Valérie a Klaudie jako dvě strany jedné mince: Stará aréna o Velikonocích nezahálela
28.3.2016 09:00 Martin Jiroušek Divadlo Recenze
Valérie a týden divů nebo Klaudie? Hned dvě pozoruhodné inscenace za sebou uvedla ve svém víkendovém velikonočním menu Stará aréna. Adaptaci klasické novely Vítězslava Nezvala přivezlo v sobotu brněnské „Divadlo V“ v režii Ostraváka Pavla Gejguše, Klaudii pak v neděli v premiéře nabídnul Josef Doležal v rámci projektu podpory mladých talentů Inkubátor.
Z představení Valérie a týden divů uvedeného ve Staré aréně.
Foto: Martin Jiroušek
Oba kusy by mohly stát na opačných pólech umělecké tvorby, jako poetické divadlo versus divadlo strohé, osekané na kost. Přesto se v nich najde řada styčných ploch. Třeba už jen v tom, že režisér Valérie je uměleckým šéfem Staré arény, známý například díky Hřebům v hlavě nebo nedávno uvedenému Zuřivci. Valérii nastudoval pohostinně v roce 2013, a přestože má tato inscenace v podstatě před derniérou, Ostravu překvapivě navštívila poprvé, stejně jako její herci, kteří se v premiéře seznámili se zdejším komorním prostorem.
„Slepíčííí móóór“ neslo se jevištěm z úst postav a z plátna vystupovaly apokalyptické obrazy. Tvořily je pozpátku puštěné časosběrné záběry na zahnívající jahody, ze kterých se stávají krásně červené plody, na bizarní černé větvoví tyčící se proti bledému nebi jak z expresionistického filmu, nechyběly avantgardně laděné hříčky se surrealistickými obrazy, třeba detail na démonické lidské oko nebo na kuřecí pařát. Herci v záhrobním nalíčení, s bledými tvářemi a kruhy kolem očí, v tajemné světelné choreografii tančili na hranici života a smrti, mezi snem a skutečností.
Brněnská Valérie je poctou jedné z nejlepších próz českého surrealismu, známé i díky kongeniálnímu filmu Jaromila Jireše. Předloha vychází z poetiky hororu, šestákových románů na pokračování, jejichž četbu přirovnával Nezval k rozepínání ženského korzetu. Miloval Upíra Nosferatu, stejně snového jako první seriál o superzločinci Fantomasovi z roku 1913. Možnosti vidět esenci černého románu plnou tajuplných, šifrovaných narážek na divadle, tomu nešlo odolat a v danou chvíli se Staré aréně podařilo do programu včlenit nejpovedenější „velikonoční vejce“. Valerie rozkvetla jako iluminované křiklavě barevné ilustrace tisícistránkových černých románů.
Přestože se jednalo o kus trvající jenom jednu hodinu, esence z knihy byla extrahována do přijatelné divadelní formy, inovovaných dialogů, zahuštěného děje (obávaný Tchoř byl například v jedné osobě zároveň knězem Ignácem). Neurazila ani čtenáře natož filmového diváka, naopak potvrdila fakt, že horor se vší svou bizarní poetikou může fungovat také na divadelním jevišti. S pomocí jednoduchých, ale sugestivních efektů, atmosféru vzbuzujícího svícení, tajemných masek, paralelních dějových rovin, duši škrtící hudbou.
Velice vydařené herecké obsazení ruku v ruce s autorskou režijní koncepci některé postavy rozvinulo dál než krotkost Nezvalovy předlohy. Apokalyptický řev na téma slepičího moru zněl z hrdla Orlíka, který vůbec nebyl tím krotkým mladíčkem, jak jej známe z filmu. Naopak v podání Tomáše Krále se příležitostně měnil v běsnícího psychopata připomínajícího Renfielda, šílence pojídajícího mouchy. Vydařil se i náročný herecký part trojrole Babička, Elsa a Matka, kterou ve filmu geniálně ztvárnila loni zesnulá Helena Anýžová. Také divadelní představitelka Eva Doležalová dokázala být sugestivní stařenou v odpudivé masce, démonickou femme fatale líbající Valérii i Konstábla a posléze civilní umírající troskou.
Konstábl alias Tchoř v podání Stanislava Bárty připomenul svým expresivním projevem tak trochu Maxe Schrecka a rudým kostýmem samotného Drakulu. Martina Kysilková jako Valerie a Markéta Břuňdová coby Hedvika byly ideální dvojící odsouzenou ve své naivitě k propadnutí zlu. Díky představivosti tvůrců si je dokázaly přivolat s pomocí zdánlivě nevinných dětských říkánek. Vidět Valerii v magickém provedení Divadla V znamenalo neméně silný zážitek blížící se Herzovu Devátému srdci nebo Bartově geniální a dekadentně upírské šarádě Poslední lup.
*
Také v premiérové inscenaci Klaudie patřilo hlavní slovo ženě. Na rozdíl od nevinné a svůdné Valerie se představila jako vozíčkářka stalkující krachujícího herce Kristiána. Strohá scéna si vystačila s několika praktikábly, na kterých sedí znuděný herec popíjející alkohol a kouřící cigarety, nejsložitější rekvizitou byl pravý pojízdný vozík. Hudba převážně minimalistická, z téměř podprahových zvuků v případě potřeby přetavená na valčík.
Klaudie není pocta literární předloze, ale autorský text. Jeho tvůrce, mladý režisér Josef Doležal, ve Staré aréně už debutoval úspěšně přijatým studentským představením Chips. V Klaudii vytvořil psychologické drama (které má mít také surrealistické prvky, ale tím se zastírají případné „nelogičnosti“ nelineárního děje), příběh vyhořelého herce (Ondřej Beseda) a jeho fanynky Klaudie (Kristýna Krajíčková). Drama je nejprve notně minimalistické a klišovité. Proti sobě stojí otrávený muž a naivní vitální dívka, obdivovatelka. Jedná se o vozíčkářku a smrdí tady hra na city formou právě propírané inkluze. Přesto se tento jednoduše čitelný úvod postupem času mění v alegorickou metaforu setkání postavy s jistou hraniční situací. Škoda, že to tvůrci musí říct takto natvrdo formou sloganu na plakátu, mohli by dát šanci divákovi, aby se i on dovtípil.
Valerie má svého Orlíka, který je pro upíry již „prázdný“, protože jim nezanechal své srdce, Klaudie představuje životodárnou šťávu pro oblastního lúzra. Závěr Doležalovy hry je odlehčeně groteskní, vyhrocený v uvažování a šitý horkou jehlou, Kristián se změní, zanechá herectví a začne podporovat postižené děti, až nakonec postaví hereckou školu v Africe, kterou nazve AAMU. Jevištní výkon stojí na propracovaném herectví Ondřeje Besedy známého z Divadla loutek a Kristýny Krajíčkové z třetího ročníku Janáčkovy konzervatoře (k vidění byla například v Odsunu uváděném v Národním divadle moravskoslezském). Nechybí protikladné změny situací, retrospektivní vyprávění, splývání současností s minulostí je příjemně variabilní, stejně jako fakt, že Stará aréna ve dvou dnech za sebou ukázala, jak moc svět potřebuje tak typologicky rozdílné Valérie i Klaudie, dvě strany jedné mince.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.