Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Dům umění oslavil devadesátku vystavením unikátního ostravského díla Oskara Kokoschky

Dům umění oslavil devadesátku vystavením unikátního ostravského díla Oskara Kokoschky

14.5.2016 07:11 Obraz & Slovo

Ostravský Dům umění se v pátek 13. května 2016 dožil úctyhodné devadesátky. „Je to dlouhá historie. Dům umění tu rozhodně bude stát i za dalších devadesát let, ale jestli v něm bude galerie, bůh suď,“ přemítal na oslavě pro internetový kulturní deník Ostravan.cz ředitel instituce Jiří Jůza.

Zvětšit obrázek

Dům umění v Ostravě slaví devadesátiny.
Foto: Ivan Mottýl

Galerie výtvarného umění v Ostravě, která provozuje Dům umění, v pátek vystavila výjimečný obraz mistra Oskara Kokoschky. Unikátní je hlavně pro Ostraváky, protože jeden z nejvýznačnějších malířů prvé půle 20. století ho vytvořil právě v Ostravě. Obraz pojmenovaný poněkud chladně Moravská Ostrava II galerie vystavuje jako dárek věrnému publiku. „Obraz jsme opakovaně zapůjčili právě kvůli 90. výročí Domu umění,“ říká ředitel Galerie Jiří Jůza. Když bylo dílo vystaveno v Domě umění v roce 2010, vidělo ho deset tisíc návštěvníků.

nadseni

Oskar Kokoschka: Moravská Ostrava II.

Ke Kokoschkově obrazu se ještě vrátíme. Samotná oslava devadesátin byla spíše intimní, rozhodně měla daleko k 13. květnu 1926, kdy byl Dům umění otevřen s obrovskou pompou. „Předseda Spolku Domu umění centrální ředitel Vítkovic Šebela uvítal přítomné hosty. Starostu Prokeše a městskou radu, zástupce ministerstva školství a národní osvěty, komerčního radu Geislera, poslance…,“ líčil tehdejší Moravskoslezský deník dlouhý seznam přítomných celebrit.

P1140393

Z páteční komentované prohlídky Domu umění. (Foto: GVU)

V pátek jsme v Domě umění neviděli nikoho z vedení města ani z rady kraje, i když instituce je příspěvkovou organizací právě Moravskoslezského kraje. Nevadí, devadesátka byla oslavena jen s prostým lidem, však také profesor Matičního gymnázia Rudolf Tlapák napsal 13. května 1926 pro sociálnědemokratický deník Duch času, že „Dům umění bude vším dělnictvem vítán“.

dilna

Pro děti byla v pátek připravena výtvarná dílna. (Foto: I. Mottýl)

A protože Rudolf Tlapák psal ve stejném článku také o „drobotině“, která se v Domě umění bude „učiti chápati krásno“, vyráběli lektoři galerie s pátečními dětskými návštěvníky záložky do knih a umělecké tašky. Milá oslava, jejímž vrcholem byla přednáška ředitele Jiřího Jůzy o počátcích Domu umění, v níž byla připomenuta známá jména. Sálem především znělo jméno mecenáše a stavitele Františka Jurečka, jenž v květnu před devadesáti lety v Domě umění vytavil svůj dar sto třinácti děl českého umění 19. století. A tahle sbírka je dnes považována za základ pokladů dnešní Galerie výtvarného umění.

poca

Pamětní deska F. Jurečkovi a A. Sprušilovi. (Foto: I. Mottýl)

Zpátky k letošnímu dárku. Oskar Kokoschka tvořící na pomezí vídeňské secese, expresionismu či fauvismu, jenž chtěl být hlavně osobitým malířem, je určitě světově nejproslulejším umělcem, který kdy Ostravu maloval. „Obraz Moravská Ostrava II namaloval při svém pobytu v roce 1937, když tu strávil část dovolené s Oldou Palkovskou, přítelkyní a budoucí manželkou,“ vypráví Jůza.

Když byl obraz v Ostravě vyvěšen v roce 2010, galerie oslovila návštěvníky: „Odkud Kokoschka pozoroval Ostravu, když maloval obraz Moravská Ostrava II?“ Do ankety se zapojilo 773 lidí, 503 z nich odpovědělo správně a malířovo stanoviště situovalo na Landek. Nejpřesnější odpověď pak měla znít: „Na jihozápadním svahu Landeku, na vyvýšeném místě asi v 1/3 výšky kopce (70-90 m). Malíř musel vidět koryto řeky Odry od mostu spojující vlevo Přívoz a vpravo Petřkovice a také uhelný důl Anselm na pravé straně Petřkovic. Dále obloukem tekoucí Odru směrem jižním s pohledem na část Přívozu.“

moII

Oskar Kokoschka: Moravská Ostrava II.

Jistý účastník ankety pak odhalil i detaily vzniku díla: „Obraz byl malován z jižní hrany Landeku nad Odrou. Na konci naší zahrady při tzv. Fričově vile. Dítě v popředí je moje teta,“ uvedl a přidal citaci z dopisu své tety: „Přesně určím místo, ze kterého Kokoschka maloval. Je nad příjezdovou bránou, lépe řečeno jednopatrovým domem (při vjezdu do areálu šachty T. G. Masaryk). Je to sráz, který končil malou plošinkou zatravněnou, pouze s jediným stromem bukem s bílou kůrou. Takový malý palouček s krásným výhledem na Odru, louky kolem ní v popředí, dále koksovna Františka (Vítězný Únor – Generál Svoboda) plus šachta a v pozadí město a Beskydy. Vím to úplně přesně. Kokoschku jsem špehovala, co tam podniká.“

Krásný narozeninový podvečer, jen ta cesta z oslavy devadesátin v Domě umění byla poněkud složitá. Nikoli kvůli vínu, ale pro rozkopanou Ostravu, vždyť Dům umění je aktuálně uvězněn do pasti z vysokých plotů, které obepínají rekonstruovanou Nádražní třídu. Vlastně to ale trochu vypadalo jako v květnu 1926. Dům umění už byl dostavěn, ale v okolí se čile budovalo, neboť Ostrava pomalu vzkvétala do své předválečné krásy a v roce 1926 se třeba zrovna dostavoval protější palác Elektra i další budovy v okolí galerie.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.