Spectaculo Interesse je v polovině a většina uvedených inscenací předčila veškerá očekávání
7.10.2015 05:48 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Jedenácté bienále mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interese je přesně v polovině svého programu. Po zhlédnutí inscenací, které pořadatelé letos do Ostravy přivezli, lze konstatovat, že dramaturgie festivalu měla šťastnou ruku.
Divadlo Drak přivezlo představení A do třetice všeho...
Foto: Roman Polášek
Hned v první festivalový den, v neděli 4. října, se odehrál jeden z vrcholů přehlídky – maďarský soubor Harlekin bábszínház z Egeru odehrál svého Hamleta. Vrcholná technika při vedení loutek, vynikající herecké dovednosti, jasně a osobitě vyložený Shakespearův text včetně charakterizace jednotlivých postav a absolutní srozumitelnost navzdory tomu, že se hrálo v maďarštině. Mimořádný zážitek.
Maďarskému Hamletovi předcházel polský Mozart – Kouzelná flétna v podání wroclawského Teatru lalek. Oba zmíněné spektákly byly v naprostém vzájemném kontrastu, proti tragédii stála úlevná, úsměvná mimořádně barvitá podívaná, čímž nejsou myšleny jen pestré barvy tradičních mozartovských operních kostýmů, ale i „barvy“ jednotlivých postav.
Druhý festivalový den zahájilo v pondělí Divadlo Drak s inscenací A do třetice všeho… Pohádka napsaná na motivy známých klasických pohádek, s mravním mementem, jasným pojmenováním všeho, co se nedělá a nevyplácí. Tradiční scénování v duchu poetiky Divadla Drak s hudbou jako jednou z nejdůležitějších složek inscenace, další vrchol přehlídky.
Soubor Lutkovno Gledališče Maribor ze Slovinska přivezl Praktické rady slušně vychovaným dětem, napsané na motivy povídky Marka Twaina Rady malým holčičkám. Kouzlo dětských her oslovilo i dospělé diváky.
Večer přišel další silný zážitek: Polina Borisova z Francie s one woman show Go! V programu festivalu je u tohoto představení uvedeno slovo strhující, a jak mnozí diváci ještě dnes popisují svůj zážitek, bylo to vskutku strhující. Osamělý život staré ženy zobrazený snad skrze všechny bolesti stáří, a přesto s nadějí a nabídkou možnosti, co si s tím malérem, kterému říkáme stáří, lze počít.
Třetí den, středa 6. října, a opět zajímavá všehochuť díky inscenaci Malenka německého Piccolo Theatru, založené spíše na vizuálních efektech a hudební kulise, kterou přivítali hlavně dětští diváci, a pak další velmi milé překvapení, Láska ke třem pomerančům souboru Geisslers Hofcomedianten, známého barokního divadla z Kuksu. Ukázka vrcholné hravosti předvedená na motivech italské pohádky o smutném princi a jeho závislosti na pomerančích. Na začátku prázdný jevištní prostor, posléze zaplněný několika desítkami papírových krabic, z nichž se postupně stávají domy, hrady a zámky, zámecké papuče i přerostlá ňadra – ano, fantazie tvůrců nezná hranic. Opětovná ukázka vrcholného herectví i schopnosti oživování neživých předmětů.
Podvečerní izraelská inscenace Sweet and Sour Sweet trpěla složitostí vlastního scénáře, který divákům poněkud zkomplikoval orientaci ve vlastním příběhu o vztahu jedné partnerské dvojice v reáliích dnešního nelehkého života v Izraeli v době neustále se střídajících okamžiků míru i války.
Úplný závěr úterního programu patřil francouzkému souboru Compagnie Philippe Genty. Inscenace Zigmund Follies přinesla téměř surrealistickou podívanou, ve které nechybělo nic z toho, čím Philippe Genty ohromuje diváky po celém světě již několik desítek let. Loutka, herec, optická iluze, humor a nadsázka okořeněné poetickou erotikou, a hlavně bezbřehý svět fantazie a obraznosti doslova vzal divákům dech. Zatímní vrchol přehlídky a velký favorit na hlavní cenu festivalu.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.