Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Bratři Orffové, David Stypka i Ladě hrají Mišíka. Poslechněte si, jak to zní

Bratři Orffové, David Stypka i Ladě hrají Mišíka. Poslechněte si, jak to zní

14.6.2015 21:00 Hudba

Velkou poklonu legendárnímu Vladimíru Mišíkovi vyseklo 22 kapel a interpretů na novém kompilačním albu Bazarem proměn (A Tribute to Vladimír Mišík). Na cédéčku, které obsahuje coververze známých i méně známých Mišíkových písní, nechybí ani umělci ze širšího okolí Ostravy, například frýdecko-místecký písničkář David Stypka, opavská kapela Ladě či Bratři Orffové z Krnova. Kulturní deník Ostravan.cz přináší k poslechu písně z alba, na nichž se podíleli právě tito interpreti ze severní Moravy a Slezska.

Zvětšit obrázek

Vladimír Mišík v roce 2001 na festivalu Colours of Ostrava.
Foto: Aleš Honus

Poctu legendě českého bigbítu Vladimíru Mišíkovi se rozhodlo vzdát brněnské vydavatelství Indies Scope, které oslovilo hudebníky mnoha žánrů s tím, aby si každý vybral nějakou píseň, na níž se Mišík autorsky podílel, a opatřil ji novým kabátem. Na kompilaci Bazarem proměn (A Tribute to Vladimír Mišík) se podíleli například Jan P. Muchow, Ille, Jan Spálený a ASPM, Tara Fuki, Mňága a Žďorp, Lesní zvěř, Kieslowski, Květy, Boris Carloff, ale také například Bratři Orffové, kteří zpracovali píseň Sadem, lesem, parkem.

 

 

„Jak to vzniklo? Zavolal mi Přemysl Štěpánek z Indies a zeptal se, jestli se toho Bratři Orffové nechtějí zúčastnit. Nabídl, že si můžeme vybrat některou z písní, na kterých se autorsky podílel Vladimír Mišík. Takže jsme zapátrali a Ivan Gajdoš si vybral píseň Sadem, lesem, parkem, která se mu vždycky líbila. Volba na ni padla možná i proto, že není tak známá jako Stříhali dohola malého chlapečka nebo Variace na renesanční téma,“ řekl Lukáš Novotný z Bratří Orffů.

Práce na nahrávce byla podle něj velmi jednoduchá. „Ivan si to prakticky připravil sám, zahrál to na klavír a nazpíval a já jsem to nahrál. Pokoušeli jsme se k tomu udělat i různé aranže, ale nakonec jsme to všechno smazali a zůstali jsme jen u toho klavíru,“ dodal.

Opavská kapela Ladě na album přispěla svou verzí písně Tma stéká do kaluží. Zpěvák kapely Michael Kubesa cítí k Mišíkovi velký respekt. „Vladimír Mišík a lidé kolem něj byli pro mne i životní vzory. Plně jsem jim důvěřoval, i když jsem je neznal. Formovali mne. Dodnes si v sobě nesu tohle milé prokletí,“ nechal se slyšet Kubesa.

Na albu zpívá i David Stypka z Frýdku-Místku, který ke svému tracku přišel podle svých slov jako slepý k houslím. „Moje kamarádka Lucka Redlová mě požádala o zaranžování a nahrání Mišíkovy písně Balada. Udělal jsem v domácím studiu demo, které jsem nazpíval, aby věděla, jak tam ty zpěvové linky myslím. Lucce se ta verze moc líbila, a tak ji nabídla Indies v tom tvaru, v jakém byla, tedy s mým zpěvem. Indies ji na album zařadili, což mi kromě upřímné radosti způsobilo i poměrně značný problém v podobě hledání náhradní písně pro Lucii. Nakonec jsme ještě nahráli jeho Ďáblíky. Ta písnička se točila na třech místech – nejprve u mě doma, potom v ostravském studiu Mroš nahrál Matěj Drabina bicí a Lucka v brněnském studiu Indies nazpívala vokály,“ řekl David Stypka.

Také on považuje Vladimíra Mišíka za jednu z největších osobností české hudby. „Nechci kecat, ale skoro bych řekl, že Variace na renesanční téma byla jednou z prvních písní, které jsem hrál na kytaru. Můj pohled na Mišíka se od té doby nezměnil. Umí předat lidem krásu textu a hudby s takovou pokorou a tak procítěně, že ji člověk může prostě jen vnímat a zapomenout přitom na celého Mišíka. A to je pro mě něco jako vrchol,“ říká David Stypka.

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.