Panu Williamovi by se v Ostravě líbilo. Divadlo tleskalo Evě Urbanové a dalším pěvcům vestoje
23.10.2016 00:00 Milan Bátor Hudba Recenze
Jedinečný operní večer přichystala dramaturgyně Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Eva Mikulášková. Koncert Shakespeare Gala, který se uskutečnil v pátek a v sobotu, lze označit jako ostravskou operní událost sezóny. Slavnému britskému dramatikovi vzdali hold operní sólisté Luciano Mastro, Martin Bárta, Agnieszka Bochenek-Osiecka, Eva Urbanová a vynikající mexický tenorista Luis Chapa. Orchestr ostravské opery řízený Jakubem Kleckerem zahrál program sestavený z árií Smetany, Verdiho, Thomase, Gounoda a Sullivana pozoruhodným způsobem a shakespearovská tematika byla nutnou přirozeností.
Eva Urbanová a dirigent Jakub Klecker během koncertu Shakespeare Gala.
Foto: Martin Popelář
Poutavě koncipovaný a hudebními emocemi nabitý večer zahájil orchestr NDM pod taktovkou Jakuba Kleckera řízným Pochodem k slavnosti Shakespearově Bedřicha Smetany. Skladbu, jež v roce 1864 rovněž posloužila k uctění památky tehdy třísetletého výročí narození Shakespeara, zahájily energické fanfáry trubek v břeskném lesku. Téma pochodu i další melodické myšlenky byly zahrány velmi sugestivně, včetně patřičného kontrastu v líbezně měkkém, zpěvném tématu vedlejším. Kleckerova hudební výstavba přesvědčivě vystihla patetický vzruch i rapidní gradaci v závěru pochodu, která byla stupňována do obrovské intenzity a jasu.
První árií se ostravskému publiku představil Mexičan Luis Chapa. Tenorista, jehož operním zaměřením je výhradně italský repertoár, zazpíval árii Dio! Mi potevi scagliar tutti i mali della miseria z Otella Giuseppe Verdiho. A ihned svým prvním číslem vzbudil sympatie a uznání zkušeného ostravského obecenstva, které okamžitě rozpoznalo nesporné kvality jeho hlasu: výrazný hlas se schopností exprese a třpytivého jasu, i naopak – jemně lyrické, přitlumeně sametové barvy.
Následován byl barytonistou Martinem Bártou, který si připravil árii Pietà, rispette, amore z Verdiho opery Macbeth. Také Bárta zazpíval ve vynikající hlasové kondici, ostatně barytonista se na ostravském operním jevišti dosud prezentoval jen výbornými výkony, takže jeho průrazný, technicky i témbrově excelentní pěvecký projev nebyl pro mne osobně příliš velkým překvapením, jako spíše potěšením.
Prvním duetem se uvedla na scénu přední operní dáma České republiky, sopranistka Eva Urbanová. Già nella notte densa s’estingue ogni clamor z Verdiho opery Othello zazpívala společně s Chapou a byla to prvotřídní spolupráce, plná senzitivního citu, něžného gesta a bravurní operní dikce. Urbanová svým výkonem rovněž rozptýlila pochybnosti o znělosti jejího sopránu v kompletní melodické šíři – její Desdemona vynikala dokonalou zřetelností a přesvědčivým výrazem i v nejnižších tónech. Dynamická šíře jejího hlasu je prostě obdivuhodná.
Následoval Pochod myslivců – baletní scéna Pas des chausseurs z opery Hamlet Ambroise Thomase, kterou minulou sezónu uvedl v NDM znamenitě režisér Radovan Lipus. Hudba zazněla bez účasti baletní složky, přesto se jednalo opět o přesvědčivé hudební nastudování Jakuba Kleckera a zodpovědné instrumentální kreace hráčů orchestru, kteří v pátek večer skutečně excelovali.
Následovala lyricky roztoužená árie Je veux vivre dans le rêve z opery Romeo a Julie Charlese Gounoda, v níž se poprvé večer představila polská sopranistka Agnieszka Bochenek-Osiecka. V Ostravě často účinkující sólistka zazpívala náročnou a slavnou árii s přesvědčivou grácií a kouzlem. Z téže opery zazněla následně árie L’Amour! …Ah! lève–toi, soleil, kterou vzrušeně a energicky zazpíval italský tenorista Luciano Mastro. První polovinu večera uzavřela další hudební ukázka z Thomasovy opery s hamletovským námětem, jež byla dokonalou ilustrací, jak báječnou hudbou je naplněna.
Po předehře k scénické hudbě Macbeth Arthura Sullivana přišel nečekaný vrchol večera – a to v duetu Perchè mi sfuggi…?, který zazněl v podání Evy Urbanové a Martina Bárty. Vybroušenost, dokonalá dramatická gradace a nádherná nosnost obou hlasů přispěla k ojedinělému zážitku.
Také následující duet Luise Chapy a Martina Bárty Desdemona rea! z Verdiho Othella byl pěvecky nesmírně impozantní a oba sólisté zazpívali vskutku excelentně. Večer zakončila symbolicky magickým způsobem Desdemona Evy Urbanové závěrečnou zdrcující árií Mia madre aveva una pověra ancella innamorata e bella z téže opery.
A tou také operní večer skončil. Bez přídavku, zato s vytrvalým bouřlivým potleskem obecenstva vestoje. Shakespearovi se v Ostravě operně nemohlo dařit lépe. Výborná dramaturgie Evy Mikuláškové měla v sobě švih, gradaci, napětí i něhu. Pěvecké výkony všech protagonistů byly prvotřídní, stejně tak instrumentální výkony členů orchestru a nastudování Jakuba Kleckera lze označit za výstižné a brilantní. To by se mistru Williamovi tuze líbilo.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.