Z galerie PLATO je biograf. Promítá se film Resort, hlavní roli v něm hraje hnusná doba
23.11.2015 00:01 Ivan Mottýl Atd. Recenze
Lavice ze starého biografu ční uprostřed futuristické dvorany Gongu jako zvláštní časové memento. V Galerii města Ostravy PLATO se od uplynulého týdne až do začátku příštího roku promítá experimentální dokument Resort, jenž ukazuje, jak divné časy jsme prožívali před sametovou revolucí. I jak pochybnou éru žijeme dnes.
Diváci sledují během vernisáže projekci filmu Resort.
Foto: Jiří Hrdina
Resort je dvaadvacetiminutová videoinstalace loňského absolventa pražské UMPRUM Martina Hrubého, která vznikla v koprodukci s Českou televizí. Tedy videoinstalace je to podle uměleckého manažera PLATO Marka Pokorného, v televizi dílo prezentují jako koprodukční filmový projekt nebo jako mezižánrový film či dokument.
Na šanonu ovšem nezáleží, Hrubý zkrátka natočil složitě pojmenovatelný filmový portrét rekreačního centra na Orlíku, které sloužilo špičkám z ústředního výboru KSČ a posléze po revoluci mafiánům z okruhu nechvalně proslulého Františka Mrázka.
A pocity, které se spolehlivě dostaví při sledování snímku, jsou dosti nelibé. Především je to stud za zemi, v níž žijeme. Napřed si totiž komunisté nechali na Orlíku vybudovat areál luxusních chat a vil, mimo jiné i v bruselském stylu, k jehož výstavbě využili uvězněné architekty, designéry a další mukly. Když pak po revoluci takzvaný Vystrkov na Orlíku komunisté opustili, opevnilo se v areálu podsvětí. Řečeno ještě kulantními slovy, jedna zhovadilá dějinná éra byla vystřídána další obdobně hnusnou. Žijeme snad v Albánii, v Kazachstánu nebo v Číně?
Snímek kombinuje animaci s hraným filmem, dokumentární zpovědi s lyrickými portréty tajemné krajiny či detektivku s hororem. A třeba paintballová scéna je i působivou performancí. Na své si přijde i milovník normalizačních filmů typu Láska z pasáže, Oznamuje se láskám vašim nebo Kamarád do deště, které jsou spojeny s tehdejší filmovou ikonou Lukášem Vaculíkem. Právě Vaculík čte komentář k Resortu a zároveň vypráví o svém otci, který jako vězeň režimu pomáhal s projektováním celého areálu. Výmluvné paradoxy – a hlavně další dávka smutku!
Napřed Antonín Novotný, posléze Gustáv Husák a po revoluci třeba Miroslav Provod, podnikatel často spojovaný s českým podsvětím. Za Provodovy éry třeba na Vystrkově došlo k několika pokusům o atentát, k napadením a vyhrožování. Byl tu zabit Petr Šebesta, informátor v kauzách Radovana Krejčíře. V té době zde pobýval i František Mrázek nebo majitel Poldi Ocel Kladno Vladimír Stehlík i další kontroverzní porevoluční postavy.
Kdo z nich poskytl rozhovor tvůrci Resortu, to prozrazovat nebudeme, v každém případě jsou to interesantní zpovědi, z nichž mrazí. Stejně jako z atmosféry v dnešním hotelu Orlík, který provozuje podnikatel Jiří Červinka a údajně Vystrkov „očišťuje od negativní historie“. No, uvidíte sami, spíše je to ale jen Červinkovo zbožné přání.
*
Martin Hrubý: Resort. Galerie města Ostravy PLATO. K vidění do 3. ledna 2016.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.