Patricia Janečková sbírala ceny v Karlových Varech a říká: Tohle mě požene dopředu
15.11.2016 10:09 Milan Bátor Hudba Rozhovor
Osmnáctiletá Patricia Janečková, označovaná za pěvecký zázrak z Ostravy, získala hned tři ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V obrovské konkurenci se probojovala do finále, kde skončila na krásném třetím místě a k tomu obdržela dvě zvláštní ceny. Jak se neuvěřitelně talentovaná a přitom skromná zpěvačka dívá na svůj úspěch, který se dostavil přesně po dvou letech od absolutního vítězství v římské soutěži duchovní hudby. O tom je rozhovor pro Ostravan.cz.
Patricia Janečková a dirigent František Drs během závěrečného galakoncertu soutěže.
Foto: Pavel Křivánek
Jaké jsou vaše pocity z třetího místa? Jste se svým výkonem spokojena?
Pokaždé, když hodnotím svůj výkon, vždy bych chtěla být ještě lepší (smích). Ale s umístěním jsem rozhodně spokojená, protože konkurence byla velice kvalitní. Navíc mě moc potěšily dvě zvláštní ceny. Cena Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, díky níž budu mít možnost nastudovat operní roli a hostovat v tomto divadle, a Cena Jana Lucemburského, udělovaná zakladatelem společnosti MusicEnterprise z Lucemburska jako podpora českým a slovenským pěvcům.
Soutěž je tříkolová, s jakým programem jste vstoupila do prvního kola?
Pro jednotlivá soutěžní kola byla stanovena hudební období, okruh skladatelů a skladeb, z nich jsme si vybírali. V prvním kole jsem zpívala Bachovu kantátu BWV 51 (III: Höchster), píseň Antonína Dvořáka z cyklu Písně milostné a árii Musetty Quando me’n vo“ z Pucciniho Bohémy.
Bylo obtížné postoupit do druhého kola? S jak početnou konkurencí jste se setkala?
Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka, která se konala už po jednapadesáté, zaznamenala letos podle pořadatelů rekordní počet přihlášených a značný zájem ze zahraničí. Kategorie Junior pro zpěváky do 24 let, v níž jsem soutěžila, měla velmi silné obsazení a uspět v prvním kole mezi 38 účastníky nebylo vůbec snadné.
Jaké skladby jste si vybrala dál a kolik vás postoupilo do finále?
Ve druhém kole jsem přednesla píseň Eduarda Dřízgy Seděla cukrářka z cyklu Láska a smrt, árii Rusalky ze stejnojmenné Dvořákovy opery a árii Noriny z Donizettiho opery Don Pasquale. Do finále nás postoupilo jedenáct ze šesti zemí. V prvních dvou kolech se soutěžilo za klavírního doprovodu – chtěla bych tímto moc poděkovat své korepetitorce Júlii Grejtákové z Košic.
Ve finále jste byla nejmladší soutěžící ze všech. Byla to jistá psychologická výhoda, nebo spíše nevýhoda?
Myslím, že v této soutěži byly rozhodující předvedený výkon a pěvecké zkušenosti. Moje starší kolegyně měly za sebou většinou už vysokoškolská studia i zahraniční angažmá a všechny zpívaly bravurně. Za úspěch jsem považovala už postup do finále, pro které jsme s mojí profesorkou zpěvu paní Evou Dřízgovou vybraly náročnou árii Gildy Caro nome z Verdiho Rigoletta. Poprvé jsem tuto árii zpívala letos v srpnu na festivalu Les Musicales de Louvergny ve Francii, v Karlových Varech pak poprvé s velkým symfonickým orchestrem.
Hodnocení poroty bylo příznivé. Došlo i na osobnější slova?
Velmi si vážím hodnotícího názoru předsedy poroty pana Petra Dvorského, který mi sdělil po závěrečném koncertu vítězů.
Když se ohlédnete za svým úžasným vítězstvím na italské pěvecké soutěži Concorso Di Musica Sacra v roce 2014, co bylo tentokrát jinak?
Pěvecká soutěž v Římě, v níž jsem zvítězila na den přesně 11. listopadu před dvěma roky, měla jiný charakter a byla zaměřena výhradně na duchovní hudbu. Tehdy mi bylo šestnáct a byla to moje první mezinárodní soutěž, na níž jsem se připravovala velmi intenzivně, ale že získám absolutní vítězství, o tom se mi ani nesnilo. V Karlových Varech to bylo rozhodně těžší, protože už se ode mne kvalitní výkon očekával…
Jak mnoho pro vás úspěch v podobě třetího místa ve Varech znamená?
Je to pro mě další cenná zkušenost, možnost srovnání s mezinárodní konkurencí. To, že jsem uspěla, mě teď dvojnásobně požene kupředu. A pak to byla samozřejmě radost z vystoupení na společných koncertech vítězů a laureátů v krásných divadlech v Karlových Varech a v Plzni s Karlovarským symfonickým orchestrem a s panem dirigentem Drsem.
Co vás čeká v následujících dnech?
Bezprostředně po návratu z Varů odjíždím do Zlína zkoušet s Filharmonií Bohuslava Martinů a s panem dirigentem Vavřínkem. Už 16. listopadu s nimi vystupuji ve zlínském Kongresovém sále v programu „Slavné filmové trháky“. Jedná se o koncertní provedení dnes už legendárních melodií proslulých skladatelů filmové hudby E. Morriconeho a J. T. Williamse, doplněné videoprojekcemi. A začátkem prosince mě čeká důležité předzpívání v zahraničí.
Vidím, že nezahálíte ani chvíli, tak vám přeji mnoho dalších úspěchů a děkuji za rozhovor.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.