Bída, smutek a zmar. Prohlédněte si ostravské obrazy z výstavy V novém světě v Domě umění
5.11.2016 16:00 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Návštěvníky unikátní výstavy V novém světě vítá v přízemí Domu umění optimistický Námořník Josefa Čapka. Kubistický dobrodruh toužící po novém světě, lepších zítřcích a nových směrech ve výtvarné tvorbě. V samém zadním rohu hlavního sálu ale kurátoři výstavy, která se věnuje umění z éry mezi roky 1917 až 1927, ukázali i díla z počátku dvacátých let inspirovaná Ostravou. A najednou nový svět zhasne.
Alois Zapletal: Smutek na Ostravsku, 1922
Repro: GVU Ostrava
Práce inspirované Ostravou jsou bolestným kontrastem k většině z vystavených děl v expozici V novém světě, která mapuje umělecký kvas mezi roky 1917 až 1927 v českém výtvarném umění a o které jsme již informovali. Ostrava je jedním velkým bolákem a tohle město nesdílí nic z optimismu, kterým byla prodchnuta umělecká Praha na počátku nové éry českých dějin. Na startu první republiky. V Ostravě se ale nic neměnilo, ubíjející dřina na hutích a v železárnách byla stejná jako za Rakousko-Uherska.
FERDIŠ DUŠA: KOPÁNÍ BRAMBOR, 1924
Sociálním motivům na Ostravsku věnoval část díla třeba frýdlantský rodák Ferdiš Duša (1888–1958). Muž mnoha řemesel odchovaný frýdlantskými železárnami, v nichž dřel od patnácti let. Posléze si zkusil práci v Postelbergově továrně na smaltované nádobí a roce 1913 už působil v Kunčicích pod Ondřejníkem v ústavu pro léčení alkoholiků, kde řídil dílny na výrobu památkových a ozdobných předmětů a hraček. A tam se dotkl podstaty kořalečního moru, který řádil na Ostravsku, ale Duša už následky moru znal z Frýdlantu.
K hutím a dolům totiž patřily i výplaty propité v krčmách, zatímco manželky dřely na zbídačelém políčku pokrytém sazemi a popílkem, aby vypěstovaly nějaké brambory na zimu. Duša vytvořil cykly, které pláčou už jen svými názvy. Chudí a ponížení, Smutná země, Život člověka, Peklo práce.
BŘETISLAV BARTOŠ: STÁVKA, 1920
Stejně jako Ferdiš Duša uměl ostravský smutek vkouzlit do srdceryvných obrazových výjevů i malíř Břetislav Bartoš, o němž už jsme se zmínili při předchozí procházce výstavou V novém světě na stránkách Ostravan.cz. Básník Vilém R. Chotaš pak ve stejné době dokázal beznaděj Ostravy zase ukovat v tklivé verše. A nebylo divu, že takovému zatracení se občas někdo vzepřel a protestoval.
Z údolí smrti, černého zlata,
do měst a do vesnic píseň má chvátá,
o šachtách zpívám, o krvi, potu,
(píseň snad poněkud drsnou má notu),
těžkou však brázdou Bůh kraj tu zoral,
proto mi do uší těžký zní chorál
soustruhů, kladiv, jeřábů, strojů,
šrámaček, sléváren, udřených gójů.
Zabití z dolů, z fabrik a z hutí
chmurnou mne notou dál zpívat nutí…
ALOIS ZAPLETAL: BÍDA NA OSTRAVSKU, 1922
Kroměřížský rodák Alois Zapletal (1886-1943) studoval Umělecko-průmyslovou školu ve Vídni u profesorů Antona von Kennera a Bertolda Löfflera. Od roku 1912 se ale usadil v Ostravě a specializoval se na malby oltářních obrazů a výzdobu sakrálních staveb, záhy tu ale také propadl kouzlu ostravského industriálu (Ostravská trilogie, Ostravská madona aj.). Jímavě namaloval i smutek matky, která vychovala syna pro šachtu, z níž se šestnáctiletý junák nemusí vrátit už po první šichtě. Bolest trpká jako v básni Aloise Rybky ze stejné doby.
Chlapče, dnes máš svých šestnáct let.
Tiché oči a silné ruce.
Dnes můžeš s odvahou
své bídě do očí pohledět.
Do šachet také.
Uhelný prach
očima vnikne ti do žil.
VLADIMÍR SILOVSKÝ: KLADIVA, 1920
U leptu Vladimíra Silovského (1891-1974) se tuhle zastavil fotograf České tiskové kanceláře Jaroslav Ožana a vzpomínal, jak u stejného bucharu vyrobeného ve Velké Británii makal ještě v osmdesátých letech. Vítkovické železárny za socialismu bychom totiž mohli směle nazvat živým skanzenem hutnictví. Ožana vyprávěl, že se zrovna na bucharu něco podstatného rozbilo a soudruzi napsali výrobci do Británie, zda by neposlali náhradní díl. Z ostrovů se slušně omluvili, že už takové buchary nevyrábějí asi 60 let.
Silovský byl nadšen ze symfonie práce. Podobně jako železárny za první republiky popisoval básník Jan Vrba.
…ohnivými chřtány byly výhně zející,
kladiva tam rozbíjela jisker tisíci
nejkrásnější z hvězd…
VLADIMÍR SILOVSKÝ: NOCTURNO, 1921
A ještě jedna Ostrava z grafické dílny Vladimíra Silovského. Nocturno. Téměř dokonalá ilustrace k básni M. Kurta (vlastním jménem Maxmilian Kunert) z téže doby.
Večer již kladl se kol na kraj dálný,
já s hory sestoupil; v myšlenkách těžkých
domů se ubíral, v duši ten obraz:
bílého dýmu jak z oběti stoupá,
z oběti jakési, tam na té pláni
k severu přes vrchy, bok Lysé hory;
a v mysli rostla mi otázka děsná:
Jakému božstvu ta oběť se pálí,
ta hrozná žertva, že kouř z ní jak mračno
celý kraj zalehl, jakému božstvu,
a v jakém znamení, zda oběť smíru,
či oběť válečná, kde na tisíce
pobitých tvorů kdos do ohně vrhá
spoutaných v okovy, ubohých tvorů,
kdy bitva dozněla, že už teď hoří
vysokým plamenem ta oběť v dáli…
— — —
Tak jsem tě, Ostravo, poprvé spatřil.
*
V novém světě. Dům umění. Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin (v úterý do 20 hodin). V neděli je vstup zdarma.
Čtěte také: Dům umění obsadili Čapek, Zrzavý, Toyen, Špála i Štýrský. Začala výstava roku
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.