Ostrava žije festivalem Folklor bez hranic, úvodní koncert ovládly soubory z Indonésie a Sicílie
16.8.2016 08:39 Milan Bátor Hudba Recenze
Mezinárodně obsazený festival městských folklorních souborů Folklor bez hranic letos přivítal kapely a tanečníky z Indonésie, Itálie, Slovenska a Polska. Z České republiky pak v průběhu festivalu vystoupí soubory ze Strážnice, Nového Jičína a celá řada souborů z Ostravy. V pondělí soubory postupně zavítaly do obchodního domu Forum Nová Karolina, na Masarykovo náměstí a hlavní zahajovací koncert se pak odehrál v Olympijském parku na Černé louce.
Tanečníci z Indonésie během prvního dne festivalu Folklor bez hranic Ostrava.
Foto. Werner Ullmann
Zahajovací koncert otevřel ostravský soubor lidových písní a tanců Hlubina. Jejich produkce mne osobně nepřesvědčila o příliš vysoké úrovni jejich sestavy. Body také soubor příliš nezískal tím, že jejich vystoupení doprovodila pouze reprodukovaná hudba prazvláštních kvalit. Zkrátka z prvního vystoupení jsem byl docela rozčarován.
Po Hlubině se představil folklorní soubor Legacy. Unity. Culture of Indonesia z Jakarty. Jednalo se o soubor tanečníků a tanečnic v krásných a barevně kontrastních krojích, které doprovázel kapelník – zpěvák a perkusionista v jedné osobě. Soubor také přivezl unikátní lidové nástroje typu gamelanů, které rozezněly přitažlivé alikvotní tóny.
Vystoupení Legacy bylo jedním slovem úžasné. Lidová hudba Indonésie je plná vzrušujících rytmů, které tanečníci vyjadřovali vynikajícími a nápaditými kreacemi. Jejich vystoupení mělo obrovský tah a strhlo také návštěvníky festivalu, kteří na Indonésany reagovali velmi nadšeným potleskem.
Po Indonésii se objevil na pódiu sicilský folklorní soubor Triscele z Aragony. Soubor doprovázeli tři kytaristi, jejichž energická hra vyvolala rovněž velkou odezvu publika. Taktéž vystoupení tanečníků bylo temperamentní, naplněné rozžhaveným sicilským sluncem. Škoda, že nazvučení kapely nebylo ideální a kytary se pod dynamicky výrazným zpěvem trochu ztrácely.
Zahajovací koncert nabídl také přesvědčivý univerzitní soubor písní a tanců Kujon, který přijel z polské Lodže, a strhující bylo i vystoupení slovenského folklorního souboru Karpaty, který pochází z Bratislavy a který byl na ostravském festivalu Folklor bez hranic k vidění už v minulosti. Jejich produkce gradovala postupným zrychlováním tempa.
Olympijský park na Černé louce byl v pondělí poměrně slušně zaplněný. Celý zahajovací koncert přesvědčivě moderoval herec Lukáš Červenka, jehož projev byl příkladnou ukázkou toho, jak má vypadat kultivované a artikulačně bezvadné průvodní slovo.
Dramaturgie zahajovacího koncertu by ale snesla několik úprav. Výhrady by se daly vznést i k úrovni nazvučení. Některé soubory vystoupily bez kondenzátorových mikrofonů, zpěv tanečníků a tanečnic tak prostě zanikal a bylo slyšet pouze zpěváky a instrumentalisty.
Pestrost městského folkloru je značná. Instrumentální dovednosti členů některých souborů, které byly k vidění v pondělí, byly sice značně diskutabilní a nedá se říci, že by snesly srovnání s renomovanými českými folklorními soubory, možná ale právě to k městskému folkloru patří – udržovat tuto tradici při životě a rozdmýchávat její ohýnek s upřímným zájmem a radostí, bez akcentu na interpretační standardy.
Festival dále pokračuje až do pátku řadou koncertů na různých místech Ostravy. Podrobný program ZDE.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.