S režisérkou Gabrielou Petrákovou o muzikálu Rebecca, který aspiruje na ostravskou divadelní událost roku
1.3.2017 00:01 Martin Jiroušek Divadlo Rozhovor
Jednou z nejočekávanějších událostí divadelní sezóny v Ostravě bude premiéra nové verze muzikálu Rebecca, který triumfálně kráčí předními muzikálovými scénami po celém světě již více než deset let. Ostrava bude vůbec prvním městem, kde muzikál v české premiéře zazní. Děj vychází z původní knižní předlohy Mrtvá a živá slavné spisovatelky Daphe Du Marie a také z filmu Affreda Hitchcocka, jenž v roce 1941 získal jedenáct nominací na Oscara. O připravovaném muzikálu, který má premiéru 9. března v Divadle Jiřího Myrona, jsme si povídali s režisérkou ostravské inscenace Gabrielou Petrákovou.
Muzikálová režisérka a šéfka souboru opereta/muzikál NDM v Ostravě Gabriela Petráková.
Foto: Radovan Šťastný
Co je pro vás při inscenování nového muzikálu Rebecca rozhodující?
Rozhodující je už jen samotný fakt, že úplně poprvé děláme v Národním divadle moravskoslezském muzikál Sylvestera Levaye a Michaela Kunzeho, což je velice známá vídeňská muzikálová větev. Její věhlas se šíří po celém světě, dokonce Kunzeův Ples upírů (ovšem s hudbou Jima Stanimana), který byl nedávno uveden v Praze, měl už premiéru i na Broadwayi. Rebecca je pozoruhodná také tím, že byla vytvořena na motivy slavné knihy. Režisér Hitchcock podle ní záhy natočil velmi úspěšný film. Podle filmu vzniklo muzikálové libreto, autorům se Hitchcockovo dílo nesmírně zalíbilo. Celý scénář je poskládán tak, aby se filmu nejvíce podobal.
Měla jste možnost seznámit se s klasickým Hitchcockovým dílem?
Ano, viděla jsem nejen Hitchcockův film, ale i nové zpracování Rebeccy. Přesto se mi původní film, který vznikl již před bezmála 77 lety, líbil více. Jsou v něm krásně udělané dramatické situace, na druhou stranu je i nesmírně vtipný, takže typické Hitchcockovo psychodrama funguje úplně skvěle. Proto jsem ráda, že je libreto napsáno na jeho motivy, pracuje se mi s ním velice dobře.
Neobáváte se, že právě znalost tohoto filmu vás bude po umělecké stránce svazovat?
Vůbec ne. Nemám ve zvyku seznamovat se s filmem dopodrobna, spíše mi jde o seznámení se s předlohou a nalezení jisté inspirace. Určující je pro mě prvotní dojem sloužící k orientaci. Když máte určitou filmovou předlohu, tak vám zůstanou v paměti jisté momenty, které jsou pro to dílo typické, a to všechno ostatní už je na mně. Tím pádem mám několik míst, kde mi přijde dobré ty motivy použít, protože jsou právě typické. Ostatní už je na nás, jak se s tím popereme.
Mysteriózní a strašidelná tematika ovládá i veleúspěšný muzikál NDM Fantom Londýna. Je tohle aktuální forma, jaká dominuje světovému muzikálu? Viz třeba už zmíněný Ples upírů, který rovněž vznikl podle předlohy s hororovými prvky.
Není to nic nového. Všechno, co je záhadné, mysteriózní a pracuje s lidskou psychologií, kam až se člověk může dostat mezi fantazií a realitou, je zajímavé obecně. Dá se to i krásně ztvárnit, takže se to hodí. Hudba dokáže tyto prvky umocnit.
Psychologické drama a muzikál, kde šlehají plameny, jde to k sobě?
Ano, záleží na tom, jak si s tím autor poradí. Libreto je velice dobře napsané a hudba tady funguje jako sloup, který podpírá dramatickou situaci. Stává se, že někdy je to naopak, že se s tím musíte poprat, ale tady to jde ruku v ruce. Myslím, že se nám to všem dělá dobře a pohodlně. Hudba tomu dodává ještě naopak efekt navíc.
Budou diváci mít možnost bát?
Určitě nejde o horor, ve které se objevují zombie, ale Rebecca je o psychologickém strachu. Hlavní hrdinka nemá jméno, což je záměr, protože jde o vyprávění v tak zvané „ich-formě“. Ani Daphe Du Maurier nedala hlavní představitelce jméno. Postava, která způsobuje dramatické situace, je už rok po smrti. Určitě tady budou scény plné tajemství, v partituře se tyto pasáže přímo jmenují Schatten (Stíny).
Tady je vidět čistě německé téma, posedlost stíny…
Ano, ale na druhou stranu, autorka předlohy je ale Angličanka. Nicméně autor libreta je Němec, narozený v poválečných letech v Praze, a skladatel pro změnu Američan narozený v Maďarsku.
Prý máte připraveny filmové pasáže natočené přímo pro potřeby inscenace?
Máme jich hodně. Přímo jsme se inspirovali Hitchcockovým filmem, hlavně filmovou technikou, kterou pracuje, kdy z velkých celků dokáže ve velmi krátké době přejít na makrodetail. Tím člověka dokáže velmi dobře fokusovat na konkrétní životní situaci, k určitému prvku, momentu nebo znaku. Takto pracujeme s vizualizací sídla Manderlay, kde se příběh odehrává. Pak máme například předtočenou celou svatební cestu.
Vše se soustředí k dramatickému závěru, hovoří se o velkém požáru, jak to doopravdy bude?
Nechci úplně prozrazovat, jak Rebecca skončí, ale mohu uvést, že na jevišti bude skutečně živý oheň. Žádný malý ohýnek v kotlíku, ale celé hořící schodiště. Příprava tohoto efektu trvala dva měsíce. Vše se muselo rozfázovat, zajišťovali jsme, jak celý tento mechanismus vyřešit, jak natlakovat plyn, technik bude ovládat oheň z propanbutanových lahví, zároveň musí dávat pozor na to, kdy má co začít hořet. Bude to velmi efektní.
Poznámka redakce: Hudebním supervizorem ostravské verze muzikálu Rebecca se stal šéfdirigent VBW Koen Schoots, který v Ostravě osobně dohlíží na hudební přípravy inscenace. Autorem českého libreta je osvědčený Michael Prostějovský. V náročných konkurzech, při kterých protagonisty muzikálu schvalovali samotní autoři a umělecké vedení Spojených scén vídeňských, byli vybráni do hlavních rolí Veronika Prášil-Gidová a Martina Šnytová (postava pojmenovaná Já), Tomáš Novotný a Lukáš Vlček (Maxim de Winter), Katarína Hasprová a Michaela Horká (Paní Danversová), Roman Harok a Tomáš Savka (Jack Favell) a řada dalších. Ostravská muzikálová hvězda a držitelka Thálie Hana Fialová, která měla původně také účinkovat v roli Paní Danversové a premiérově již uvedla ústřední píseň Rebecca na slavnostním Galavečeru NDM, se bohužel nemůže nastudování české premiéry zúčastnit z vážných rodinných důvodů.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.