Představení Cirkus v podání Bílé holubice dokazuje, že člověk umí zvítězit nad každým handicapem
30.9.2015 00:01 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Jsou divadelní představení, na která nelze nahlížet skrze běžná kritická měřítka. Díky občanskému sdružení Bílá holubice jsou i umělci, na které také nelze vztáhnout obecné nároky na jevištní výkon. Mnozí se narodili s omezenými pohybovými i mentálními schopnostmi, a přesto jsou schopni vlastní jevištní kreací zaujmout, dojmout a doslova strhnout publikum. Představení Cirkus, které mělo premiéru v úterý v ostravském Divadle loutek je toho důkazem.
Z představení Cirkus v nastudování členů občanského sdružení Bílá holubice.
Foto: Lucia Petrůjová
Světlo pomalu zhasíná, představení začíná. Začíná příchodem sedících, tedy vozíčkářů, a chodících umělců na jeviště. Základní nit scénáře je jednoduchá – je nutné překonat překážku, přemoci strach a přejít po kládě přes propast, je nutné překonat lenost a veškerá omezení jsou fuč. Cirkusové představení může začít, umělci manéže jsou tu.
Režisérka inscenace Gabriela Krečmerová umně pracuje s tempem i rytmem, pracuje se změnami atmosféry, a dokáže vystavět situace humorné i dojemné. Choreografka Jana Ryšlavá využívá rytmických schopností účinkujících, nebojí se však ani kontrastů ladného a neladného pohybu. Výborná je původní hudba Tomáše Rossiho. Scéna Jitky Fleislebr a kostýmy Moniky Adamcové snesou nejpřísnější profesionální měřítka.
I když jsou ve stavbě inscenace jevištní obrazy vytvářené jen umělkyněmi bez handicapu (tanec na šálách), nebo s jejich podstatným přispěním (vrhání nožů), nejsou to nejsilnější chvíle celého představení. Ty přicházejí ve chvílích, kdy protagonisté vítězí nad svým handicapem, kdy nůž vržený rukou kvadruplegika přeletí přes celé jeviště, nebo když při výstupu provazochodkyň úplně mizí rozdíl mezi umělkyní plně ovládající pohybový aparát a umělkyní s omezením v pohybu dolních končetin.
Zejména děti v publiku nevnímaly rozdíly mezi účinkujícími, dané různými handicapy, a nadšeně aplaudovaly v okamžicích point jednotlivých cirkusových čísel. A protože dětský pohled na jevištní dění je právě ten nejvíce nesmlouvavý, nekompromisní, lze bez podléhání emocím, které se jistě u vnímavých diváků dostaví ve velké míře, říci, že představení Cirkus v podání členů občanského sdružení Bílá holubice není jen silným uměleckým, ale zejména lidským zážitkem
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.