AUDIO: Třetí album Behind the Door kráčí Proti proudu a hudebně strhává všechny hráze
2.1.2017 09:24 Milan Bátor Hudba Recenze
Frýdecko-místecká kapela Behind The Door je zpátky s novým albem Proti proudu, které si nyní mohou poslechnout čtenáři deníku Ostravan.cz. Pětiletá pomlka byla zřejmě produktivní pauzou, neboť nové album je v mnoha ohledech výjimečné: charismatické, šťavnaté, loudavé, minimalistické, košaté, ekvilibristické, romantické i svíravé. Na nové desce se sešly nádherné, melodicky impozantní skladby, precizní instrumentální výkony a stylově klenuté hudební obzory jednotlivých členů této kapely, které jsou příjemné a velkorysé. Přijměte pozvání na hudební pouť Proti proudu s Behind the Door.
Kapela Behind The Door před nedávnem vydala nové album.
Foto: Lukáš Horký
Behind the Door existují už 13 let a za tu dobu natočili tři alba. Na debutu Dej si gispirín! (2008) se nacházely především rozpustilé aranže jazzových standardů a první skladatelské výsledky Ladislava Muroňe a Radima Přidala. Druhá, temnější deska Keynotes (2011) byla autorsky – kromě jedné písně Matěje Drabiny – dílem Ladislava Muroně. Aktuální album Proti proudu přináší změnu trendu, nacházejí se na něm skladby většiny členů kapely, přičemž pět songů (rovnou polovinu alba) napsal Matěj Drabina. Zvuk a atmosféra písní jsou univerzálnější a rozmáchlejší.
Instrumentální kompozice čerpají z jazzových kořenů, pracují však s celou řadou dalších hudebních postupů včetně klasické hudby, jazz-rocku, fusion, funky, ambientu či folkloru. Behind the Door svůj třetí počin nahráli ve složení Ladislav Muroň (příčná flétna, altová příčná flétna), Ondřej Klímek (tenor saxofon, soprán saxofon, basklarinet), Adam Zbránek (piano, hammond), Radim Přidal (akustická a elektrická kytara) Lukáš Čunta (baskytara, bezpražcová kytara, Moog), Matěj Drabina (bicí, zvonkohra, triangl, Moog). Na albu hostuje na trombon Lukáš Hasa.
Kolekci otevírá éterická eponymní skladba Proti proudu (autorem je Ondřej Klímek) s ostinátní triolovou figurou příčné flétny a charismatickým osmitaktovým tématem, které nejprve zazní v kytaře, hned posléze je zopakováno tenorsaxofonem. Harmonicky sympatický otvírák obsahuje i prostor k improvizaci, formálně je vlastně skladba neustálým střídáním dvou hudebních bloků. V závěru skladby se nachází razantnější gradace odkazující k tvrdšímu progrockovému soundu.
Waltz for Kate Matěje Drabiny svým valčíkovým rytmem a jazzově tvarovanou melodikou s poutavým sekvencovitým rozvíjením navazuje na nejlepší odkazy světové tvorby v čele s Waltz for Debby legendárního Billa Evanse. Píseň nohou kytaristy Radima Přidala má hitový potenciál a neotřelou melodiku založenou na střídání durového a mollového tónorodu a rozšiřování melodického ambitu. Zvukově atraktivní a invenčně přesvědčivé je kytarové sólo i druhá hudební myšlenka v unisonu kytary a saxofonu. Píseň nohou má chytlavý nádech a je kumulací radosti a umělecké svobody.
Svíravou, úzkostnou náladu má naopak následující Válka (Matěj Drabina), která brilantně pracuje s disonancemi a kakofonií, jež vyvolávají znepokojivý pocit. Ten je vzápětí střídán velebnou chorálovou melodií, která patří k nejsilnějším hudebním myšlenkám alba. Skladba Válka má jednoznačné protiválečné konotace, svou humanistickou rovinou patří k vrcholům tvorby Behind the Door a nerozpakuji se ji zařadit mezi nejlepší skladby právě skončeného roku 2016. Na alternaci dvou protikladných kontrastních nálad je založena následující Drabinova kompozice Around the C, která je zřetelně inspirována irským folklorem i progresivním jazzem.
