U Janáčka mohu ještě hodně objevovat, říká šéfdirigent Drážďanské filharmonie, která míří do Ostravy
19.5.2016 08:17 Petr Bohuš Hudba Rozhovor
41. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj zahájí v pátek v Ostravě Drážďanská filharmonie, orchestr s více než 146letou historií. Taktovku nad zahajovacím koncertem převezme jeho šéfdirigent Michael Sanderling, jako sólista vystoupí houslový virtuóz Ivan Ženatý. Michael Sanderling pochází ze slavné hudební rodiny a kromě dirigování je i vystudovaným violoncellistou. Drážďanskou filharmonii vede od roku 2010.
Michael Sanderling a Drážďanská filharmonie.
Foto: dresdnerphilharmonie.de
S Drážďanskou filharmonií každoročně absolvujete zhruba 80 koncertů. Bude se v něčem odlišovat vaše vystoupení na Janáčkově máji?
Jsme zvyklí během sezóny odehrát hodně koncertů mimo Drážďany. Přitom se vždycky těšíme na možnost poznat nové koncertní sály, na kontakt s rozmanitým publikem. Pochopitelně pokaždé chceme odevzdat co nejlepší výkony, takže náš přístup a zodpovědnost jsou stejné.
Máte nějaký osobní vztah k dílům, která budete na zahajovacím koncertě dirigovat? Jsou vám Janáček, Prokofjev a Beethoven blízcí?
Drážďanská filharmonie byla jakožto tradiční německý orchestr už od svého vzniku s Beethovenem spjata, proto opakovaně řešíme otázku, jak bychom mohli tuto tradici udržovat při životě z nových úhlů pohledu. Je pro nás důležité, abychom klíčové části repertoáru uchopovali novými způsoby a soudobým zvukem. Od minulé sezóny pracujeme na ambiciózním nahrávacím projektu všech symfonií Šostakoviče i Beethovena. S dílem obou skladatelů, kteří pro mě ztělesňují začátek i konec symfonické představy o vyjádření dialektického rozvinutí a řešení problému, budou moci posluchači zvláštní kvalitu tohoto orchestru vnímat tedy na našich CD nahrávkách. První CD s oběma šestými symfoniemi vyšla v prosinci 2015. V Ostravě předvedeme naše provedení Beethovenovy Symfonie č. 3 Es dur op. 54 Eroica a Prokofjevova Koncertu pro housle a orchestr č. 1 D dur op. 19.
Sergej Prokofjev je rovněž jako Beethoven pevnou součástí vašeho repertoáru?
Prokofjev zaujímá s rozsáhlým a rozmanitým dílem v koncertním repertoáru Drážďanské filharmonie pevné místo. Vedle moderních děl vytvořil kusy s téměř klasickou jednoduchostí a chytlavostí, všemi jeho skladbami prochází typický osobitý styl, který z Prokofjeva činí jednoho z nejvýznamnějších skladatelů své doby.
V Prokofjevově Koncertu budete doprovázet houslového virtuosa Ivana Ženatého. Víte, že je prezidentem Janáčkova máje?
Ivan Ženatý byl už hostem v Drážďanské filharmonii. Dodnes jsme však bohužel neměli tu čest společně vystupovat a samozřejmě vím, že je prezidentem vašeho festivalu. Bude to tedy v pátek na koncertě takříkajíc dvojí potěšení i pocta.
Dílo Leoše Janáčka se ve vašem repertoáru vyskytuje méně často?
Leoš Janáček je neoddělitelně spjat s tradiční linií české národní hudby. Pravda, u nás jej bohužel na koncertě můžete slyšet vzácně, ale právě proto se na Janáčkův máj obzvlášť těším.
Bude hrát Drážďanská filharmonie Janáčkovu Sinfoniettu poprvé? Vy sám jste ji už dirigoval?
Pokud vím, orchestr hrál toto dílo naposledy pod vedením Marka Janowského v roce 2002 v Drážďanech. Já jsem Sinfoniettu dirigoval před několika lety. Mám radost, že jsem ji mohl nově nastudovat a snad ji i postavit do nového světla.
Máte ve svém repertoáru nějaká další Janáčkova díla?
Zatím je jich až příliš málo… Leoš Janáček je přitom po Puccinim a Richardu Straussovi nejhranějším operním skladatelem 20. století, takže u něj mám ještě na čem pracovat.
Jakým způsobem jeho dílo pojímáte, jak se na něj připravujete, jak jej hodnotíte?
Na Janáčkově hudbě se mi líbí zejména splynutí moravské lidové hudby, její lidovosti a německého formálního jazyka, které však Janáček nespojuje s romantickým, nýbrž spíš s nemilosrdně realistickým hudebním stylem. V jeho hudbě také cítím jisté spojení s přírodou. Těším se z toho, že v jeho hudbě toho mohu ještě hodně objevit.
Autor rozhovoru je spolupracovníkem festivalu Janáčkův máj
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.