Na jevišti Divadla Jiřího Myrona se odehrává zázrak v podobě L2: Brány života
22.4.2016 12:29 Monika Horsáková Divadlo Recenze
Záhy po premiéře rockové opery Jesus Christ Superstar uvedl operetní a muzikálový soubor Národního divadla moravskoslezského další velký příběh. Knižní bestseller Clemense Kubyho Na cestě do sousední dimenze inspiroval Jaroslava Duška, hudebníka Maria Buzziho a jednoho z nejlepších hráčů na didgeridoo Ondřeje Smeykala k vytvoření nevšedního díla. Sami ho nazvali úzdravné operum a v Ostravě ve čtvrtek uvedli ve světové premiéře.
Z inscenace L2: Brána života v Divadle Jiřího Myrona
Foto: Martin Popelář
Zdánlivě záhadný název L2: Brána života, který bez znalosti kontextu asociuje spíše sci-fi, odkazuje na jeden z důležitých páteřních obratlů v lidském těle, zároveň je zkratkou, která v angličtině znamená Learn to, tedy Uč se, poznávej! Stejný obratel přitom čínská medicína označuje jako bránu života.
Spisovatel Clemens Kuby utrpěl v roce 1981 při pádu ze střechy úraz, po kterém ochrnul. Podle lékařů a rentgenových snímků měl před sebou život na vozíku. Pomocí meditace však dosáhl spontánního uzdravení. Přestože je jeho páteř dodnes poškozená, chodí.
Tento mimořádně silný lidský osud dostal v téměř operní inscenaci režiséra Jiřího Nekvasila experimentální háv v podobě jakési divadelní fúze, která nabízí vizuální podívanou s výraznými pohybovými a činoherními prvky.
Opět se ukázalo, že dramatická linka opery není to nejpodstatnější. V podstatě jednoduché libreto Jaroslava Duška, od kterého by leckdo možná čekal trochu větší odstup, totiž dostalo spojením hudby, zpěvu, voicebandu, choreografie a výtvarné složky potřebný drive, díky kterému 80 minut trvající představení ubíhá kosmicky rychle.
Zejména choreografie Adély Stodolové doslova vyráží dech. Stejně jako její realizace v provedení činoherního herce Jana Vlase, jenž nabídl moderní fyzický tanec, za který by se nemusel stydět ani baletní sólista. Fantastický výkon!
Stejné superlativy zaslouží i multimediální scénografie Davida Baziky, kostýmy Marty Roszkopfové či sugestivní hudební nastudování Marka Prášila. Jistěže by se dalo psát o drobných skřípancích – třeba postavě Intuice, která se na jevišti zjeví doslova jako přízrak z jiného světa. Síle díla ale nijak neubírají.
L2: Brána života je zkrátka experimentální hudební divadlo na pokraji žánrů a zvyklostí, kterým ostravský operetní soubor udělal ve své dramaturgii další zajímavý krok.
Čtěte také: Dojatý Clemens Kuby po ostravské premiéře Brány života: Jako bych všechno prožíval znovu
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.