Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Soubor Collegium Marianum a hosté naplnili svinovský kostel dokonalou krásou

Soubor Collegium Marianum a hosté naplnili svinovský kostel dokonalou krásou

14.9.2015 00:00 Hudba

Nádherný zážitek přinesl posluchačům nedělní koncert Svatováclavského hudebního festivalu v kostele Krista Krále v Ostravě-Svinově. Přední český soubor Collegium Marianum specializující se na historicky poučenou interpretaci staré hudby zde vystoupil s renomovaným francouzským kontratenoristou Damienem Guillonem. Dalším hostem byl ředitel festivalu Igor Františák, který se představil jako hráč na chalumeau.

Zvětšit obrázek

Damien Gukllon a flétnistka Jana Semerádová na koncertu ve Svinově.
Foto: Ivan Korč

Úvodní kantáta Johanna Sebastiana Bacha Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust BWV 170, zazněla v lahodné nástrojové barvě smyčců a fagotu. Guillon se od počátku prezentoval mimořádnou pěveckou technikou, mistrovskými ozdobami a koloraturami, čistým a zřetelným přednesem. Vedoucí Collegia, flétnistka Jana Semerádová, se připojila až po úvodní části po recitativu a její virtuózní hra i celkový zvuk ihned dostaly bohatší rozměr.

Interpretace Semerádové posluchače fascinovala živelnou, strhující muzikalitou v náročných a rychlých bězích, pasážích a melodických ozdobách. Je nutné ocenit také pozornou a přesnou hru houslistů a kontrabasu v souhře i nástupech. Vrcholem byla finální árie kantáty Mir ekelt mehr zu leben, kde souzvuk Semerádové a Guillona došel k svému zvukově vytříbenému a esteticky kultivovanému vrcholu. V tu chvíli zněla barokní flétna Semerádové jako Francouzův zpěv a interpretka se tak nejvíce přiblížila odvěkému baroknímu ideálu, který usiloval o hudební barvu nejvíce se blížící lidskému zpěvu.

u0167_13_09_2015_Korc

Flétnistka a umělecká vedoucí Collegium Marianum Jana Semerádová. (Foto: I. Korč)

Také druhá kompozice večera byla interpretačně mimořádná. Sepolcro Recordare ZWV 58 českého pozdně barokního mistra Jana Dismase Zelenky bylo oblíbeným hudebním žánrem českých kantorů a Zelenka jej naplnil hudbou plnou nostalgie a smutku. Janu Semerádovou vystřídal u sólového pultu Igor Františák, který rozezněl nebývale dojemný, tklivý zvuk nástroje zvaného chalumeau. Barva z dávných dob se skutečně dokonale snoubila s Gillonovým vokálem, Františákova hra byla velmi citlivá, technicky brilantní a poučená. Zelenka do své kompozice začlenil zajímavé rytmicky akcelerační dramatické partie, které ozvláštnily pomalejší průběh. Překrásná harmonie a virtuózní, byť neokázalá instrumentace slavila v podání interpretů u publika opět velký úspěch.

wu0082_13_09_2015_Korc

Igor Františák (v pozadí) a Damien Gillon ve Svinově. (Foto: Ivan Korč)

Třetí skladbou se posluchači přenesli do Itálie. Antonio Vivaldi a jeho Concerto „La notte“ RV 439 je hudbou odlišného ražení. Velmi dramatická skladba s programní zvukomalbou ilustrující noc byla plná rychlých trylků flétny Semerádové, basových prodlev na jednom tónu, náhlých změn v tempu a terasovité dynamice, melodicky pak přinesla hudbu spíše vnějškově atraktivní než kontemplativní. Vynikající bylo sledovat hudební komunikaci mezi flétnou a fagotem, která ukázala ryzí humor a italskou vynalézavost. Přesnost a sehranost v řadě nástupů po pauzách a nebývale účinnou zvukomalbou se Vivaldiho kompozice blýskla asi nejvíc. Obrovský aplaus pro Semerádovou byl znamením, že zvukově atraktivní skladby Vivaldiho publikum zkrátka baví.

Dále byla na programu Zelenkovo Lamentazione per il Venerdì Santo Lectio, ve kterém opět exceloval Damien Guillon. Francouz v Zelenkovi prezentoval své opravdu světové renomé: rytmickou jasnost, lehký a plynulý přednes propojil s přiměřenou afektovou technikou, zejména v recitativech pak s důrazem na expresivitu, přesvědčivou deklamaci a artikulaci. Dynamicky svůj zpěv profiloval neuvěřitelně bohatě. Poslední, oč v kompozici Janu Dismasi Zelenkovi šlo, je snaha o samoúčelnou virtuozitu. Pěvecký part Guillona byl plný rafinovaných melodických postupů a rozmáchlých dlouhých frází. Přesvědčivost interpreta byla vskutku mimořádná, o estetické kráse Zelenkovy hudby ani nemluvě.

u0220_13_09_2015_korc

Damien Guillon během nedělního koncertu. (Foto: Ivan Korč)

Bachova árie Kommt, ihr angefochtnen Sünder (z kantáty BWV 30 Freue dich, erlöste Schar) byla už jen pomyslnou třešničkou na dortu. Neskutečná nádhera vokální linky na pizzicatovém podkladu smyčců a jednoduché a přitom geniální harmonie, které svou svěžestí a nadčasovostí jakoby z oka vypadly populárním hitům současnosti, byly jasným svědectvím o síle ducha, o skutečné dokonalé kráse v podání znamenitých interpretů.

Collegium Marianum se sólisty Janou Semerádovou, Damienem Giullonem a Igorem Františákem si vysloužili od posluchačů potlesk vestoje. Odměnou jim bylo zopakování finální Bachovy árie Mir ekelt mehr zu leben z první kantáty večera. Nedělní koncert jednoznačně řadím k vrcholům Svatováclavského hudebního festivalu.

Poznámka redakce: Koncert se stejným programem se v rámci Svatováclavského hudebního festivalu konal také v sobotu v evangelickém kostele v Havířově.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.