Tichý pozorovatel ptáků Jiří Kovanda vystavuje na Sokolské koláže i akvarely
26.8.2016 00:00 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Recenze
Koláž ze všeho nejvíc pobaví samotného autora. Ať už je to Jiří Kolář, současný ostravský kolážista Martin Šenkypl nebo uznávaný vizuální umělec Jiří Kovanda, který od čtvrtku vystavuje koláže ve Výstavní síni Sokolská 26.
Kurátor galerie Milan Weber (vlevo) a autor výstavy Jiří Kovanda na snímku ze čtvrteční vernisáže.
Foto: Jiří Kohoutek
Kdo někdy zkusil vystříhat artefakty z novin či reklamních letáků a vůbec ze všeho papírového, které pak dle své fantazie vyskládal na jiný papír, tuhle myšlenku určitě podepíše. Koláže jsou ze všeho nejvíce niternou zábavou. S jejich vystavováním už to ale taková legrace není. I známá kunsthistorička Edith Jeřábková se v katalogovém listu pro výstavu na Sokolské nenápadně zmiňuje, že Kovandovy koláže nechávají kunsthistoriky na pochybách. A že se odborníci docela přou, zda je lze vůbec možno označit za umění.
S názory historiků umění si ale Kovanda určitě neláme hlavu. Koláže jsou spontánními výstřiky jeho imaginace, technicky podpořené ostrými nůžkami a lepidlem na papír. Radostnou zprávou o kouzelném setkání dětské malůvky s nápisem „MÍR“ s fotografií zasněženého lesa, s modrým papírem a číslovkou 3, což je zhruba obsah jedné z vystavených koláží.
Vystavit tyhle „libůstky“ si ale umělec takového mezinárodního významu, jakým je Jiří Kovanda, může dovolit. S jedním z jeho nejvýraznějších děl se na počátku roku 2014 seznámili i Ostravané, a to hned ve dvou podobách. Záznam jeho proslulé performance uskutečněné v roce 2007 v londýnské galerii Tate Modern pod názvem Líbání přes sklo viděli ve formě velkoplošného videa v Galerii PLATO a ve fotografickém záznamu na výstavě Začátek století v ostravském Domě umění.
Vraťme se ale ke Kovandovým kolážím na Sokolské. Kdo by třeba odolal časopiseckému snímku Alfonse Muchy sedícího na štaflích s následujícím popisem: „Geniální umělec Alfons Mucha při práci.“ Neodolal ani Kovanda a vystřihl Muchu na štaflích tak, aby i výstřižek kopíroval tvar štaflí. Kovanda nicméně do Ostravy nepřivezl jen koláže a do výstavní síně propůjčil i několik instalací, sérii akvarelů a fotozáznam jedné své venkovní performance.
Zatímco akvarely jsou intimními vzkazy z lůna přírody, většinou s ptačími motivy (Kovanda prý každou sobotu chodí do přírody a v tichosti pozoruje ptáky), vystavené instalace celé ostravské expozici dodávají říz. Nejpřekvapivější jsou asi skleněné rampouchy v zamrzlém letním okně galerie. Jímavě ironický pozdrav blížících se Vánoc, s nimiž nás nákupní centra začnou už záhy obtěžovat.
Sympatické jsou i matrace (polštáře, deky či nějaké látky) ve dvou igelitových pytlích, neboť tohle umění je tak nenápadné, že uklízečka ze Sokolské pytle nejspíše jednoho dne odnese k popelnicím. Přesně to se totiž stalo v galerii moderního umění v italském Bari, kde uklízečka omylem vyhodila do koše instalaci, jejíž součástí byly sušenky rozdrobené po zemi. Nebo snad pytle a rampouchy nepatří do expozice? A vystavuje vůbec na Sokolské Jiří Kovanda?
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.