Judita v neděli ve svinovském kostele sťala hlavu Holofernovi
5.9.2016 00:00 Milan Bátor Hudba Recenze
Stalo se tak podle vyprávění knihy Júdit, která je součástí Bible. Příběh Judity byl trvalou inspirací skladatelů. Jedno z nejpozoruhodnějších děl, zpracovávajících Juditin příběh, vytvořil italský skladatel Alessandro Scarlatti. Jeho oratorium La Giuditta zaznělo v neděli v podvečer v svinovském kostele Krista Krále. Festivalový komorní orchestr SHF doprovodil Marii Fajtovou, Markétu Cukrovou a Jaroslava Březinu, Vojtěch Spurný provedení řídil od cembala.
Z nedělního koncertu Svatováclavského hudebního festivalu.
Foto: Ivan Korč
Scarlatti byl považován nejen za jednoho z nejvýznamnějších skladatelů oratorií, ale patřil k největším zjevům italské hudby pozdního baroka. Dožil se značné slávy a úspěchů, byl dokonce povýšen na rytíře Řádu zlaté ostruhy, kterou získali po něm také Christoph Willibald Gluck a Wolfgang Amadeus Mozart. Scarlatti Juditin příběh zhudebnil za svého života celkem dvakrát. La Giuditta je tím druhým dílem, jež leželo donedávna zapomenuté v jednom archivu univerzitního města Cambridge.
V našem oratoriu se nacházejí tři role: Judita (Giuditta), kterou ztvárnila sopranistka a sólistka Národního divadla Marie Fajtová, chůva (Nutrice) zazněla v podání mezzosopranistky Markéty Cukrové a Holoferna (Oloferne) si zazpíval univerzálně disponovaný tenorista Jaroslav Březina. Festivalový komorní orchestr, který patří mezi stálé rezidenční soubory festivalu, vystoupil pod vedením koncertního mistra Petra Bendy, cembalový part obstaral s erudicí zasvěceného ctitele barokní estetiky Vojtěch Spurný.
Příběh Judity nás uvádí do dávných časů za panování novobabylónského krále Nabúkadnezara, jehož vojevůdce Holofernes oblehne s vojskem město Betúlii a odřízne židovské obyvatelstvo od zdroje pitné vody. Zdecimovaný lid se chce už vzdát, když se objeví krásná vdova Judita a tvrdí, že město s pomocí boží zachrání. Vydá se se služebnou do tábora nepřátel a její krása Holoferna naprosto uchvátí. Při jedné hostině Holofernes vypije více alkoholu, než je zdrávo a Judita mu – zatímco vojevůdce usne zkolébán opojným nápojem – uřízne hlavu.
Scarlatti vytvořil hudbu k libretu prince Antonia Ottoboniho. Dramaticky poměrně prostý text skladatel výrazně podpořil vynikající hudební charakteristikou děje a duševních stavů postav. Judita je hudebně vystižena jako sveřepá žena, které však nechybí zranitelnost a citově vypjatá psychika. Chůva je iniciační figurou, posouvá děj kupředu, její intriky přispívají k oživení pomalého tempa oratoria. Dramaticky nejpřesvědčivější postava Holoferna nezapře chlapskou pudovost a mladistvou roztouženost, která jej zaslepeně přivádí na hedvábně utkanou stezku, na jejímž konci číhá zubaté ostří. Současně Scarlatti vtělil do jeho partu také neskrývanou komičnost, jež oživuje atmosféru oratoria a přináší potřebnou hyperbolu a shovívavý nadhled.
Oratorium je přesyceno nádhernou barokní hudbou, která v souladu s dobovými traktáty využívá standardní rétorické figury a další dramatické prvky. Festivalový komorní orchestr podal vynikající výkon, na němž se podíleli všichni protagonisté v čele s koncertním mistrem Bendou, jenž exceloval v sólových pasážích. Také Spurný si s cembalem dokonale rozuměl a jeho interpretace nepostrádala nic z potřebné expresivity, dynamických kontrastů a výrazu. Rovněž výkony violoncellisty Tomáše Svozila a kontrabasisty Lumíra Kavíka coby tvárného bassa continua, byly přesvědčivé, stejně jako celková souhra a dobrá artikulace všech ostatních členů orchestru.
Pěvecké obsazení ostravské Judity neobyčejně lahodilo sluchu. Marie Fajtová v titulní roli oslnila komplexní představou Juditina vnitřního boje, která se odrazila v jejím citově vypjatém přednesu a osobitém výrazu. Jaroslav Březina v roli Holoferna si postavy „zaláskovaného“ krále neskrývaně užíval a vetknul jí hereckou životnost a aktuálnost, která postupně strhla také jeho pokornější pěvecké kolegyně. Březina se nebál Holofernovi propůjčit živelnou gradaci a kontrasty v áriích Togliti da quest´occhi či Mi, combate, mi stringe, m´alterra, přesto se vyhnul zbytečné manýře a dokázal svou postavu únosnou mírou procítit.
Výkon Markéty Cukrové coby chůvy byl jednoduše řečeno grandiózní. Do nejmenších detailů vycizelovaná zpěvní artikulace mezzosopranistky se vyznačovala neuvěřitelně plynulými legáty, kterými Cukrová ladně frázovala klenuté melodie árií i výrazově bohatých recitativů. Vrcholnou kreaci pak sugestivní pěvkyně předvedla v ukolébavce Dormi, o fulmine, o fulmine di guerra. Slyšel jsem tuto árii v řadě studiových nahrávek, žádná se však lahodnosti a procítěnosti Cukrové nevyrovnala, a to se jednalo o živou interpretaci!
Nedělní koncert prezentoval vzácné dílo, které ukrývá mnoho krásné hudby, a bravurní provedení všech protagonistů (fascinující výkon podala zejména Markéta Cukrová) přispělo k nevšednímu hudebnímu zážitku. Můžeme s nadějí sledovat, jakou úroveň budou mít následující koncerty nabitého letošního festivalového ročníku.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.