První ročník supersoutěže Jump into Colours zná vítěze: Je jím Francesco the Beaver
10.7.2016 00:00 Kristýna Trochtová Hudba Report
Celkem šest kapel ze všech koutů republiky, které vyhrály některou ze zásadních tuzemských hudebních soutěží, se tuto sobotu utkalo v prvním ročníku „soutěže soutěží“ Jump into Colours. Ta si letos odbyla premiéru v rámci Festivalu v ulicích a její vítěz bude mít unikátní možnost zahrát si už za pár dní na festivalu Colours of Ostrava. V těsném souboji nakonec uspěli Francesco the Beaver.
Kapela Francesco the Beaver vyhrála první ročník soutěže Jump into Colours.
Foto: Kristýna Trochtová
O zahájení soutěžního programu se postaral pražský Projekt D.O.R.A., který okouzlil už porotu posledního ročníku Boom Cupu. Není divu, v této formaci se sešli vynikající instrumentalisté a hlavně jeden z nejzajímavějších současných hlasů u nás, Bára Smejkalová. Najazzlý moderní pop v podání Projektu D.O.R.A. byl zkraje odpoledne velmi osvěžujícím zážitkem. A přestože formaci sluší spíše komornější klubové prostředí, i zde se jim podařilo vytvořit velmi příjemnou atmosféru. Skvělé výkony muzikantů a propracované aranže naštěstí zastínily asi jedinou slabinu Projektu D.O.R.A., kterou jsou poměrně plytké české texty. Jinak ale těžko cokoli vytýkat – toto vystoupení byla absolutní radost!
Že má Vladislav Uskov talent na nezapomenutelné melodie, je známo už z dob fungování Lunarechoes, ve skladatelském tandemu s Tomášem Klézlem se však tato jeho schopnost ještě násobí. Domácí February hrají sice teprve krátce, ale svým indie rockem britského střihu už bodují v nejrůznějších soutěžích, ať už jde o studentský Break It nebo Startér Radia Wave. A svou pozici ostravských Foals částěčně obhájili také na Jump into Colours. Svými postpunkovými, indie a postrockovými vzory je hudba February ještě značně načichlá, v budoucnu má však šanci se od nich nadobro odprostit. Autorsky zajímavou tvorbu žel nakonec naživo degradovala skomírající rytmika.
Francesco the Beaver, vítězové University Band Contest, se v Ostravě ukázali s promyšleným a kvalitně odehraným indie-rock’n’rollovým setem. Žánr, který by se po rozpadu Sunshine a Airfare už mohl zdát mrtvým, se kapele podařilo velmi umně uchopit a přetvořit do ryze současné podoby. Výsledek byl skvělý, stejně jako pódiová prezentace skupiny. Obdiv vyvolávající výkon kytaristy se sádrou na ruce je také nemožné nezmínit, Francesco the Beaver zkrátka působili odhodlaně a sebevědomě. Skákavé indie se konečně vrátilo na scénu, je třeba slavit.
Vyprázdněnost poprvé přichází na scénu s kapelou Neeasi, přičemž podobně bezpohlavní a nicneříkající poprock byste opravdu pohledali. Co se týče instrumentální vybavenosti, potenciál je zde značný, ale naprosto špatně využitý. Půlhodina s Neeasi byla jedním velkým utrpením. Solidně zahrané, ale bez jakéhokoli obsahu.
Martin Jáchym, který navzdory očekáváním přijel beze své doprovodné kapely Common Sense, byl naopak překvapením příjemným. Chytlavé riffy na akustickou kytaru se skvěle doplňovaly s jeho slušným hlasovým projevem, přidanou hodnotou pak byly kvalitně napsané texty, v nichž Jáchym nezřídkakdy oplýval vkusným vtipem. Rhythm and blues má v Jirkově nadějného zástupce.
Poslední formací, jež bojovala o své místo v programu největšího a nejvelkolepějšího festivalu u nás, byla pražská rock’n’rollová pětice The Backroad Deals. Její dřevní zvuk a energická show skutečně působivě uzavřely soutěžní program. Baskytarový slap si překvapivě dobře tykal s přímočarými kytarami a grungeové riffy v době setu The Backroad Deals obestřely celý festivalový areál. Rock’n’roll v tom nejlepším slova smyslu.
Po koncertu americké hvězdy alternativního hiphopu na hlavní stagi přišel čas na vyhlášení výsledků, čehož se s vervou jemu vlastní zhostil Igor Vašut. S úsměvem na tváři nakonec tento večer odjížděli Francesco the Beaver, kteří tímto získali možnost zahrát si na Colours of Ostrava, a to konkrétně v sobotu 16. července na Radegast Czech Stage.
(Autorka textu byla členkou soutěžní poroty)
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.