Začal fenomenální Sweetsen fest a my se ptáme: Proč nemá i Ostrava festival svých kapel?
25.6.2015 01:13 Aleš Honus Hudba Anketa
Město Frýdek-Místek od středy opět žije unikátním festivalem Sweetsen fest. Akce, která vyrostla na místním patriotismu, každý rok představuje kompletní regionální scénu bez ohledu na žánry. Během čtyř dnů zde bez nároku na odměnu účinkují desítky kapel, na které se přijdou podívat tisíce lidí všech generací. V takovém rozsahu nemá festival, kde vystupují výhradně místní umělci, obdobu. Deník Ostravan.cz zaslal různým osobnostem z Ostravy a Frýdku-Místku několik dotazů, které by se daly shrnout do jediné otázky: Proč nemá i Ostrava svůj Sweetsen fest?
Festival zahájil ve středu večer René Souček s orchestrem za zády.
Foto: Tomáš Dudyn Václavek
Letošní Sweetsen fest začal ve středu večer opravdu ve velkém – místní hudebníci David Stypka a René Souček vystoupili v zaplněné hale Polárka za doprovodu Symfonického orchestru Frýdek-Místek. V následujících dnech se na několika scénách ve městě představí téměř všechny kapely a všichni hudebníci, kteří ve Frýdku-Místku působí nebo z tohoto města pocházejí. I letos je jich několik desítek. Vstup je zdarma, ale návštěvníci mohou přispívat na dobročinné účely.
Deník Ostravan.cz poslal řadě hudebních osobností následující sérii otázek. Proč to, co je možné ve Frýdku-Místku, zatím nikdo v takovém rozsahu neuspořádal v Ostravě ani v dalších městech České republiky? Schází ten správný patriotismus mezi kapelami, nebo zde není organizátor, který by se pro takovou myšlenku nadchnul stejně jako Petr Korč ve Frýdku-Místku a dokázal ji dovést k dokonalosti? Je vůbec zkušenost z Frýdku-Místku přenositelná jinam? Co je příčinou tak obdivuhodného úspěchu a fenoménu Sweetsen festu? Došlé odpovědi nyní předkládáme jako podnět k diskusi, zda by podobně koncipovaná akce měla v Ostravě smysl.
Martin Hampel, ostravský hudebník, kapela The Places: Myslím si, že je to dáno hlavně lidmi, kteří jsou zapálení pro stejnou věc, o místo tak úplně nejde. Frýdecko-místecká scéna je semknutá a stojí na vlastních nohách, Sweetsen fest je toho důkazem. To, že něco stejně velkého nevzniká na jiných místech v ČR, je podle mě dáno tím, že se tam nenajde dostatečný počet lidí, kteří by se pro něco takového dokázali nadchnout, ať už se bavíme o lidech, co by danou věc organizovali, nebo o lidech, kteří by ve svém regionu dlouhodobě pěstovali své vlastní kulturní podhoubí. V tomhle je právě Frýdek-Místek dosti specifický, protože jiný lokální, ale zároveň takhle „velký“ festival, jehož program by byl vystavěn výhradně na domácích interpretech, v Česku neznám, takže tleskám všem, kteří se na festivalu podílejí, za myšlenku a snahu udělat tomuto kraji dobré renomé.
Filip Košťálek, pořadatel festivalu Pendl a dalších ostravských akcí: Nikdy mne nenapadlo, že Sweetsen je vlastně poměrně unikátní fenomén. Ale je to tak. Neznám snad žádný jiný festival, který by měl tak obrovskou diváckou návštěvnost a podporu a zároveň se na něj těšili umělci jako na jednu z nejlepších akcí roku. Větší města jsou nyní již téměř přesycena festivaly všeho možného a mám dojem, že často začíná převládat kvantita nad kvalitou a u mnohých akcí chybí hlubší vize a koncept – dělají se jen proto, aby prostě byly. Například v Ostravě se tak možná takový Sweetsen fest drobí do řádky menších festivalů, které chtějí být patriotické. Na většině větších akcí pak místní kapely hrají zdarma nebo za směšné honoráře, protože jsou místní a je to pro ně prostě promo (i když zrovna toto je začarovaný kruh). I proto se možná patriotismus a chuť udělat něco ve svém městě pro své město vytrácí. Aby vznikla podobná událost v jiném městě než ve Frýdku-Místku, je podle mého názoru třeba jasně definované myšlenky, která nebude jen dalším omíláním bezduchých frází. Dokáže s ní někdo přijít?
