Festival Malamut začal zostra. Svlékáním performerů za bílého dne před Domem umění
6.10.2015 23:37 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Report
Tohle je v Ostravě pořád docela běžný obrázek: Partneři se přímo na ulici uchýlí k fyzickému násilí a jejich střet doprovází křik plačícího dítěte. Obvykle ale tito rváči z řad rodičů nebývají na ulici nazí, jak se tomu stalo během úterního zahájení mezinárodního festivalu performance Malamut před ostravským Domem umění.
Z úvodní performance před Domem umění.
Foto: Ivan Mottýl
Ostrava je město odjakživa spojité s násilím v rodinách. Havíři a hutníci sice domů nosili dost peněz, jejich výchova ratolestí ale bývala všelijaká. Autor tohoto textu chodíval na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let do školy v Kounicově ulici a prakticky všichni jeho spolužáci byli biti jako žito. Pěstmi, řemeny i důtkami. A čím větší stopy po důtkách, tím to byl mezi spolužáky větší frajer. S bitím samozřejmě souviselo i násilí mezi rodiči. Otec jednoho z žáků mlátil manželku každý den, nebo ji po bytě honil s nožem v ruce, což skončilo pokusem o vraždu.
A tohle rodinné ostravské zlo se nějak zvláštně zhmotnilo v performanci Aloise Stratila, jeho partnerky Kateřiny Olivové a jejich synka předškoláka. Jejich takzvaná Rodinná performance rozhodně patřila k nejsilnějším výstupům prvního dne mezinárodního festivalu performance Malamut, který pokračuje až do čtvrtka. V ulicích města a večer také v Trojhalí u Karoliny.
Skuteční partneři a zároveň uznávaní mladí performeři z Brna Alois Stratil a Kateřina Olivová se ve veřejném parku u ostravského Domu umění napřed provokovali gesty. Výhružnými i lascivními, úvodní pantomima prostě naznačovala, že vztah téhle dvojice není úplně idylický a dost možná pochroumaný četnými nevěrami, přičemž těžká období se ale ještě pořád střídají s vášnivou partnerskou láskou. A jejich dítě si mezitím v parku pokojně hrálo s klacíkem na pařezu.
Pak Kateřina Olivová podráždila druha hodně zostra, když na chvíli poodhalila objemná prsa a třásla s nimi jako s měchy. Záhy došlo i k vystrkování pozadí, načež se partneři vysvlékli do naha a pustili se do jakési manželské přetlačované, v níž měl střídavě navrch muž a střídavě žena. Dítě se pochopitelně rozplakalo, protože maminku s tatínkem spatřilo v dosti neobvyklé situaci.
Domácí násilí je jedním z nejskrytějších zločinů, mnohdy neviditelné i pro blízké v rodinném kruhu a pro přátele. Alois Stratil, Kateřina Olivová a jejich plačící děcko pak domácí násilí ukázali doslova v plné nahotě. A posměšky některých prudérních diváků, že celá performance je pouze sexistickou úchylností, nebyly vůbec namístě. Naopak, bylo to syrové a bolestné vystoupení, lepší začátek festivalu si organizátoři Malamutu snad ani nemohli přát. Není přitom vyloučeno, že Stratil s Olivovou dávají svému vystoupení jiný výklad, než jaký byl naznačen výše. Aktéři ale nikomu nic nenutí, interpretace celé produkce je výhradně záležitostí diváků.
Malamut po roční přestávce opět štěká v Ostravě a hlas tohohle psiska by neměl být ignorován. Performeři totiž v krátkém a často jen několikaminutovém výstupu dokážou vyjádřit stejně naléhavá poselství jako tříhodinové divadelní drama. Ve středu a ve čtvrtek se o tom můžete přesvědčit i vy.
Rozhovor o festivalu Malamut s organizátorem Jiřím Surůvkou a program ZDE.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.