Zázrak a jedno z nejlepších míst na světě. Evropská hudební elita mluví o Ostravě
22.7.2015 00:00 Redakce Hudba Anketa
V superlativech hovoří přední zahraniční odborníci na world music o právě skončeném čtrnáctém ročníku festivalu Colours of Ostrava a také o dvoudenní hudební konferenci a showcase Czech Music Crossroads. Mnozí z kritiků, pořadatelů festivalů a promotérů, kteří patří ve svém oboru ke světové špičce, do Ostravy letos zavítali poprvé právě kvůli Crossroads, který letos už podruhé představil to nejlepší z tuzemské hudební scény. A nakonec zůstali i na celé Colours. Deník Ostravan.cz přináší ohlasy osobností, které patří ke světové špičce svého oboru.
bjork
Foto: Matyáš Theuer
„Jde jen o část daleko většího a výhradně pozitivního celku,“ říká k ohlasům známý hudební kritik a odborník na world music Petr Dorůžka, který v Ostravě natočil rozhovory s více než desítkou odborníků a část z nich deníku Ostravan.cz poskytl:
Johannes Theurer (editor a hlasatel Rozhlasu Berlin-Brandenburg, který už 24 let měsíčně sestavuje World Music Charts Europe, je předsedou World Music Workshopu EBU a zastává další významné posty):
O atmosféře Colours: Vládne tu neobyčejné porozumění a vstřícná atmosféra. Roli zde hraje několik věcí – hraje se tu širší paleta hudebních stylů a v publiku je díky tomu víc generací, což pomůže vyloučit jisté napětí. To je představuje jisté riziko na festivalech, kde převládá nejmladší generace a kde ta dobrá atmosféra snadno přejde v hektické výboje a konflikty. Napomáhá přátelské a vstřícné jednání všech, kdo střeží vchody a uzavřené zóny. Celé mi to přijde jako zázrak.
Czech Music Crossroads: Dříve jsem poslouchal nahrávky z Česka či Slovenska bez jakékoli bližší znalosti, ale teprve když jsem absolvoval konferenci Crossroads je dokážu ocenit a posluchačům představit v širším kontextu. Vím, co za tou hudbou je, odkud pocházejí její kořeny, vnímám ji daleko otevřeněji a lépe jí rozumím.
O programu Colours: Objevem pro mne byli Clarinet Factory. Colours of Ostrava, to je úžasná akce, za kterou stojí i dokonalé technické zvládnutí – třeba videopanely, které jsou efektivně umístěné, takže diváci mohli sledovat ty nejvytíženější scény zvenčí. Jedinečná je i infrastruktura, stánky s potravou, jejichž výběr je sestavený zjevně s důrazem na pestrost i přehlednost. Tady evidentně někdo překročil rámec rutiny a hodně mu záleželo na spokojenosti hostů. Důležitý je i přístup pro invalidy, to není běžné na jiných festivalech. Všichni si vycházeli vstříc, krásné vztahy mezi lidmi, byla to úžasná zkušenost.
Oliver Belopeta (od roku 1996 je majitelem a ředitelem neziskové nevládní kulturní instituce Skopje Jazz Festival. Umělecký ředitel tohoto festivalu od jeho založení, tedy 1982. Tato kulturní instituce organizuje dva festivaly – Skopje Jazz Festival (již 34 let) a na world music zaměřený Off-fest (14 let) – a produkuje i vydává alba převážně od makedonských jazzových a etnických umělců. Člen evropské organizace European Jazz Network (EJN) a Evropského fóra Worldwide Music Festivals:
O programu Colours: Organizátory dobře znám, jsem s nimi společně v mezinárodní organizaci European Forum of Worldwide Music Festivals, ale přesto pro mě byl festival zásadním překvapením. Zaprvé to prostředí, povahou zcela výjimečné. Podle mne existují na světě jen dva festivaly prostředím zásadně originální, a to je Rainforest Festival na Borneu, který je obklopen deštnými pralesy, a Colours of Ostrava s úžasnou industriální krajinou, hutěmi a pecemi, které tvoří zcela neuvěřitelnou scenérii. Vedle programu, který je pestrou mozaikou stylů, musím jako člověk, který prošel řadou festivalů, dodat, že tu vládne skvělá organizace, která není jinde samozřejmostí. Také disciplína publika a jeho zájem o hudbu. Všichni se chovají spořádaně, a i když pódia jsou zaplněná, program obohacuje pestrá nabídka mimohudebních akcí, četba poezie, diskuse, projekce, celá akce má dopad v dlouhém časovém horizontu. Proč? Pro zdejší obecenstvo mezi dvaceti a třiceti lety je festival velkým formativním zážitkem, který diváky směruje, aby z nich vyrostli lidé otevření, tolerantní a vnímaví. To může přinést i pozitivní politické změny: tihle lidé budou za dvacet let elitou národa, budou vést zemi jako úspěšní odborníci ve své profesi či jako politikové.
O Czech Music Crossroads: Prezentace na Crossroads byly velmi úspěšné, určitě v nich pokračujte. Z showcasů se mi hodně líbila Beata Hlavenková, Musica Folklorica, skupina hrající tradiční hudbu s virtuozitou prvotřídních hráčů, ta má ve světě velké šance.
Barak Weiss ( booking agent, dramaturg a ředitel Tel Aviv Jazz Festival a ředitel izraelského International Music Showcase Festival):
O programu Colours: Úžasný festival, příští rok se sem rád vrátím i když nebudu na seznamu hostů. Donedávna jsem to netušil, ale teď vidím, že Colours je jeden z nejlepších festivalů jaké jsem zažil, navzdory tomu že ve světě ještě není tolik známý.
O Czech Music Crossroads : Crossroads považuji za velký úspěch, navíc v úžasném prostředí, máte tu skvěle pracující a velmi vstřícný team. Nejvíc se mi líbili Gooral a Hipiersonik z Polska, zvláště bubeník. A takéTara Fuki.
Děkujeme Petru Dorůžkovi za svolení s publikováním ohlasů, které během posledních dní v Ostravě zaznamenal na svůj diktafon.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.