Kamil Rudolf, ředitel festivalu Beats for Love a šéf frýdecko-místeckého klubu Stoun: V Ostravě se o jistou obdobu Sweetsen festu pokoušel před lety jeden organizátor, ale akce nedopadla moc dobře, návštěvníci se mohli počítat maximálně na desítky. Další věc je, že pořádat festival je velmi náročná práce – fyzicky, psychicky, finančně a málokdo na to má odhodlání a hlavně výdrž. Sweetsen fest začínal stejně jako ostatní akce z mála a na první ročníky chodily maximálně stovky lidí. Celé kouzlo je v tom tohle všechno vydržet, makat dál a přicházet kvůli této myšlence i o vlastní čas a peníze, jak to dokázal Petr Korč. Teď je Sweetsen fest jednou z největších akcí regionu.
Lukáš Hradil, dramaturg festivalu Slezská lilie, hudebník, šéf bývalého ostravského klubu Templ: V Ostravě už pár pokusů bylo – Ostrava Music City, Zostra.cz a podobně, ale nic z toho z nejrůznějších příčin nevyšlo. Proč? Asi chybí ti správní vizionáři.
Tomáš D. Václavek, zakladatel regionálního serveru ov-kluby.net: Petr Korč je sám o sobě unikát. Osobnost, která kolem sebe dokázala shromáždit další, díky kterým pak může realizovat podobné nápady, myšlenky a pozitivní přístup k řešení čehokoliv. Osobnost, která má přes svůj věčný dobrácký úsměv obrovskou přirozenou autoritu. Roky vypěstovanou. Takových je po celé republice jen pár. Nicméně jedna věc je mít myšlenku a druhá mít chuť a vůli dotáhnout ji do konce a následně zdokonalovat. Ale když se to všechno výše uvedené sejde v jednom bodu časoprostoru a když to všechno klapne, dobrá věc se podaří. A ve Fajnem-Mjestě se podařilo. Atmosféra, která na Sweetsen festu panuje, je nepopsatelná, pozitivní a osvobozující. Když to shrnu: dobrý nápad + správní lidé + příznivé prostředí = Sweetsen fest! Je nesnadné přijít na to, proč podobná akce zatím nevznikla v Ostravě. Je to tou věčnou přinasraností a zpruzeností Ostravy? Je to tím, že z toho velkého množství ostravských promotérů nemá nikdo takový tah na bránu, trpělivost a tak široký záběr, aby měl dostatečný přehled a sjednotil až tak široké spektrum kumštýřů? (Zvládla by to jistě Zlatka Holušová, ale ta měla jinou vizi, kterou dotáhla téměř k dokonalosti.) Nebo je problém v místní scéně? Těžko soudit. Nejspíš to ale hlavně nikoho nenapadlo… Třeba jednou začne Petr Korč šířit Sweetsen formou franchisingu…
Petr Adamík, frontman ostravské kapely Degradace: Opravdu nikde jinde není podobný festival? Divím se, že s tím zatím přišel jenom Frýdek-Místek. Proč není něco podobného i v Ostravě, netuším. Mezi ostravskými kapelami je tzv. patriotismu určitě dostatek, někdy se mi ale zdá, že schází spíše zdejším pořadatelům a organizátorům, kteří často zbytečně přehlížejí místní kapely a nedají jim šanci či prostor, místo toho do zblbnutí opakují to samé dokola nebo zvou trendové záležitosti. Neznám zákulisí Sweetsenu a nikdy jsem na něm ani nebyl, takže vážně nevím, co za jeho úspěchem stojí, ale nevidím důvod, proč by se podobnému typu festivalu nemělo dařit i v jiných městech.
Toma Rybola, ostravský hudebník (Up!Great, Filip M.): Pořádat takovou akci v Ostravě by bylo velmi náročné, protože Ostrava má své Colours. Takže zorganizovat, zafinancovat a zařídit všechno kolem něčeho podobného, jako je Sweetsen fest, by byla velká dřina. Ale jsem pro, bylo by to výborné! Pokud si dobře vzpomínám, tak myšlenka Colours byla na počátku podobná.
