Ředitel Beats for Love Kamil Rudolf: Jednou to může být zásadní akce světového významu
26.6.2016 15:32 Aleš Honus Hudba Rozhovor
Časy se mění a více než 60 procent mladých lidí dnes upřednostňuje elektronickou taneční hudbu před klasickým bigbítem. To jsou slova Kamila Rudolfa, který je hlavním protagonistou největšího tanečního festivalu ve střední Evropě Beats for Love. Festival vypukne ve čtvrtek 30. června 2016 večer a potrvá až do nedělního svítání.
Ředitel festivalu Beats for Love Kamil Rudolf.
Foto: Beats for Love
Do festivalu Beats for Love zbývá doslova už jen několik desítek hodin. Běží vše, jak má? A vůbec, v čem jsou přípravy letošního rekordního ročníku jiné než v předchozích třech letech?
Jako každý rok mám pocit, že nestíháme, ale to patří k předfestivalovému stresu. Přípravy jsou jiné hned v několika ohledech. Opět jsme navýšili počet scén, letos jich máme už 16, také zahraje větší počet zahraničních interpretů, což se projevilo nejen v objemu honorářů, ale také v celkových cenách letenek, hotelů a podobně. V podstatě jsme obsadili všechny dobré hotely v Ostravě. Také se letos roztáhneme do Trojhalí, kde bude probíhat velká afterparty s kvalitním obsazením, zahraje na ní třeba legendární John B nebo novozélandský DJ TREI.
Kolik lidí přišlo na festival v minulém roce? A máte ambice rozšířením programu loňskou návštěvnost trumfnout?
Loni to bylo za tři dny kolem 40 tisíc lidí, letos bychom byli spokojeni se stejným číslem. Spokojíme se s málem, ale jsme připraveni na hodně (smích). Do programu jsme investovali dvakrát tolik peněz než vloni a na line-upu je to znát. Snad to bude znát i na návštěvnosti.
Na jaké další novinky se můžou fanoušci letos těšit?
Je jich opravdu strašně moc, přibude několik žánrových scén, jako například Live Stage, kde vystoupí živé elektro kapely, například Prago Union, Iphaze z Francie, ale i Klára Výtisková se svým novým projektem. Kromě toho budeme mít letos hezky vyzdobený areál ve stylu steampunku, náš kolega David Žyla a jeho parta už půl roku svařují ve svých ateliérech různé vychytávky, dekorace, netradiční posezení pro návštěvníky a podobně.
Festival Beats For Love výrazně podporuje město Ostrava formou dotace. To je vzhledem k žánrům, které tvoří náplň, poněkud neobvyklé. Bylo těžké přesvědčit město, aby festival podporovalo? Přece jen, na rozdíl od živé hudby převládá u nezasvěcených většinou pocit, že taneční hudba nemá s uměním mnoho společného, že jde jen o zábavu bez hlubšího smyslu…
Město festival podporuje od druhého ročníku a nemám pocit, že by to mělo být neobvyklé. Časy se holt mění a více než 60 procent mladých lidí upřednostňuje elektronickou hudbu před klasickým bigbítem. Odhadujeme, že jen z Ostravy náš festival navštíví deset tisíc mladých lidí. Město to tak dělá vlastně pro ně, pro své občany! A co se týče přesvědčování, tak vždy záleží na konkrétním člověku, nikoliv na stranách a partajích. My jsme narazili na tehdejší náměstkyni primátora Simonu Piperkovou, která měla pro festival pochopení, chápala, že tady má velká akce pro mladé lidi své místo, a podporovala nás.
Když pomineme největší hvězdy jako jsou Sigma, jeden z nejlepších beatboxerů světa Beardyman nebo houseový DJ Mark Knight, na které letošní účinkující se nejvíc těšíš?
Kromě těch největších hvězd vystoupí na MTG a Urban Stage v podstatě celý český a slovenský hip hopový support, jako například Majk Spirit, Vladimír 518... Já si ale nenechám ujít Pfela a Greema z francouzských C2C, kteří byli čtyřikrát po sobě světoví vítězové soutěže DMC v DJingu. Těším se taky na Midi lidi nebo na Stanton Warriors či Phats and Small. Taky si samozřejmě zajdu na mého kamaráda Johna B!
Není žádné tajemství, že ceny živých kapel šly v posledních letech hodně nahoru, protože fyzické hudební nosiče už se skoro vůbec neprodávají. Některé kapely jsou tak drahé, že si je nemůže dovolit žádný tuzemský festival. Jaká je situace na taneční scéně? Díky tomu, že na Beats for Love je jen symbolické vstupné, by se mohlo zdát, že cena dýdžejů je daleko níže, než je tomu u živých kapel. Je to tak?
Vůbec ne, situace v elektronické hudbě je úplně stejná. Ve srovnání s minulým rokem narostly honoráře některých hvězd i na dvojnásobek! Vše rozhoduje nabídka a poptávka. Pokud chcete dostat do Ostravy skutečně velkou hvězdu, není to o jméně festivalu nebo kontaktech, ale pouze o penězích. Musíme si uvědomit, že někteří naši headlineři mají na jeden termín i stovky poptávek! To se jim pak krásně licituje o ceně! Za všechno může marketing DJ a producentů, který dokáže jejich věci dostat do světových rádií.
Za poslední roky na Beats for Love byla k vidění a slyšení opravdová špička taneční scény. Jsou nějací dýdžejové, o které hodně stojíte, ale které se vám dosud nepodařilo přivézt, ať už z finančních, nebo jiných důvodů
Samozřejmě, ale nechám si jména pro sebe a možná, že už pár takových uvidíme na příštích Beats for Love!
