Bůhví, odkud jsme přišli, přemítá v Ostravě sochař Kurt Gebauer nad neochotou přijímat běžence
15.7.2016 00:00 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Recenze
Jeden z nejlepších žijících českých sochařů Kurt Gebauer připomněl v Ostravě, že Slované nebyli na Moravě vždycky doma. „Bůhví, odkud jsme přišli,“ odkázal na historické stěhování národů ze 4. až 7. století našeho letopočtu. A to v souvislosti s nechutí našinců podílet se na pomoci běžencům. Gebauerova instalace na dané téma je k vidění od čtvrtka v Galerii Lauby v podloubí Ostravského muzea.
Kurt Gebauer před instalací v Galerii Lauby.
Foto: Ivan Mottýl
Náhodní chodci, kteří nyní projdou jediným historickým podloubím v centru Ostravy, budou možná instalaci Kurta Gebauera považovat za dávnou součást renesanční Staré radnice. Mříž ohraničující závěrečné klenební pole loubí totiž působí jako vchod do kaple, no a plátno napjaté uvnitř může při letmém pohledu vzbudit dojem sakrální fresky.
Chodec je tvor těkavý a nepozorný. V kapli si letmo všimne loďky a natažených rukou, což si může spojit s nějakým křesťanským podobenstvím. Aktivní věřící možná podvědomě napadne i něco konkrétního, třeba ohromná biblická bouře na Galilejském jezeře, kterou Ježíš dokázal utišit a všechny osádky ohrožených lodí se šťastně dostaly na břeh.
Nesoustředěný chodec tedy pokračuje dále přes podloubí za svými ostravskými starostmi. Nezaznamenal nic, co by ho rozrušilo, vše bylo na správném místě.
Síla Gebauerovy instalace je v nenápadnosti, která se ale při bližším zkoumání promění v naléhavost. Kdo se při všedním spěchu u mříží přece zastaví, dostane mnohem naléhavější zprávu, než jakou je ta biblická o bouři na Galilejském jezeře. Tahle bouře se děje právě nyní, a dle všeho bez Ježíše, neboť ve Středozemním moři se potápí jedna bárka s migranty za druhou. Vždyť nejnovější zpráva říká, že od začátku roku do 1. července se v tomhle moři utopilo zhruba 2900 běženců. Skoro tři tisíce zoufalců na „útěku do ráje“.
Umělec svoje dílo nazval Vyhnání z ráje III a výklad nechává na divákovi. Jednoduše stáhnul z internetu jednu z mnoha fotografií, která dokumentuje běžence na útěku, jež právě vystupují z loďky, které se zřejmě podařilo dostat na území Evropské unie. Přežili tedy velmi nejistou plavbu, není ale jasné, zda v Evropě najdou ráj. Ráj spíš opustili, neboť symbolem ráje je hlavně domov a rodina, jenže tento ráj změnily války a hlad v dočasné peklo. Kunsthistorička Hana Vorlová se proto tváří v tvář instalaci zeptala: „Jak je to s RÁJEM? Kde je RÁJ? Byli jsme z něj vyhnáni nebo se za ním ženeme? A byl to opravdu RÁJ, odkud nás vyhnali? A je hledání NOVÉHO RÁJE dobrou volbou nebo marnou snahou? Existuje RÁJ vůbec?“
Kurt Gebauer v Ostravě navazuje na obdobné instalace, které právě vystavuje na více místech v republice. Vyhnání z ráje II je třeba umístěno na zámku Dobrohoř u Starého Města pod Landštejnem. Proslulý sochař, jenž za pár týdnů oslaví pětasedmdesátku, má bytostnou potřebu vyjadřovat se k české (i moravské a slezské) povaze. A nahlas přemítá: „Sobecké xenofobní blbnutí v české kotlině kolem uprchlíků, kteří se nám asi důvodně vyhýbají, mě nadzvedává. Naši předkové sem také odněkud uprchli a moji přátelé prchali odsud před invazí sovětské normalizace po roce 1968. Jak by to asi dopadlo, kdyby se všichni chovali jako my nyní?“
V Galeri Lauby už se obdobným tématem zaobíral Jiří Surůvka, který ale diváky nešetřil a rovnou z nich udělal oběti či aktivní účastníky teroru, který se děje v Islámském státě. Surůvka nás zavlekl na bojiště a prakticky ukázal, jak se ráj mění v peklo. Gebauer vsadil především na naše svědomí, jímž chce trochu zatřást. Nikoliv ale šokem, spíše jen tak mimoděk, v přítmí podloubí. A podle prvních ohlasů ostravských chodců, se mu to podařilo.
*
Kurt Gebauer: Vyhnání z ráje III. Galerie Lauby (v podloubí Ostravského muzea). Otevřeno do 28. srpna 2016, a to 24 hodin denně.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.