Igor Vašut, pořadatel Boom Cupu a ostravský hudebník: Ostrava, která v posledních letech pořádá hromady hudebních akcí a festivalů, od naprosto amatérských k těm světově proslulým, už v minulosti jednu ryze ostravskou akci měla, a to festival Ostrava Music City. Bohužel organizátor tohoto projektu to měl v hlavě filozoficky trochu jinak srovnané, než jak to má Petr Korč… Nemyslím si, že by v Ostravě nefungoval patriotismus nebo solidarita. Muzikanti jsou schopni se semknout a odehrát zadarmo řadu benefičních koncertů, ať už pro své kamarády muzikanty, nebo pro jiné osoby či organizace, které to potřebují. Po velké akci tohoto typu asi není místní společenská poptávka… Zkušenost Sweetsen festu určitě přenosná je, ale Frýdek Místek – osobité město s pomlčkou – je pouze jeden. To město je tak akorát velké, aby se zde vytvořila kulturní komunita, která je schopna se semknout. V menším městě by se akce v podobném měřítku pořádala s daleko většími ekonomickými obtížemi. Ostrava na druhou stranu je sice relativně větší a bohatší město, ale také daleko větší a nepřehlednější kulturní džungle… Za úspěchem Sweetsen festu stojí jednak občanský postoj, solidarita a chuť si zahrát, ale také ta správná „zabejčilost” organizátorů. A možná i touha se vymanit z kulturního stínu sousedního města Ostravy.
Jitka Andrašková, zpěvačka kapely Filip M., Ostrava: Co znám přátele z Frýdku-Místku, jsou opravdu velcí patrioti, podobné je to například v Opavě. A jsou to skvělí muzikanti. My v Ostravě jsme trochu roztříštění, přestože jsme kamarádi, je to přece jen větší město. Sweetsen začínal jako malý festiválek a kupodivu nezkrachoval a rozrostl se, ovšem oproti Colours do únosných a příjemných mezí. Je to rozhodně právě tím „držením při sobě“. Organizátoři, sponzoři, hudebníci a návštěvníci chtějí stejnou věc – užít si SVŮJ hudební svátek a nikdo nemá koruny ze zisku před očima. Tady v Ostravě podle mne nejen chybí tahle soudržnost, ale i vůle něco udělat pro lidi zadarmo. Nevím, jestli by na to někdo měl sílu. Jednou příjemnou vlaštovkou, která mi trochu frýdecko-místecký festival připomíná, je Michalfest. Pokud této jednodenní akci vydrží atmosféra a nenabublá do rozměrů a nabubřelosti Colours, těším se na další ročníky a držím palce.
Petr Korč, duchovní otec festivalu Sweetsen fest, patriot Frýdku-Místku: Už samotná anketa mě staví do pozice, ve které by to mohlo začít nebezpečně smrdět samochválou. Ale pokusím se odpovědět. Myslím, že vznik Sweetsen festu byl opravdovou alchymií a byli jsme ve správný čas na správném místě. V jeden okamžik se sešlo několik příznivých okolností, které ve společné synergii vytvořily úplně novou energii. Skutečnost že Frýdečáci a Místečáci se spojili po heslem Fajne-Mjesto a jsou takoví hrdí patrioti, mě nepřekvapila. Stále mě ale pozitivně překvapuje, jak dlouhodobě Sweetsen fest roste a každý rok jeho myšlenku někdo další podpoří a rozšíří. Až mám někdy pocit, že se nám podařilo vytvořit perpetuum mobile. Frýdek-Místek byl městem, ve kterém se před lety v této oblasti nic zásadního nedělo a je velký ještě tak akorát, aby muzikanti tvořili komunitu. To byl první předpoklad. A podíváte-li se na jakoukoli úspěšnou akci, vždy objevíte nakonec konkrétního člověka nebo skupinku, která to drží dohromady. Snad to nebude znít moc nabubřele, ale vždy je potřeba, aby tu energii někdo soustavně korigoval a dokázal udržet koncept. Myslím, že zkušenost z Frýdku-Místku přenositelná je. Je to velmi prosté a jednoduché. Dalo by se to shrnout do jednoho úderného hesla: Mysli globálně, jednej lokálně. Na festivalu nerozlišujeme, kdo je takzvaný headliner, hvězdami jsou všichni a zároveň program tvoří kompaktní a k místu se vztahující komunita. Obsah je tedy zcela unikátní. Na Sweetsen festu chce vlastně každý předvést to nejlepší, účinkující i návštěvníci. Protože jsou prostě doma. To, co na počátku vypadalo jako regionální omezení, s časem získává stále více na jedinečnosti a výlučnosti.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.