Spousta lidí taneční hudbu odsuzuje. Na nepřipraveného posluchače působí monotónně a v podstatě ani nevidí rozdíl mezi technem, house music nebo drum´n´bassem. Co bys vzkázal těmto lidem? Existuje nějaký klíč, jak může například rocker najít zalíbení v taneční muzice?
Neexistuje. Hudba obecně a taneční obzvlášť je čistě o pocitech a emocích. Rockeři, kteří taneční hudbu kritizují, to samé zažívali od svých rodičů a od starší generace, která poslouchala něco jiného než bigbít. Mozart byl ve své době také pro mnoho lidí neskousnutelný pankáč. Hudba se prostě vyvíjí a s nástupem technologií hlavně ve spojení s internetovou komunikací můžete svojí hudbou oslovit miliony lidí na celém světě. Já si myslím, že je to dobrý vývoj.
Po problémech s rušením nočního klidu v minulém roce jste přistoupil k tomu, že hudební produkce v Dolní oblasti Vítkovic nebude tentokrát trvat až do pozdních nočních, či spíše ranních hodin, ale pro největší vytrvalce budou připraveny afterparty v Trojhalí a ve Fabriku. Asi ne všichni fanoušci z toho budou nadšeni. Jste připraveni na dopravní komplikace, které mohou v nočních hodinách při přesunu mnohatisícového davu do centra Ostravy vzniknout?
Ano, jako v podstatě jediná akce jsme se rozhodli zkrátit otvírací dobu o hodinu, a musím říct, že to je problém. Na taneční hudbu se prostě nechodí odpoledne. Fanoušci to vzali celkem v pohodě, jako náhradu jsme udělali mega afterparty pro šest tisíc lidí až do 6 do rána v Trojhalí. A co se týče přesunu davu, tak to vnímáme jako možný problém, ale připravujeme se na to, budeme hlídat třeba koleje u stanice Ostrava-střed a samozřejmě celou cestu k Trohjhalí.. Co udělá několikadesítektisícový dav přesunující se do centra, ukáže asi čas… A co se týče prevence hluku, udělali jsme letos opravdu hodně, komunikujeme se zástupci ostravských obvodů i s magistrátem, zřídili jsme festivalovou telefonickou linku pro lidi, které festival obtěžuje, omezili jsme výkon hudebních aparatur, scény jsme nasměřovali směrem do Dolní oblasti Vítkovic, problémovou stage u Místecké ulice, která ze které směřoval zvuk do sídliště, jsme zrušili a ve výčtu opatření bych mohl pokračovat. Chápu, že řadě lidí může hluk vadit, ale na druhou stranu je potřeba si uvědomit že festival přináší Ostravě a místním firmám a obchodníkům desítky miliónů korun, a to nepočítám pracovní místa, která festival vytváří.
Festival letos bude mít rekordní program, očekává se rekordní účast. Je tohle cesta, kterou se chcete ubírat i v dalších letech? Chcete se rozrůstat podobně, jako Colours?
Určitě si myslím, že festival má kam růst, vždyť nárůst programu a kvality je letos vzhledem k loňsku dvojnásobný. Myslím, že z festivalu Beats for Love se jednou může stát zásadní akce světového významu, a jsem rád, že to bude právě v Ostravě, jelikož tento region podobné impulsy potřebuje. Proč by sem jinak měli lidé ze zahraničí jezdit? Máme hory? Máme moře? Ne, nic z toho nemáme, ale máme úžasnou Dolní oblast, máme Colours, máme Beats for Love, máme Zlatou tretru, a to je důvod, proč by lidé měli do Ostravy přijet. Všude, kam chodím, se snažím vyvracet cejch černé Ostravy, i proto organizujeme na Beats for Love výlety vrtulníkem, abychom návštěvníkům ukázali, že Ostrava opravdu není černá!
Na rozdíl od prvních ročníků letos vzrostlo vstupné, i když stále ho ještě držíte na velmi nízké úrovni. Jak to ale bude do budoucna, je toto symbolické vstupné udržitelné, pokud se má festival dále rozvíjet?
Je to jednoduchá matematika, snažíme se mít vyrovnaný rozpočet, a buď ty peníze dostaneme od lidí, návštěvníků nebo partnerů, či institucí. Nevylučuji, že vstupné bude postupně narůstat, ale určitě nějak razantně. Na podobný festival s podobným line-upem byste všude na světě zaplatili minimálně pět tisíc korun, my ho děláme pro lidi za tři stovky. Chceme, aby byl festival dostupný lidem, a ne aby museli uvažovat, zda mají jet na dovolenou k moři, nebo na festival. Je fakt, že zatím nám každý rok vyšlo počasí a podařilo se nám festival nějak zaplatit, ať už z barů, nebo z pronájmu míst či vstupného. Finančně je to ale adrenalin a každý rok se modlím, abych nemusel prodat byt nebo se nějak strašně zadlužit.
Na Colours of Ostrava letos budou hrát Underworld, které bych si dokázal představit i na Beats for Love. Dočkají se někdy návštěvníci i kapel podobného formátu, nebo zůstanete jen u dýdžejů?
Já si ale myslím, že vzhledem k aktuální popularitě máme na festivalu mnohem větší jména z elektronické scény než Underworld. Tuto kapelu jsme nikdy nepoptávali a obejdeme se bez ní. Dokážu si ale představit, že někdy u nás zahrají třeba Rudimental, o které jsme měli už dávno zájem a kteří nakonec byli loni na Colours. My jsme prostě multižánrový festival elektronické taneční hudby a jsme rovněž jednou z nejrychleji rostoucích akcí v ČR. Už po třetím ročníku byl festival Beats for Love největší akcí svého druhu ve střední Evropě. Jsem rád, že se to podařilo právě v Ostravě, v Moravskoslezském kraji, který podle mého názoru ještě světu hodně ukáže!
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.