Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Osožáci, bezpečnostní kamery a tajné schránky aneb Současné ukrajinské umění v PLATO

Osožáci, bezpečnostní kamery a tajné schránky aneb Současné ukrajinské umění v PLATO

10.2.2016 08:10 Obraz & Slovo

Milujete věci s takovým zápalem, jak je miloval básník Jiří Wolker? Tak navštivte aktuální výstavy v Galerii města Ostravy PLATO. K výstavě recyklovaných soch Vladimíra Skrepla totiž v úterý přibyla expozice ukrajinských umělkyň Žanny Kadyrové a Alice Nikitinové, jež také objevují druhý život věcí denní potřeby.

Zvětšit obrázek

Z nové výstavy v Galerii města Ostravy PLATO.
Foto: Martin Popelář

Kdybych byl vyznavačem spikleneckých teorií, tak bych si myslel, že to byla záměrná akce ruských tajných služeb, které už jsou díky Miloši Zemanovi a dalším proruským politikům infiltrovány mezi český policejní sbor. Nejméně třicet let totiž čas od času přecházím přes kolejnice mezi Karolinou a nádražím Ostrava střed, ale ještě nikdy to žádné uniformě nevadilo. Až v úterý, těsně před vernisáží ukrajinských umělkyň Žanny Kadyrové a Alice Nikitinové.

Cestu do Galerie města Ostravy PLATO mi zkomplikovali hned tři příslušnicí Policie ČR. Jak sami říkali, členové jednoho ze dvou posledních speciálních oddělení na území republiky, které se zaobírají výhradně ochranou státních železnic. Za komunistů se jim říkalo „osožáci“ podle oficiálního názvu Ozbrojená stráž ochrany železnic, přičemž přísný postarší velitel trojky na nádraží Střed určitě ještě u „osožáků“ sloužil. Pokuta za to, že jsem přecházel přes kolejnice „v místech, kde to zákon zakazuje“, sice činila jen 100 korun, ale zdržení při vypisování pokutového bloku a ověřování totožnosti zabralo přes 20 minut.

7

Zleva Alice Nikitinova, Žanna Kadyrova a Marek Pokorný na vernisáži. (Foto: M. Popelář)

Vernisážový projev uměleckého manažera PLATO Marka Pokorného jsem proto nestihl. Tajné služby, netajné služby, celou výstavu jsem v úterý večer stejně vnímal poněkud vyhraněně. Mohla za to určitě i kyjevská sochařka Žanna Kadyrova, která hned u vstupních dveří do hlavního sálu nainstalovala objekt nazvaný Bezpečnostní kamera. Ač jde vlastně o monumentální dílo, ne každý návštěvník vernisáže si ho všiml, neboť umělkyně ho vytvořila tak, aby splynulo s architektonickým stylem Josefa Pleskota. Materiálem kamery je prostý pohledový beton, s nímž si Pleskot významně pohrává v celém Gongu i v dalších objektech Dolní oblasti.

kamera

Objekt s kamerou Žanny Kadyrové u vstupu na výstavu. (Foto: I. Mottýl)

A aby toho nebylo málo, hned další objekt dnes již globálně významné umělkyně Žanny Kadyrové, na který jsem natrefil po vstupu do galerie, byla tajná schránka, byť se dílo jmenuje jen Schránka. Jde o klasickou poštovní schránku, která je ale opět usazena v pleskotovském betonu, který tvoří jakýsi druhý tajný rozměr schránky. Konspirace jako ďas. Kamery, schránky, tajné služby, Putin, Porošenko a české zbrojní dodávky. A že se výstava obou ukrajinských umělkyň jmenuje Ochranné zbarvení, to už je v tomto kontextu jaksi samozřejmost.

6

Z aktuální výstavy v PLATO. (Foto: Martin Popelář)

Objekty Žanny Kadyrové, absolventky Národní vysoké školy umění Tarase Ševčenka v Kyjevě v ateliéru sochařství, jsou groteskním podobenstvím o věcech kolem nás. Umělecký manažer Marek Pokorný si dokonce v této souvislosti vzpomněl na známé verše Jiřího Wolkra: „Miluji věci, mlčenlivé soudruhy, / protože všichni nakládají s nimi, / jako by nežily, a ony zatím žijí a dívají se na nás / jak věrní psi pohledy soustředěnými.“ A vlastně by nyní tyhle verše mohla Galerie PLATO vyvěsit na fasádu Gongu, neboť druhým životem věcí denní potřeby se zaobírá i nedávno otevřená výstava Vladimíra Skrepla ve dvoraně galerie. A o věcech vypráví i malířská expozice ukrajinsko-české malířky Alice Nikitonové, která doplňuje sochy kyjevské kolegyně.

10

Z úterní vernisáže výstavy v PLATO. (Foto: Martin Popelář)

Nikitinová není v Ostravě neznámým pojmem. Vystavovala již ve Fiducii a kurátor Vladislav Holec její kresby představil svého času v dnes již zaniklé Galerii kresby v Minikině. Malířka sice střední školu studovala v Kyjevě, následně ale na pražské AVU vstřebávala umělecké postupy malíře Jiřího Sopka. O grotesknu v díle Žanny Kadyrové již byla řeč, podobně poťouchlý pohled na svět ale má i Sopko a dospěla němu i jeho žákyně Alice Nikitinová. Ta na rozdíl od Sopka sice v malbě preferuje spíš minimalistické malířské postupy, i tak jsem se ale nad některými obrazy s chutí pousmál. Zvláště nad občanskými průkazy s ohnutými růžky, neboť „osožákům“ na nádraží Střed ze všeho nejvíce vadil faktický stav občanského průkazu. Průkazu s ohnutými růžky.

2

Z výstavy ukrajinských umělkyň v PLATO. (Foto: Martin Popelář)

Jestliže je výstavám v PLATO někdy vyčítána nesrozumitelnost, mnohdy až samolibá manýra kurátora a jeho spřátelených duší z řad současných umělců, díla všech tří tvůrců, které nyní galerie prezentuje, jsou zcela jistě srozumitelná široké veřejnosti. A možná je dobré se před návštěvou PLATO skutečně začíst do citované básně Jiřího Wolkra, jež končí podobně optimisticky, jak lze za jistých okolností vnímat i aktuální výstavy v městské galerii: „Proto miluji věci / a také miluji celý svět.“

*

Žanna Kadyrova (UA) a Alice Nikitinová (CZ/UA): Ochranné zbarvení. Galerie města Ostravy PLATO, Dolní oblast Vítkovice.  Výstava je k vidění do 1. května 2016.

 

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.