Komedie Jak důležité je mít Filipa v Těšínském divadle pobaví. Místy více, místy méně
15.1.2017 00:00 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Premiéru nové inscenace jedné z nejslavnějších komedií Oscara Wilda Jak důležité je mít Filipa uvedlo v sobotu Těšínské divadlo. Režie se jak host ujal šéf činohry ostravského Národního divadla moravskoslezského Peter Gábor. V podání herců české scény Těšínského divadla jde o komedii, která pobaví a neurazí.
Robert Urban a Eliška Adamovská v komedii Jak důležité je mít Filipa.
Foto: Karin Dziadková
Autor scény Michal Syrový šel cestou scénografického znaku: v první půli umístil na jeviště několik černobílých paravánů s vyobrazením pánského vzhůru nakrouceného kníru a také pro druhou část po přestávce zůstal u černobílé kombinace, ve které vyvedl nejen na panelech vyobrazené květinové keře, ale dokonce i pohyblivé panely s namalovanými krávami. Vše ve snaze znásobit groteskně-komický efekt hry.
Velmi vydařené jsou dobové kostýmy Aleny Schäfferové, odkazující na časy viktoriánského období v Anglii. Jejich barevnost vyniká právě na pozadí černobílé scény a obohacuje vizuální dojem z inscenace. Navíc zajímavým způsobem podtrhují erotičnost některých scén, a to co se dámských i pánských kostýmů hlavní čtveřice mileneckých postav týká. Hudba Petera Gábora ml. slouží předem vytčenému žánru groteskní frašky, ve kterém se celá inscenace odehrává.
Režijně dramaturgické uchopení inscenace (dramaturgie Alice Olmová Jarnotová) je na samé hraně parodie dobových lehkovážných komedií a frašek z přelomu 19. a 20. století. Tento dojem umocňuje použití prvků herecké stylizace a také scénografické řešení s postavami hovězího dobytka na pohyblivých panelech i další scénografické prvky a režijní stavba některých groteskních situací.
Všechno začíná stepařským číslem Roberta Urbana v roli Algernona Moncrieffa. To, že Urban se zúčastnil dokonce mistrovství ČR, je však již v inscenacích, ve kterých hraje, poněkud nadužíváno. A právě v tomto případě je stepařský úvod inscenace od dalšího dění naprosto oddělen – takže je samoúčelný. A pokud bychom vzali v úvahu časové určení děje odvíjené od kostýmů, pak je dokonce nesmyslný.
V režii celé inscenace je ovšem snah o samoúčelný efekt více: vyrábění legrace pohybovými kreacemi Tomáše Háby v roli sluhy Laneho budiž příkladem. Režisér Gábor se soustřeďuje na více či méně zdařilé výstavby groteskních a komických situací, příliš často se však nechává strhnout vnějšími prostředky. Větší důvěra v duchaplný text by zábavnosti inscenace jistě prospěla. S tím je spojena i potřeba důslednějšího mluvního projevu u většiny účinkujících: vtipné repliky často zanikají v nepříliš důsledné artikulaci.
V těch okamžicích děje, kdy protagonisté jednají přirozeně, je dění na jevišti nejvíce zábavné. V přirozenosti hereckého projevu navzdory režií požadované stylizaci vede Eliška Adamovská v roli Cecílie Cardewové. Velmi dobře jí ve druhé části po přestávce sekunduje Markéta Slowiková Glosová v roli Gvendolíny Fairfaxové. Tyto dvě herečky spolu s jejich mužskými protějšky Ondřejem Frydrychem v roli Jacka Worthinga a již zmíněným Robertem Urbanem nesou hlavní hereckou zátěž celé inscenace, i přes zmíněné nedostatky se publikum díky jejich výkonům docela baví. Celá čtveřice pak těží zejména ze sympatického zjevu zmíněných hereček a herců i velmi energického nasazení v projevu postav, který jim sluší ze všeho nejvíce.
K výraznějším postavám patří ještě Lenka Waclawiecová v roli Lady Bracknelové, která se celkem zdařile soustřeďuje na zosobnění typu žen hodnotících ostatní podle dosaženého společenského postavení.
Komedie Jak důležité je mít Filipa v podání české scény Těšínského divadla má i přes jisté rezervy v zábavnosti potenciál slušného a vkusného veseloherního divadelního představení. Vyšší ambice s největší pravděpodobností inscenátoři ani neměli.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.