Parník zažil legendární Jazz Q. Klubem zněly skladby z nového alba i Miles Davis
27.2.2016 00:00 Kristýna Trochtová Hudba Recenze
V tuhé normalizační době byli Jazz Q vývozním artiklem a také jednou z mála skutečně poslouchatelných kapel, jejichž desky jste mohli vidět ve výlohách supraphonských obchodů. Dnes je situace jiná, ale tato formace (ač dávno personálně obměněná) zůstává věrná svým někdejším jazzovým ideálům. Martin Kratochvíl neztratil nic ze svého elánu a pokračuje v tradici, kterou sám před téměř padesáti lety nastolil. Že je opravdovým hudebním vizionářem, dokázal v pátek i ostravskému publiku v klubu Parník.
Martin Kratochvíl (vlevo) a Tony Ackerman v Parníku.
Foto: Kristýna Trochtová
Pro mnohé mohlo být překvapením, že Martin Kratochvíl v Parníku nevystupoval se svou „elektrickou“ jazzrockovou sestavou, kterou můžeme slyšet na obou posledních deskách, nýbrž s Tonym Ackermanem a Imranem Musou Zangim v akustickém, ovšem neméně působivém triu. Je poněkud matoucí, že se tyto dvě formace lépe nediferencují a obě se, jak se zdá, nyní titulují jako Jazz Q. Ať už jsme však na pódiu čekali kohokoliv, vystoupení v podání zmíněného tria se vymykalo vší představivosti a do pléna nahodilo zajímavou otázku, proč Jazz Q nevyprodávají velké haly.
Tony Ackerman a Martin Kratochvíl se potkali už v sedmdesátých letech a společně vydali celkem devět dlouhohrajících alb. Z jejich vystupování je tedy cítit neobyčejná sehranost a do jisté míry i zvláštní hudební souznění (či chemie, chcete-li). Ackerman svým kytarovým kouzlením neustále udivoval, neustále se při jeho hře zjevovaly různé vlivy od bluegrassu až po gypsy jazz. Bezesporu je jedním z nejpůsobivějších akustických kytaristů, které jsem měla možnost vidět a slyšet. Jeho hra je na hranici virtuozity, přičemž zmínka o studiu na Berklee College of Music v kombinaci s přirozeným talentem je, jak doufám, dostatečným vysvětlením.
U Kratochvíla je situace podobná; o jeho virtuozním zvládnutí nástroje není už několik desetiletí pochyb a jeho skladatelské schopnosti mu zajišťují výlučné postavení na české (či někdejší československé) jazzové scéně. Objektivně se dá říct, že u nás v rámci jazz fusion nemá konkurenci. Přizvukující perkusionista Imran Musa Zangi je také poměrně známou tváří, své angažmá si v minulosti odbyl už u YoYo Bandu či Monkey Business, dnes však působí hlavně v triu s Ackermanem a Kratochvílem, kde mu to neuvěřitelně svědčí. Zangi je perkusionista par excellence a v Ostravě to při svých intenzivních sólech nesčetněkrát dokázal.
Jak už jsem naznačila, trio Kratochvíl/Ackerman/Zangi předvedlo dynamický set, v němž se jen těžko hledají pomyslné vrcholy. V paměti mi však utkvěla přímo úchvatná verze Davisovy skladby All Blues (jen si to představte, hrát Davise bez dechů) z kultovního alba Kind of Blue, za níž si formace vysloužila náležité ovace. Dále pak zaujala například skladba Zdroje tu jsou, při jejímž uvedení Martin Kratochvíl s úsměvem na tváři odmítl jakoukoli inspiraci výrokem někdejšího premiéra Špidly. Tato kompozice s nepřeslechnutelným santanovským nádechem byla mimochodem nahrána jak „elektrickou“ sestavou Jazz Q, tak i triem Kratochvíl/Ackerman/Zangi. Ležérně znějící skladba Manuela pak překvapila zejména tím, že si zachovala své kouzlo i přes absenci tak typického Moog syntezátoru. Zájem vzbudila také optimistická Why Do Stars z pera Tonyho Ackermana.
Samostatnou kapitolou pak bylo předvedení Drobnolistého kvítku, podle slov Kratochvíla dětské a naivní skladbičky, kterou ani nelze nazývat jazzem. Kdyby jen věděl, jak moc nemá pravdu! Durové harmonie nejsou známkou slabošství ani odklonu od jazzu, v případě Drobnolistého kvítku právě naopak vítaný svěží vánek a návrat k základní prapodstatě tohoto žánru, k jeho samé esenci. Krásná ukázka z nového alba, jež přímo vybízela k jeho poslechu, potažmo koupi.
Kapela své vystoupení završila extatickou skladbou Toledo, v níž si každý člen nekriticky střihl poměrně dlouhé sólo a za níž si trio vysloužilo ohromný potlesk. Skladba stavící na improvizaci, přesto se držící mustru z úspěšné desky Elegie, i mě velmi zaujala a jednalo se dle mého soudu o to nejlepší možné zakončení večera. Kdo se totiž nechytal v jeho průběhu, při Toledu už musel být jasně na stejné vlně.
Jazz Q, přesněji Kratochvíl/Ackerman/Zangi, ukázali v Parníku, že jejich skladby mají sílu i v akustické podobě a absence Fender piana, všemožných moogů a dokonce ani baskytary (!) jim nikterak neškodí. Možná právě naopak – kompozice Martina Kratochvíla byly odhaleny až na kost, na dřeň, a v této podobě se teprve ukázaly jejich výjimečné kvality. Tony Ackerman se svou sedmistrunnou kytarou do potřebné míry zaplnil prostor, který by jinak patřil basistovi, a zároveň skvěle perlil v melodických pasážích. A Musa Zangi vše dotvářel svými střídmými perkusemi. Propracovaný a sofistikovaný moderní jazz, na který se vždy vyplatí zajít. Přesně to jsou dnes Jazz Q.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.