Nabízíme jiný pohled na tvorbu Miroslava Sabeva, říká kurátorka výstavy Lucie Sabevová
16.3.2017 00:00 Martin Jiroušek Obraz & Slovo Rozhovor
Výstava s jednoduchým názvem „Obrazy“ připomíná ve Slezskoostravské galerii malíře Miroslava Sabeva a jeho nedožité šedesáté páté narozeniny. Je k vidění ještě do konce března. O koncepci této expozice a dalších dvou letošních připravovaných výstavách Miroslava Sabeva hovoří kurátorka a životní partnerka umělce Lucie Sabevová.
Lucie Sabevová na vernisáži spolu s hudebníkem Michalem Žáčkem.
Foto: Jan Král
Lucie, proč ses rozhodla výstavu uspořádat a co je jejím tématem, kromě toho, že je věnována tvorbě Miroslava Sabeva?
Chtěla jsem ukázat Mirkovu tvorbu jinak, než doposud byla vnímána. Výstava má sice souhrnný název Obrazy, ale jedná se zároveň o tři pro něj významná témata – portrét, akt a objekt. Snahou bylo vytvořit vzájemné prolnutí mezi těmito celky, aby do sebe navzájem vstupovaly.
Jsou zde zastoupeny výhradně olejomalby, a to od prvních děl až po ta novější. Úvodním klíčem, když divák do výstavy vstupuje, je mistrův autoportrét a vedle něj i rukopis, v malbě a navíc v jeho vlastním písmu…
Výstava začíná Mirkovým autoportrétem, který je vytvořen expresivním stylem a zároveň je v něm typická znakovost spjatá s Mirkovým rukopisem. Osobně si myslím, že jde o velmi zdařilý autoportrét. Zajímavým detailem je to, že v obraze jsou otištěny jeho dlaně. K tomu je tady uvedeno jeho životní krédo. Na zdi je napsán zvětšeným písmem citát z jeho myšlenek: „V duši mi zní verše, poměrně často vyřčeny však zaniknou, vždy a navždy, proto je maluju a nevyřčeny zůstanou.“ Je to jeho originální rukopis, pouze naskenovaný a zvětšený.
Takže jde o vzpomínkovou výstavu a zároveň snahu ukázat autora v doposud ne až tak známém světle?
Letos by Mirek oslavil šedesáté páté narozeniny, chci jej připomenout nejen v malbě, ale i jeho myšlení. Ukázat jej jako člověka. Byl to ostravský patriot a podle mne i velký umělec.
Jak se toto vyznání promítá do vystavených exponátů? Které jsou ty nejzásadnější?
Na úvodní část navazují portréty, nejstarší z nich je portrét Matky Terezy z roku 1999. Tady je vidět jeho hledání. Tento celek končí jedním z jeho posledních obrazů z roku 2010. Uprostřed galerie se nachází specifický prostor, který díky sloupům vyvolává pocit, jako bychom se nacházeli v kostele. Podařilo se mi zapůjčit více než sto třicet let staré malířské štafle, které byly skutečně kdysi součásti kostelního inventáře a na nichž je umístěn obraz s motivem Ježíše, který je doprovázen dalšími dvěma velkoformátovými tvářemi Ježíše. Mirek se snažil osvojit si malířskou techniku starých mistrů a dosáhnout v ní dokonalosti. Jeho obrazy jsou nejen řemeslně dobře zvládnuté, ale mají také svou duši. Jsou to mistrovská díla. Jsem přesvědčena, že je čas ukázat, že Mirek byl velký umělec, namaloval stovky a stovky obrazů, ale rozhodla jsem se udělat výběr z těch, které nejsou až tolik v povědomí diváků a patří dle mého soudu k těm vynikajícím.
Existuje nějaký společný jmenovatel, který Miroslava Sabeva charakterizuje, aniž by byl zatížen tím známým a otřepaným konstatováním, že byl autorem aktů?
Podle mého jsou to právě tyto portréty, které skoro nikdo nezná. Jsou tady k vidění i obrazy zachycující objekty, což je také proti zavedeným pravidlům. Většina lidí ví, že Miroslav maloval akty, ženy, ale už netuší, že se věnoval také objektům. Portréty, ty jsou jeho podstatou. Také tady dokázal vystihnout nejen podstatu vizuální podoby, ale také charakter předlohy, jaký ten člověk byl a co zanechal společnosti. Počínaje osobnostmi filozofie jako byli Voltaire, Schopenhauer, přes výtvarníky Dalího a Picassa, spisovatele Franze Kafku a bratry Čapkovy, kde dokázal vystihnout jejich umělecké poselství. Třeba portrét Komenského, který pochází ještě z období, kdy se Mirek hledal, je z roku 2001, kdy pouze jednoduchým tahem špachtle namaloval jeho profil, který působí naprosto úžasně, jako by šlo o portrét vytesaný z kamene, téměř jako busta Amose v Komenského sadech. Bohužel druhý portrét Jana Amose Komenského se mi nepodařilo sehnat.
Přestože je smyslem ukázat tvorbu Miroslava Sabeva v novém světle, nechybí tady ani ony tolik všeobecně známé akty.
Ano, ale také ty jsme se snažila ukázat v méně známé podobě. Akty zastupuje zejména cyklus v modré, žluté a červené barvě. A opět je zde k vidění velkoformátový obraz, ne úplně typická záležitost pro Mirkovu tvorbu. Snažila jsem se ukázat průřez tvorbou Miroslav Sabeva, který je ve své šíří mimořádný a hloubce témat ojedinělý.
Jak složité bylo vůbec získat takové množství exponátů?
Nebylo to úplně jednoduché. Původně bylo v plánu, že se všechny tři výstavy uskuteční až v říjnu, v době Mirkových narozenin. Bohužel se změnil termín první výstavy na březen, a to zkrátilo časový prostor pro získání nyní vystavených exponátů, které pocházejí z různých zdrojů a ze soukromých sbírek, od sběratelů nejenom z Ostravy, ale i ze zahraničí. Kromě toho bylo nutné se kurátorsky střetnout s prostorem a zvláštnostmi druhé největší výtvarné galerie v Ostravě. Doufám, že se mi ještě někdy v budoucnu znovu podaří v takovém měřítku a šíři přiblížit Miroslavovo dílo a představit jej široké veřejnosti tak jako je to nyní, kdy je uchopen jeho expresivní přístup k tématům, od jejich letmého nahození až po techniku starých mistrů. Myslím, že právě toto vystihuje Mirkovu tvorbu, a to, jaký byl Miroslav v malbě profesionál a v čem byl vynikající.
A zbývající další dvě výstavy?
Výstava rychlých kreseb kuličkovým perem značky Parker se bude konat v Industrial Gallery a bude zahájena letos 10. října. Poslední z výstav se uskuteční v prostorách galerie Slezskoostravského hradu, kde budou k vidění především Mirkovy kresby grafitem. Trojici výstav uzavře slavnostní „finisáž“, která tento Mirkově tvorbě věnovaný cyklus důstojně uzavře.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.