Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Vánoční koncert JFO: Zvláštní dramaturgie, nevalné výkony a ospalá Česká mše vánoční

Vánoční koncert JFO: Zvláštní dramaturgie, nevalné výkony a ospalá Česká mše vánoční

19.12.2015 00:23 Hudba

Blíží se Vánoce a jako každý rok se roztrhl pytel s vánočními koncerty. Janáčkova filharmonie Ostrava připravila tradičně dva vánoční koncerty. Ten první se uskutečnil v pátek v Domě kultury města Ostravy. V první půli se představil Janáčkův filharmonický sbor mladých a klavíristka Daniela Worková, ve druhé polovině zazněla Rybova Česká mše vánoční za účasti sólistů, Moravského komorního sboru a Janáčkovy filharmonie. Provedení řídil dirigent Jakub Klecker.

Zvětšit obrázek

Jakub Klecker během pátečního koncertu.
Foto: JFO

Janáčkův sbor mladých pod vedením sbormistra Jiřího Slovíka připravil šest verzí Alleluja v různých zpracováních od baroka po hudební současnost. Tento dramaturgický nápad se bohužel vůbec nezdařil. Výběr skladeb byl rozporuplný – od kýčovitého Allelujah Gordona Younga po profánní africké Halleluja. O štěstí se dalo hovořit v případě zařazení skladeb Henryho Purcella a Arvo Pärta. Nezaujalo ani po harmonické stránce povrchně konstruované Haleluja Paola Pandolfa a slavné HallelujahHändelova oratoria Mesiáš z programu naopak vypadlo úplně, jak překvapenému publiku sdělil sbormistr Slovík a nabídl místo toho kýčovitý americký vánoční song.

Vystoupení Janáčkova sboru mladých bylo velmi nejisté, sbor měl od první skladby problémy s intonací, některé kompozice byly pro mladé zpěváky prostě příliš těžké. Pěkně se v sólových partech představili chlapci, bohužel hlasové skupiny sboru nebyly vůbec vyvážené. Především nelze pochopit takto nešťastnou dramaturgii, která v šesti skladbách omílá dokola jeden liturgický model, navíc kromě kompozic Pärta a Purcella v nevkusném výběru.

Druhá skladba své hudební kvality dokazovat nemusela, Bachův Koncert pro klavír a orchestr A dur BWV 1055 sice původně vznikl pro cembalo, ale často se interpretuje i na klavír. Sólistka Daniela Worková však rozhodně nepodala jistý výkon. První větu Allegro klavíristka po technické stránce nezvládla. V dalších větách byl problém ztotožnit se s vedením jejích frází, nepochopitelnou dynamickou výstavbou a melodickými ozdobami, které neodpovídají barokní interpretační praxi. Worková sice postupně získala nad svou hrou kontrolu, ale bylo to příliš pozdě.

DSC_0738

Z pátečního koncertu Janáčkovy filharmonie. (Foto: JFO)

Do třetice všeho dobrého říká se. Bohužel v našem případě se to ani do třetice nepovedlo. Česká mše vánoční v nastudování dirigenta Jakuba Kleckera byla ospalá, nešťastně tektonicky a tempově rozvržená, prostě nedržela pohromadě. Bylo mi líto hráčů Janáčkovy filharmonie Ostrava i zpěváků Moravského komorního sboru, protože ti všichni podali slušné výkony, stejně jako někteří sólisté v čele s výborným basem Pavla Švingra, mezzosopranistkou Jarmilou Kosinovou a sopranistkou Johanou Černohorskou, která na poslední chvíli zaskakovala za nemocnou Annu Trahovou . Klobouk dolů.

Nad výkonem tenoristy Josefa Zedníka se ale pomyslný cylindr zvednout nedá. Jeho vyrážení slabik, ostré nasazení a skomíravý hlas ve výškách mne přiměl zamyslet se, jak se tento pěvec dostal se svou techniku až do Brazílie, kde údajně účinkoval v Janáčkově Glagolské mši.

Vánoční koncert by měl být postaven na přesvědčivé dramaturgii a renomovaných sólistech, kteří nejsou sázkou na kvalitu, nýbrž kteří jsou osvědčenou jistotou. Páteční koncert byl těmto atributům letos na hony vzdálen.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.