Tomáš Kočko má nové album Velesu. Hudba zasvěcená bohu podsvětí ale tentokrát moc neučaruje
16.5.2016 06:17 Milan Bátor Hudba Recenze
Tomáš Kočko & Orchestr přicházejí s novým albem Velesu. Hudba a texty jsou převážně autorskou záležitostí zpěváka a kytaristy Tomáše Kočka. Nahrávka obsahuje devět písní prosycených řízným moravským folklorem v typických žánrových polohách folku, world music, etno, rocku a tentokrát pro někoho možná překvapivě i v hardrockovém až metalovém kabátu. Jenže nové šaty některým písním příliš nesedí.
Tomáš Kočko (druhý zleva) a jeho Orchestr.
Foto: Indies
Moravský folkový bard Tomáš Kočko se podíval na nové nahrávce do říše slovanského boha podsvětí Velesa. Je to pohled neveselý a chmurný bohužel i pro samu hudbu nové nahrávky. Po skvěle koncipované a hudebně působivé Cestě na jih (2012) provázejí novou kolekci trable s méně šťastnou melodickou invencí a aranžérsky nepodařenými stylizacemi.
Problém nové nahrávky je ve stylové nesourodosti písní, jež tentokrát nedrží pohromadě ani silou vůle. Nepovedla se inklinace k tvrdšímu zvuku (Vnuk, Na konci dní), která vyznívá diletantsky (snaha o tvrdší rockový a metalový zvuk působí při srovnání se současným metalovým trendem jako špatný vtip). Je naprosto evidentní, že v těchto hudebních vodách je kapela značně nesvá a kýžené stylové obohacení vyznívá do ztracena.
Nejsilnější momenty alba jsou v polohách, které Kočko a kapela znají a umí: v magické folklorní poetice a uhrančivé, tajemné atmosféře jemnějších, barevně mnohotvárných hudebních ploch. Sugestivní je také hymnická baladičnost některých písní i energická a svěží rytmika. Velmi povedené jsou písně Jen se rozpomenout, folkrockově rytmicky houpavá Na mohylách, tanečně orgastická Dokola, či Balkánem prosycená Chors.
Nové album Velesu nepatří k nejzdařilejším nahrávkám Tomáše Kočka, přesto i ono má své světlé stránky a dokáže temnější nádech alba prosytit živočišnou muzikalitou, která je kapele i Kočkovi bytostně blízká. Pozitivem nového alba jsou výborné vokály, ať už se jedná o Kočkův sólový zpěv, nebo o zdařilé sborové party. Instrumentální výkony jsou plně v područí hudebního výrazu, nikde nepřevyšují samotnou hudbu a slouží ve prospěch písni.
Co mě ve srovnání se staršími alby chybí, je melodická svěžest a kompaktnost alba, která je bohužel z těch slabších.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.