Televizní verze Slyšení se natáčela v exteriérech. Premiéra již v květnu na ČT art
28.3.2017 00:51 Redakce Divadlo Aktualita
Bezejmenný dvorek v centru města. Členitý, tichý a od okolního světa uzavřený vysokými zdmi domů, jejichž okna mlčky přihlížejí tisícům smrtí a jednomu životu. Životu nacistického zločince Adolfa Eichmanna. Divadelní inscenaci Slyšení netradičně zpracovala Tvůrčí producentská skupina Kateřiny Ondřejkové spolu s režisérkou Lenkou Wimmerovou Televizní verzi inscenace ověnčené prestižními divadelními trofejemi uvede Česká televize v pondělí 8. května ve 20.50 na ČT art.
Záběr z natáčení televizní inscenace Slyšení.
Foto: Rostislav Šimek
Hru Slyšení napsal dramatik Tomáš Vůjtek a v Komorní scéně Aréna nastudoval její umělecký šéf a režisér Ivan Krejčí. Režisérkou televizní verze je Lenka Wimmerová, kamery se zhostil Pavel Berkovič.
Jak uvedla televizní producentka Kateřina Ondřejková, inscenace Slyšení je pokračováním její snahy točit divadlo pro televizi jinak. „Začali jsme s tím s Pestrými vrstvami, pokračovali inscenací S nadějí, i bez ní a teď nás čeká televizní premiéra Slyšení. Rozdíl je v tom, že Pestré vrstvy jsme natáčeli na Hlubině a S nadějí v televizním ateliéru – bez diváků. Slyšení jsme točili venku, na konci října, počasí nám nepřálo, ale energie, kterou do té práce všichni vložili, je myslím z výsledku hodně cítit. Mě osobně z něho mrazí,“ říká kreativní producentka Kateřina Ondřejková.
„Změna prostředí obnášela trochu jinou orientaci v prostoru, ale nijak neovlivnila herecký výraz. Je absolutně totožný s divadelním představením. Výrazové prostředky jsou velmi jemné, až minimalistické. Když jsem procházel fotografie ze soudního procesu s Eichmannem v roce 1961, tak mě nejvíc zaujal ten jeho podivný úsměv-neúsměv, nebo spíše úšklebek. Neotřesitelně sebevědomý, bez špetky pokory. Pro tuhle svou roli, která mi mimochodem k mé velké úlevě potvrdila, že si ještě dovedu zapamatovat text, jsem si ho vypůjčil,“ prozrazuje představitel hlavní role Marek Cisovský.
Na cukroví neměl kvůli početným sourozencům nárok, hrál na housle, cvičil se v šermu, ve škole byl mizerným žákem. Jeho tatínek mu neustále říkal: „Adolfe, vyžaduji od tebe bezvýhradnou poslušnost!“
Drama vzestupu a pádu hlavního organizátora holocaustu – Adolfa Eichmanna předkládá nejen jeho osobní život i kariéru. Prostřednictvím Eichmannova slyšení před Bohem vystupuje do popředí jedna velká kapitola moderních dějin – židovská genocida. Svědectví dokreslují postavy Židů z prvního ostravského transportu, žena lidu Vlastička nebo generální guvernér okupovaného Polska Hans Frank.
Divadelní kritika Slyšení štědře odměnila. Hra se tak může pyšnit tituly Inscenace roku 2015 v anketě Divadelních novin; hned třemi Cenami divadelní kritiky 2015, a to v kategoriích Nejlepší inscenace roku, Nejlepší poprvé uvedená česká hra roku a Mužský herecký výkon roku; dále nominací na Cenu Thálie. hlavní cenou Festivalu divadel Moravy a Slezska v Českém Těšíně – Grand Prix Těšíňanka a Cenou Těšínský anděl za mužský herecký výkon.
Zdroj: Tisková zpráva České televize
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.