Doba pokročila: Umění vytlačilo vibrátory z Nádražní a smršť vernisáží je nad lidské síly
27.5.2016 08:00 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Namísto sexshopu na Nádražní ulici v Ostravě vznikla galerie, v níž ve čtvrtek představili bakalářské a diplomové práce studenti ateliéru TFF (Text, Forma, Funkce) Fakulty umění Ostravské univerzity. A nebyla to jediná vernisáž, kterou bylo možné ve čtvrtek navštívit. Kdo by ovšem chtěl stihnout všechno, prostě nestíhá - ve stejnou dobu totiž proběhly vernisáže i ve Výstavní síni Sokolská 26, v Trojhalí, v Nibiru a v Galerii V Rámci.
Z vernisáže v bývalém sex shopu na Nádražní.
Čtvrteční podvečer se opět změnil ve vernisážové šílenství. Takových dnů, kdy se v Ostravě koná až pět vernisáží pro stejnou cílovou skupinu, přibývá. A zřejmě se začíná naplňovat sen kunsthistorika Tomáše Knoflíčka z Fakulty umění Ostravské univerzity, který pro kulturní deník Ostravan.cz před časem řekl: „Ideálem je, abychom nemuseli být připravenými diváky pro cílené akce, na které večer vyrazíme. Abychom si jen tak bez příprav vyšli do města a na nějakou uměleckou aktivitu pokaždé narazili.“ Ve čtvrtek se jeho slova naplnila.
Kdo kráčel Nádražní třídou od centra směrem ke křižovatce s Veleslavínovou ulicí, mohl být překvapen, když na rohu těchto ulic spatřil místo prodejny erotických pomůcek výstavní síň. Vibrátory, umělé vagíny a nafukovací panny vystřídali studenti z ateliéru TFF (Text, Forma, Funkce) Fakulty umění OU. „Procházel jsem městem a hledal volné prostory, v nichž by mohli naši studenti vystavit bakalářky a diplomky. Uspěl jsem u majitele prostor na Nádražní, v nichž ještě nedávno sídlil sexshop,“ vypráví pedagog Jiří Havlíček.
Bohužel, výstava byla pouze jednorázovou akcí. „V podstatě za úklid prostor a umytí výloh,“ prozrazuje Havlíček, jenž dotáhl do konce sen mnohý ostravských kulturních aktivistů, kteří by ve vylidněném centru s desítkami opuštěných obchodů a vybydlenými byty rádi viděli galerie či ateliéry. Možné to je, první vlaštovka na Nádražní to dokázala, byť jen velmi dočasně. Podivný blok domů s prodejnou erotických pomůcek a pivním non-stopem s hernou se náhle proměnil v kočičí kavárnu Čauky mňauky café a galerii. To je nadějná cestě k proměně centra, v němž se zatím dařilo jen sekáčům a hernám, jak zpívá ostravský bard Marek Pražák.
Lesklá dlažba, velké výkladní skříně, pódium, prostor na Nádražní by byl exkluzivní výstavní síní vhodnou pro přednášky, autorská čtení a vystoupení performerů. Škoda, že to byl jen krátkodobě splněný sen, který si užili bakaláři a magistři Kateřina Baránková, Ivana Dudková, Ondřej Gerik, Petr Kusýn, Max Lysáček, Kristýna Pavlíková, Tereza Ungrová, Marcel Vilkus a Lukáš Zálešák. Instalace se střídaly s videoartem a knižní grafika s koncepty, kterým dnešním uměnověda říká aktivity.
Zaujaly třeba módní doplňky Lukáše Zálešáka zabalené v igelitu jako zboží v supermarketu. Instalace záměrně předimenzovaných modelů dostala prostor u čelní výkladní skříně a pohrávala si s možnostmi designu podobným způsobem, jak to zkouší třeba Maxim Velčovský. Namísto deštníku lze vzít přece do ruky hornický cepín a místo šály něco na způsob bezedné pánve.
Tereza Ungrová zase představila knihu s mnohými až básnickými postřehy. „Přerov má hezký nádražní strop. Nádherný holky oháknutý ve vietnamském adidasu. Krásky, co umějí muže rozplakat, když si z něj prohlížejí svět,“ píše. Aktivity Kateřiny Šedivé připomíná rodinná kronika Ivany Dudkové a Max Lysáček svoje instalace vystavěl na směšnosti všedního dne a unifikovaného panelákového bytu.
Ve Výstavní síni Sokolská 23 mezitím začala výstava Esther Stocker, jihotyrolské rodačky z Itálie (1974), jež tvoří v Rakousku. „Je to evropská liga,“ upozorňoval již předem kurátor galerie Milan Weber ostravské milovníky výtvarného umění. Seznam cen a individuálních výstav Esther Stocker je skutečně ohromující. Cena města Vídně, Paříž, Řím, Hannover, Curych… V České republice vystavovala třeba v roce 2013 v prestižní Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem.
Tvorba rakouské tvůrkyně je založena především na vizuální hře a optické iluzi, přičemž je známo, že kurátor Weber rád preferuje umělce, kteří mají blízko ke geometrické abstrakci. Esther Stocker cíleně pracuje s geometrickým řádem, který občas naruší. „Principem nahodilosti,“ shrnuje Weber dvěma slovy. Nahodilostí jsou i „mačkané“ objekty vystavené na Sokolské. Velkoplošný papír s vytištěnými geometrickými motivy je zmuchlán a řád rozvrácen, vzniklé objekty lze proto chápat i jako symboliku svobody a vymanění se. Z nefungujícího manželství nebo třeba z frustrující maloměstské kázně, prostě z čehokoliv, co utlačuje naše duše.
Petr Pavlán je spolu s Pavlem Pernickým kurátorem Galerie v Rámci v klubu U Peciválů už třetím rokem. Je to jediná čistě videoartová galerie v Ostravě, do konce roku zatím spolufinancována grantem města. „Na konci roku podpora města končí, snad vydrží alespoň podpora majitelů Pecivála,“ přeje si Pavlán. Coby kurátor zatím v galerii nevystavoval, jednou to ale muselo přijít. Na šesti obrazovkách částečně rozhýbal komiksy, které kdysi vytvořil pro nápojové lístky tohoto podniku a cyklus nazval Žena za barem.
Všechny komiksy z tohoto cyklu se přitom nepodařilo uchovat. Vystaveny jsou čtyři z původních příběhů, které Pavlán graficky upravil do nové podoby a přidal dvě nové série. „Není to ryzí video, ani ryzí komiks. Spíše takový mutant,“ vysvětluje Pavlán.
„Mým přáním je nedělat kreslený humor jen humorem, ale spíše smutkem. Dělat kreslený smutek,“ říká o svých komiksech, které se také objevovaly například v časopise Protimluv. Zčásti se Pavlánovi kreslený smutek určitě daří, stačí se začíst do následujícího dialogu ptáka a barmanky.
– Vždy když mi naléváte, tak se vám se krásně vlní ruka.
– Vždy když se mi krásně vlní ruka, tak se vám krásně postaví chocholka.
– Vždy když už nemůže být má chocholka krásnější, tak je všechno vypito.
– Vždy když je všechno vypito, ztichneme touhou po další kráse.
Ufff! Více se stihnout nedalo, ani autor těchto referátů z ostravských vernisáží není Trojjediný. Ve stejný čas začínala vernisáž i v Trojhalí a v Galerii Nibiru.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.