Létající Richard a show špičkové úrovně: Kryštof přepisuje dějiny českého popu
20.10.2015 08:35 Aleš Honus Hudba Report
Když kapela Kryštof zahajovala v roce 2013 první koncert turné k albu Inzerát, řekl Richard Krajčo fanouškům: Chceme, aby to byl nejlepší koncert české kapely, jaký jste kdy viděli. A nutno dodat, že šlo na české poměry skutečně o velkolepou show. Nyní před vypuknutím turné k novému albu Srdcebeat, které odstartovalo v pondělí v Ostravě, hovořil o tom, že by rád překročil nastavenou laťku. Podařilo se? Odpověď není jednoznačná. Kryštof ale na první zastávce svého turné rozhodně nezklamal a potvrdil, že představuje absolutní špičku českého popu.
Richard Krajčo během prvního koncertu Srdcebeat Tour.
Foto: Aleš Honus
Je pondělí 19. října, krátce před sedmou hodinou večerní a v okolí největší ostravské haly už téměř není kde zaparkovat. Na pódiu se připravuje první předkapela Mirai, která nese jméno podle jejího hlavního protagonisty Miraie Navrátila. Ten poté, co ve Frýdku-Místku založil a následně rozpustil kapely The Cornflakes a Dolls In The Factory, přichází s novými písněmi. Při jejich poslechu se ale nelze zbavit dojmu, že pozornost, které se kapele v poslední době dostává, je tak trochu přehnaná. Jistě, profesionálně je zvládnuto vše na jedničku, kapela šlape dobře, má skvěle zvládnutý kontakt s publikem, ale inspirace kapelami jako Coldplay nebo U2 je příliš zjevná a k dokonalosti navíc chybí opravdu silné sdělení. Ovšem kapela je teprve na startovní čáře a čeká se na její první album.
Jako druhý předskokan se představuje Lenka Filipová mladší alias Lenny. Mladičká zpěvačka, která například ještě loni na festivalech působila plaše a rozpačitě, se otrkala a předvádí velké sebevědomí, obrovský talent a silné charisma. Umělkyně má před sebou velkou budoucnost bez ohledu na to, že se asi ještě dlouho bude zbavovat přirovnávání ke slavné mámě, byť je její hlasový i hudební projev naprosto odlišný.
Krátce před devátou už je pozornost fanoušků upřena na hlavní hvězdy večera. A jedno z největších překvapení přichází hned v úvodu – na pódium vstupuje pouze kytarista Evžen Hofmann, který hraje akordy z písně Cesta. Richard Krajčo po chvíli přichází nikoliv na pódium, kde ho publikum marně vyhlíží, ale objevuje se na samotném konci haly, kde se vítá s překvapenými fanoušky a pokouší se rozezpívat dav. Zároveň se snaží prodrat na pódium, což není jednoduché, protože vyprodaná Ostrava Aréna je napěchována až k prasknutí. Nakonec se to podaří a druhou polovinu první písničky už dozpívá na konci prstencovitého mola, které vybíhá zhruba do třetiny haly a na které mezitím přichází i zbytek kapely. Fanoušci jsou u vytržení, protože tak originálně pojatý začátek opravdu nikdo nečekal.
„Touhle písní jsme se vždycky na koncertech loučili, a tak i tentokrát jsme si ji vybrali na závěr. Děkujeme, že jste přišli, a zase někdy za tři roky ahoooj… Anebo že bychom zahráli ještě jednu, nebo dvě?“ žertuje Krajčo hned na úvod.
Následuje série písniček z čerstvého alba, kterou kapela prokládá staršími hity. Už s písní Každé ráno je jasné, že kapela přivezla show, která je velmi podobná tomu, co již předvedla před dvěma a půl lety na Inzerát Tour. Opět nechybí tisíce papírových konfet, vystřelovaných do davu z připravených děl, obří LED obrazovky, které tvoří plochu za scénou, opět nechybí hydraulické zdviže a výběhová mola, na kterých se velmi často prochází nejenom Richard Krajčo, ale vlastně celá kapela, která tak uprostřed fanoušků odehraje podstatnou část dvouhodinového koncertu.
A nechybí ani speciální host – tentokrát zpěvačka Lenny, která s Richardem Krajčem zazpívá píseň Přiznání, ve které hostuje i na albu, a píseň Ženy upravenou jako duet.
Pak už přichází na řadu něco, co přivede fanoušky do varu a o čem si ještě dlouho budou povídat. Při písní Vysněnokrajina se Richard Krajčo nechává zavěsit na lana, na kterých se vznáší nejprve chvíli nad pódiem a pak je vystřelen nad publikum, kde střídavě metá salta a střídavě pohybuje končetinami jako pavouk unášený větrem.
Jde o jeden z nejsilnějších momentů koncertu, který svou neobvyklostí a jednoduchostí převyšuje ostatní drahé efekty o několik tříd.
Na konci písně Richard Krajčo přistává na malinkém ostrůvku v zadní části haly, kam si pozve jednu z divaček. S tou nejprve dvojsmyslně a lascivně komunikuje o vytahování nástroje z kapsy a strkání do úst, aby pak zazpíval zrychlenou, avšak zbytečně znehodnocenou verzi jinak půvabné písně Křídla z mýdla. Tak tohle bylo opravdu zbytečné.
Ale koncert pokračuje – jak zpátky na pódium? „Slíbil jsem své mamince, že už nebudu plavat. Ona ví, že budu lítat, ale plavat ne. Tak nám to prosím vás nepište na Facebook, ona to čte,“ říká Richard Krajčo a pomalu se noří do davu, který ho unáší na rukách až k pódiu. A tak to jde dál až po Obchodníka s deštěm a titulní Srdcebeat, kterým vrcholí hlavní blok písní.
Koncert od počátku až do konce provází špičkový zvuk a profesionální výkony všech členů kapely. V tomto směru není o čem psát, snad jen úmyslné výpadky ve zpěvu by si mohl Richard Krajčo občas opustit. To, co funguje ve výjimečných situacích u největších hitů, kde části refrénů zpívá celá hala, může vadit v okamžiku, kdy frontman nechává za sebe zpívat fanoušky téměř v každé písni a navíc ne vždy se dočká potřebné odezvy.
V přídavkovém Cosmoshopu pak Richard Krajčo ještě zopakuje svůj let volným prostorem a pak se na laně nechává spouštět až těsně nad hlavy diváků, se kterými se neustále zdraví.
Koncert pak končí v poklidném duchu a podle očekávání – písničkou Ty a já, která je asi nejsilnější písní posledního alba a která je příjemnou tečkou za dlouhým večerem.
Není sporu o tom, že nové halové turné Kryštofa bude mít u fanoušků úspěch a ti, kteří si na koncerty koupili vstupenky, rozhodně nebudou mít důvod litovat. Kapela Kryštof zase posunula tuzemskou laťku o trochu výš. Vlastně předvedla to, co od ní fanoušci po veleúspěšném Inzerát Tour očekávali. A to není málo.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.