When It´s Raining Ladislava Muroně naopak plyne v klidovém tempu, nezdráhá se lyriky a jímavě romantické melodie, výtečné kytarové sólo Radima Přidala v polovině songu je znamenitou ukázkou jazzově poučeného motivického vývoje. Návrat romanticky zasněného hlavního tématu v příčné flétně a zastřený, impresionistický nádech dělají z této skladby neopakovatelný hudební zážitek, který stojí za to snít dokola.
Autorem následující písně Song for Libhošť je baskytarista Lukáš Čunta. Skladba obsahuje standardní melodické postupy jazzového mainstreamu, založené na rozvíjení neměnného harmonického modelu. Svou bezstarostností, svítivou pohodou (kterou podporuje zdůrazňování tóniky a půvabná melodická linka) patří k příjemným kratochvílím nového alba. Song for Libhošť velice účinně pracuje s rytmickou stránkou, nepravidelná metrika a melodické sekvence v druhé půli songu jsou rytmicky přesvědčivé a přináší svěží závan inspirace.
Absolutní úlet představuje následující song Kůň Matěje Drabiny, který na karikaturním harmonickém průběhu paroduje známý text písně z pera dvojice Zdeněk Svěrák – Jaroslav Uhlíř Když se zamiluje kůň. Parodický efekt zvyšuje „šílená“ a ulítlá deklamace textu v podání Ladislava Muroně, který by se měl fyzickému básnictví možná věnovat pravidelněji.
Předposlední Atonement (Matěj Drabina) je vystavěna na sekvenci dvou nemodulujících akordů Fm7 a Cis maj, nad kterými se rozvíjí improvizační pásmo. V čase 4.08 v sólové kytaře několikeré zdůraznění noty c zní – vzhledem k harmonickému okolí – poněkud neorganicky. Závěrečná Za dveřmi Ondřeje Klímka rámuje závěr CD se stejnou přesvědčivostí jako úvodní Proti proudu. Za dveřmi je rytmická jazzová vypalovačka s typickým střídáním melodické úlohy saxofonu a kytary s nádechem latiny. Skvělými sólovými linkami se zde blýsknou zejména Adama Zbránek a Lukáš Čunta.
Proti proudu graficky poutavě ztvárnil fotograf Lukáš Horký, přičemž jeho fotografie a grafika jsou vizuálně velice decentním, synesteticky přiléhavým výtvarným počinem. Za brilantní zvuk alba je zodpovědný Jan Košulič, který působí jako mistr zvuku nahrávacího studia JAMU. Košulič se výrazně podepsal na vyvážené akustické intenzitě všech nástrojů, dynamicky se Proti proudu vesměs pohybuje v standardních hodnotách dynamických znamének s mírnou převahou piana a mezzoforte.
Behind the Door se povedlo mimořádně zdařilé album, které je vrchovatě naplněné nádhernými melodickými nápady, nápaditou rytmikou a konvenční, avšak smysluplně využívanou jazzovou harmonií. S ohledem na to, že se jedná o ryze instrumentální kompozice, je akcent na nosnost hudebních nápadů mnohem vyšší. Skladby z nového alba však tuto roli zvládají poměrně hravě, k čemuž přispívají také špičkové instrumentální výkony všech protagonistů. Dramaturgicky album ani na chvíli nenudí a obsahuje dostatek kontrastů.
Hudebně našli Behind the Door osobitým skloubením výše uvedených inspirací sami sebe. Je až překvapivé, jak zní album kompaktně a aranžérsky celistvě, když se na autorství písní podílí individuálně pět členů kapely. To rovněž svědčí o velké hudební zkušenosti a instrumentální vyzrálosti. Znamenité třetí album Behind the Door je vrcholem v dosavadním snažení sympatické šestice muzikantů. Proti proudu je výrazným hudebním počinem v celorepublikovém formátu, a pokud budete plout s nimi, jistě se o tom přesvědčíte také.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.