mají vlastní diváckou obec. Jsou tady hudební kluby, i když v poslední době jich poněkud ubylo, a také máme v Ostravě řadu festivalů. Co se nás týká, nikdy jsme nebyli silní v divadle. Sice dovážíme určitý druh divadelních představení, ale většinou jde o velmi netradiční produkce, jedná se o nezávislé soubory s originální vlastní tvorbou. Ostrava nabízí výborné divadlo, takže jsme na tuto stránku poněkud rezignovali. Nechceme hrát druhé housle. Rozhodli jsme se proto věnovat pohybovému divadlu, tanci a novému cirkusu. A to v naší vlastní produkci. Založili jsme taneční Move Dance Company a právě dokončujeme práci na nejnovější premiéře s názvem Snílci – ta se uskuteční 19. dubna v 19 hodin. V tanečním oboru cítíme, že jsme v Ostravě nejsilnější.
Vy ale máte určité přesahy do oblastí ne přímo spjatých s divadelními, případně tanečními představeními…
Ano, to je další součást naší práce. Nám není jedno, jak vypadá město, ve kterém žijeme a působíme. Takže napomáháme tomu, aby lidé více komunikovali s městským vedením. Aby se občané zajímali o to, kam město směřuje, jak se chce vyvíjet a v čem se chce rozvíjet. Přejeme si, aby lidé doporučovali, co by se mělo dělat, a v tom jsme také úspěšní. V současné době dokončujeme pro město analýzu dočasného užití veřejných nevyužívaných prostor. Také v této oblasti jsme dali dohromady poměrně silný tým.
Jaká je vaše cílová divácká skupina – i když se vlastně nejedná o diváky v tradičním slova smyslu …
My stále ještě sbíráme data. O tom, kdo k nám chodí a proč. Studenti Ostravské univerzity oslovili asi tisíc respondentů v průzkumu, ve kterém byla otázka, zdali znají Cooltour. Sedmdesát procent dotázaných odpovědělo, že neznají. Na další otázku, zdali by kulturní centrum Cooltour poznat chtěli, osmdesát procent těchto lidí řeklo, že o tom nechtějí nic vědět.
Tak to snad byli lidé bez zájmu o kulturu, nebo ne?
To už jsme nezjišťovali. Ale pro mne to byl docela šok. Právě z toho jsem usoudil, že naše práce je nesmírně důležitá, ale že také bude zdlouhavá. Ze všeho vyplývá jediné: takovou instituci, jako je Cooltour, nemůžete založit a čekat, že za tři měsíce budete mít výsledky. I když jsem sledoval příběhy podobných center v zahraničí, zjistil jsem, že se jedná o desítky let, během kterých se takové instituce profilují. Co se týká konkrétně naší cílové skupiny, víme, že k nám chodí lidé mezi dvaceti a třiceti pěti lety, kteří hledají určitou odlišnost v nabídce kulturních pořadů, chtějí žít v Ostravě, zakládají si tady rodiny a chtějí nějakým způsobem přispět k rozvoji města.
A nechodí k vám za lehkou zábavou a pobavením, případně relaxací, ale spíše za jistou kvalitou, kterou vyhledávají vzdělaní lidé, hledající i jistou oduševnělost, tedy pokud se nemýlím…
Dá se to tak říci. Jsou to lidé, kteří od života ve městě čekají něco více. Už to není ta generace, která opouštěla co nejčastěji město a odjížděla na chaty či do zahrádek, na čundr a podobně. Jako by hledali místo, které je hezké, příjemné, ve kterém se sice chtějí také pobavit, ale zároveň v něm hledají i místo vzdělávání a podnětů pro vlastní život.
Tak teď k těm několika titulům v nabídce, které byste v letošním jarním programu doporučil.
Je to již zmíněná premiéra Snílků, ale v multižánrové nabídce jsou i koncerty, divadla, komunitní věci. V současnosti se nejvíce zaobíráme přípravou Move Festu. To bude zatím největší festival tance, fyzického divadla a nového cirkusu ze všech čtyř ročníků, které jsme připravili. Začne 24. května. Nabídneme třeba velmi zajímavé představení norského tanečního uskupení. Z dalších věcí bych rád upozornil na film, který jsme v loňském roce natočili v bývalém Módním domě Ostravica-Textilia. Jmenuje se Luxury Memories, tedy Luxusní paměti. Obsahem filmu je upozornění na to, že Ostravici by si každý obyvatel Ostravy přál vidět opět obživlou. Takže jsme po dohodě s majiteli vytvořili taneční a hudební film, který performantivním způsobem ukazuje vnitřní prostory Ostravice. Doufám, že ten film bude motivační. Projekce bude 27. května. A v červnu začne Léto před Cooltourem. Otevře je italská kapela složená z Afričanů. Velmi zajímavé uskupení.
Poslední otázka: Co byste vzkázal těm, kteří u vás ještě nebyli?
Aby přišli.
(Více o programové nabídce a Kulturním centru Cooltour na http://cooltourova.cz)
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.